Základní pojmy Hmota/Materiál Barva Prostor Světlo Funkce/Zadání Funkce/ Architektonická úloha n  Zadání, úloha a funkce n  Rozdělení užitkovosti n  Zadání a umělecká úloha n  Tvůrce, objednavatel, klient n  Prostor n  Uzavřený – otevřený n  Aditivní – divizivní n  Prostupující – pulzující n  Plynoucí – „Raumplan“ n  Hmota/Materiál n  Tektonika n  Stereotomie n  Proměny materiálů n  Světlo n  Světelné rozdělení n  Světelné propojení n  Stupňování světla n  Světlo a osvětlení n  Barva n  Vnitřek (fresko, obložení) n  Vnějšek I. (sgrafito): n  architektonická „teorie“ n  figurální sgrafito n  Vnějšek II. (kámen, cihla, dřevo) Zadání - Architektonická úloha - Funkce Decorum: „co se hodí (formou, obsahem) pro daný účel“ Bienséance: „co se sluší (slušnost v sociálním styku)“ Convenance: „commoditas“ - pohodlnost Akademická systematizace v baroku: n  A. sacra: Kláštery a architektura církevních řádů Farní kostely, poutní kostely, kaple, memoriální stavby n  A. civilis: Rezidence – zámek – letohrádek Palác – hôtel - dům n  A. militaris: Opevnění – vojenské stavby (zbrojnice, kasárna, apod.) n  A. recreationis: Zahrada – Oranžerie – zahradní casino n  Urbanismus n  A. speciální: Ohňostroje – Sluneční hodiny Melk Hradisko u Olomouce Vídeň, Karlskirche Křtiny u Brna Hranice na Moravě Počaply u Terezína Paštiky u Blatné Valtice Slavkov u Brna - Ariccia Milotice Zámek Moravec Maison de plaisance Maison de campagne Villa Sachetti (Pietro da Cortona) Lustgarten Gebau Liblice Palazzo Borghese Palazzo Chigi České Budějovice Anton Ospel, 1677-1756 Vídeň, Palais Caprara - Geymüller Řím, Orti Farnesiani Kroměříž, „Lustgarten“ Lustgebau Bellaria Belveder Oranžerie Trianon Antonio Canevari – Nicola Salvi: Bosco Parrasio Zadání, druh, umělecká úloha a Jacob Burckhardt (1818-1897) 1888: ….. „prohlásil s jistou slavnostností v hlase: Die Kunst nach Aufgaben – das ist mein Vermächtnis (Umění podle úloh – to je můj odkaz)“. Gattung – Aufgabe / druh - úloha (Heinrich Wölfflin): „samozřejmě tím nechtěl tvrdit, že by právě toto měl být jediný způsob psaní o dějinách umění, ale viděl v této pozici nutné rozšíření dosavadního narativního dějepisu umění. Teprve poté, když bude jasně ohraničen okruh uměleckých úloh a teprve tehdy, když bude stejnorodé srovnáváno se stejnorodým, jestliže se přiřadí k sobě v čase různá řešení shodné úlohy, teprve tehdy se ukáže pravý význam tradičních uměleckohistorických přístupů, týkajících se obsahu a forem uměleckých děl“. Centrální stavby renesance: memoriální kaple Florencie (Medici) Milano (Portinari) Bergamo (Colleoni) Chrámové fasády od renesance k baroku (Heinrich Wölfflin) Antonio da Sangallo ml. Jacopo Barozzi da Vignola Giacomo della Porta Chrámové fasády Leona Battista Albertiho (Hellmut Lorenz) Intence uměleckého díla (podmínky, objednavatel) a Michael Baxandall (1933-2008): „vztah mezi podmínkami vzniku uměleckého díla a uměleckým dílem samotným“. Určení architektonického problému (zadání /chargé/ a zvláštní požadavky /brief/ stavebníka) Intence Popis Umělecké dílo Kultura a styl (užité, příp. záměrně nepoužité formy) John Fowler-Benjamin Baker: The Forth Bridge, Edinburgh, 1883-1890 Proměna zadání: „Palazzo in villa“ knížete Johanna Adama z Liechtensteina (Hellmut Lorenz) Zadání a změna úlohy: Vídeň, Palais Trautson, 1709-1712 (Friedrich Polleross) Funkce a Gottfried Semper: Předpoklady: Latinské slovo functio = výkon nějaké činnosti (Cicero: práce je funkcí /tj. činností/ mysli nebo těla) Výskyt tohoto slova se zvětšuje teprve od pozdní antiky: funkce jako činnost, služba nebo práce v úřadu, placení daní, ve středověku functiones divinae – služby a činnosti náboženské. Johann Wolfgang Goethe popisuje na konci 18. století papežské ceremonie německým slovem „Funktionen“. Ve starší umělecké teorii se pojem funkce nevyskytuje (ani Alberti ani Palladio nepíší o funkci) – význam slova je spíše běžnou součástí zprvu úředního, a posléze vědeckého jazyka: n  René Descartes je uplatňuje v přírodní historii n  Gottfried Wilhelm Leibnitz v matematice n  Georges Cuvier zkoumá vztah formy a funkce, když vytváří vědeckou biologii n  Herbert Spencer používá slovo „funkce“ v sociologii Všichni tito badatelé / vědci použili pojem „funkce“ pro obnovení své disciplíny nebo pro vytvoření disciplíny moderní a zcela nové. n ARCHITEKTURA: Carlo Lodoli (1690-1761), Gottfried Semper (1803-1879) Matematická funkce, diskutovaná a definovaná zejména v 18. a 19. století (d´Alembert, Bernoulli, Euler) y = f (x) Funkce (f) přiřazuje každému elementu (x) z jedné množiny právě jeden element (y) z cílové množiny Matematická rovnice potom ukazuje formu nebo reprezentaci funkce. f (2) = 4 f (3) = 6 V tomto případě zní matematická rovnice takto: y = 2 . x 1 2 2 4 3 6 4 8 5 10 Gottfried Semper používá funkční rovnici pro svůj výklad v abstraktnější podobě: Y = F (x, y, z etc.) V této rovnici představuje: (Y) celkový rezultát – tj. vytvořené umělecké dílo (x, y, z, etc.) proměnné agencie a síly: jednak okolnosti vnitřní (materiál, technika), jednak vnější (místní, časové) a osobnostní okolnosti, (tj. na příklad objednavatel a jeho vkus, umělec a jeho talent) Funkce (F) znamená utváření uměleckého díla – to je: požadavky zakotvené v ideji uměleckého díla, které ustavují základní podmínky pro jeho „stylové“ zpracování. Umělecké dílo = je výsledkem funkce krát rozmanitého počtu činitelů nebo sil podmiňujících jeho zhotovení Úloha a význam: Johann Bernhard Fischer von Erlach: „Bergschloss“ Tři zámky ve Slavkově u Brna (Jiří Kroupa) a)  Rezidence „říšského vicekancléře“ b)  Zámek „prvního ministra“ c)  Zámek „vznešeného knížete“