Základní pojmy Hmota/Materiál Barva Prostor Světlo Funkce/Zadání Funkce/ Architektonická úloha Základní pojmy n  Zadání, úloha a funkce n  Rozdělení užitkovosti n  Zadání a umělecká úloha n  Tvůrce, objednavatel, klient n  Prostor n  Prostorový pocit a působení n  Paradox prostoru a jeho dějiny n  Historické podoby prostoru n  Hmota/Materiál n  Tektonika n  Stereotomie n  Proměny materiálů n  Světlo n  Světelné rozdělení n  Světelné propojení n  Stupňování světla n  Barva n  Vnitřek (fresko, obložení) n  Vnějšek I. (sgrafito): n  architektonická „teorie“ n  figurální sgrafito n  Vnějšek II. (kámen, cihla, dřevo) Bourges: katedrála sv. Štěpána, 1195-1270 Prostorový pocit Adolf Loos, Villa Moller, 1926 Prostorové působení Florencie, San Lorenzo (Filippo Brunellesco, Antonio di Manetto Ciaccheri) Řím, Sant’Ignazio (Orazio Grassi, Andrea Pozzo) Anamorfóza: Jean-Franç. Nicéron (1613-1646), Řím –Trinita dei Monti Bernard Tschumi, Pyramida a labyrint, 1994 (Architektonický paradox) „prostor myšlený“ a „prostor pociťovaný“ = paradox: nejde je vnímat současně, i když jsou v architektonickém projektu úzce propojeny 1) Prostorová představa 2) Prostor pociťovaný 3) Prostor a místo Václav Richter: „Architekt měl na mysli prostor ….“ Jan Santini Aichl, Zelená Hora u Žďáru, 1719 Zdeněk Kudělka: „prostorové kontinuum bez určitých hranic“ (c) Horizontální rovina: „Plynoucí“ prostor (b) Vertikální rovina: „Otevřený“ prostor Historie - Jiří Kroupa: Palladio a jeho „teatro“ Benátky, Il Redentore – Vicenza, Teatro Olympico Prostor a místo I: Christian de Portzamparc, Louvain-la-Neuve, Hergé Museum Prostor a místo II: Steven Holl, „vykláněné prostory“ Historické podoby prostoru (typologie) Prostor uzavřený (konečný, omezený) – otevřený (nekonečný, neomezený) n  Antika sjednocený –hierarchický sjednocený - směrový n  Středověk aditivní – divizivní n  Renesance antropocentrický, perspektivní antropocentrický, postupně se otevírající n  Barok neomezený - prostupující – pulzující n  Moderní architektura plynoucí – „Raumplan“ n  Rostislav Švácha, The Architects Have Overslept: Space as a Contruct of Art Historians, 1888– 1914, Umění XLIX, 2001, s. 487– 500. n  Prostor a architektonický prostor. Sborník z kolokvia, 4. 4. 2003 Prostor starověkého Říma I: Agregátové připojení prostorových a funkčních jednotek Maxentius (305-312): Villa Romana del Casale /Piazza Armerina/ Prostor starověkého Říma II: Ohraničený – Hierarchický a sjednocený Řím, Trajánovo forum (106-113) – Řím, Santo Stefano (455-468) Prostor pozdně římský– byzantský: Ohraničný – Hierarchický a rozpínající se Ravenna, San Vitale (526-547) Istanbul, Svatí Sergius a Bacchus (527-536) Prostor pozdně římský– „italský“: Ohraničený – Hierarchický a směrový Milano, San Lorenzo 370?, 400? Prostor pozdně římský– „langobardský“: Ohraničený – Hierarchický a směrový Benevento, Santa Sofia 760-768 Předrománská segmentace prostorových jednotek („míst“) I (na základě pozdně římském-byzantském): Aachen, 794-814 Předrománská segmentace prostorových jednotek („míst“) II (na základě raně křesťanském): Cluny II, 981 Prostor středověký I: Aditivní („přidávaný“) na základě sčítání ohraničených prostorových jednotek - travée Angoulême (1110-1128) Vézelay (1120-1150) Prostor středověký II: Aditivní („přidávaný“) v čase; loď na základě travée Tournus, St. Philibert: 980 (černě), 1010-1020 (zeleně), 1030-1050 (růžově), 1066-1108 (oranžově), kol. 1120 (úprava horních částí chóru a transeptu) Prostor středověký III: Divisivní („rozčleněný“) vnitřek jako součást intencionálního nekonečného prostoru Laon, katedrála (1170-1200) Limburg an der Lahn (1206-1235) Prostor raně novověký I: Antropocentrický, konečný (perspektivní) Brunellesco – Antonio di Manetto Ciaccheri: Florencie, Santo Spirito (1446-1471) Leon Battista Alberti, Luca Fancelli: Mantova, San Andrea (1460-1488) Prostor raně novověký II: Antropocentrický, postupně se otevírající Giorgio Vasari: Florencie, Uffizi (1560-1581) Palladio: Benátky, San Giorgio Maggiore (1565-1610) J. Barozzi da Vignola, Bart. Ammanato: Řím, Vila Giulia (1551-1553) Prostor raně novověký III: Neomezený, rozpínající se do nekonečného prostoru Jan Santini-Aichl, Zelená hora u Žďáru (1719-1722) Prostor raně novověký IV: Neomezený („prostorové kontinuum“) s prostupujícími se prostorovými jednotkami Neomezený („prostorové kontinuum“) s vzájemně pulzujícími prostorovými jednotkami Kryštof Dientzenhofer, Břevnov (1709-1715) Kilian Ignác Dientzenhofer, Počaply (1724-1726) Guarino Guarini, kol. 1675 Prostor novověký I: Uzavřený – článkovaný (prostřednictvím zážitku pozorovatele) Karl Friedrich von Schinkel: Berlin, Altes Museum (1823-1830) Prostor novověký II: Otevírající se - článkovaný Viktor Horta: Brusel, Hôtel van Eetvelde (1895-1898) Prostor moderní: Otevřený na volném půdorysu (Plan libre – Le Corbusier) Otevřený – plynoucí – Ludwig Mies van der Rohe Rušení protikladu vnitřku a vnějšku – Philip Johnson Experiment s “kloubovým”, vykláněným prostorem, Steven Holl Základní pojmy n  Zadání, úloha a funkce n  Rozdělení užitkovosti n  Zadání a umělecká úloha n  Tvůrce, objednavatel, klient n  Prostor n  Prostorový pocit a působení n  Paradox prostoru a jeho dějiny n  Historické podoby prostoru n  Hmota/Materiál n  Tektonika n  Stereotomie n  Proměny materiálů n  Světlo n  Světelné rozdělení n  Světelné propojení n  Stupňování světla n  Barva n  Vnitřek (fresko, obložení) n  Vnějšek I. (sgrafito): n  architektonická „teorie“ n  figurální sgrafito n  Vnějšek II. (kámen, cihla, dřevo) Giovanni Paolo Pannini, 1757: Moderní Řím (sloupy – tektonika) Starý Řím (pilíře – stereotomie) Florencie, kol. 1450: Leon Battista Alberti, Palazzo Rucellai – Michelozzo di Bartolomeo, Palazzo Medici Tři antické řády: dórský – iónský - korintský Giacomo Barozzi da Vignola Teorie pěti řádů Claude Perrault Sloup a pilastr Sřetězení travée v tektonice n  Divizivní: A – A – A - A n  Rytmické: A – B – A - B n  Aditivní: A – B – C - D n  Kolonáda (tektonika) n  Sloup – Architráv (vlys) n  Polosloup n  Pilastr n  Arkáda (stereotomie) n  Pilíř – Archivolta n  Lizéna / Lizénový rám Stereotomnost – „modus stereotomicus“ n  C. N. Cochin st. - Jacques la Joüé: 1737-1745: podle kreseb (původních návrhů na supraporty pro zkrášlení kabinetu kuriozit) s alegoriemi věd a umění (a) Stereotomie: řez kamene – kamenická technika odvětví geometrie (kamenické) J. Bapt. De la Ruë, Traité de la coupe des pierres, 1728 Barok: Johann Bernhard Fischer von Erlach Barok: František Antonín Grimm (b) Stereotomie jako princip, způsob Gottfried Semper: „Der Stil in den technischen und tektonischen Künsten, oder Praktische Aesthetik“, 1860-1863 n  Styl: textilní – keramický tektonika – stereotomie n  Stereotomie a prostor: Stereotomie je: „….zobrazení prostorové ideje“; „… neboť teprve jejím prostřednictvím obdrží prostorová idea (ovšem její ztělesnění z ní samé nevychází) výraz umělecké formy vyššího stylu“. Starověký Řím: Pantheon Václav Richter (I) „Orámování oken na židlochovickém zámku je barokně zdvojeno, ale pouze zdánlivě, jelikož spodní vrstva náleží vlastně k členění celkové plochy. Podstata členění fasád židlochovického zámku je dána stereotomním principem vytváření hmoty, jehož možnosti jsou zde bohatě rozvinuty a využity uvolněně ve složitých kombinacích. Příznačná je také lineárně ostrá profilace prvků…“ Václav Richter, 1956 Václav Richter (II) „Projekt nárysu nad půdorysem je tak neurčitý, že jeho rozdílnost od současných stavebních zvyklostí se zdá být takřka fantastická… Architektonický detail vnitřku je gotizující, zvenku však převažuje princip stereotomního členění“. Václav Richter, 1966 (c) „Stereotomická iluze“ Santini-Aichel, Zvole Kombinace v baroku: stereotomie – tektonika – stereotmie Gian Lorenzo Bernini (v 18. stol. rozšíření Nicola Salvi): Palazzo Chigi - Odescalchi Výstavba San Carlo alle quttro fotnane – Francesco Borromini Hrubá stavba: cihlová stereotomie “Odívání” fasády: tektonika z kamene Zánik klasického rozlišení: „tektonika – stereotomnost“ v moderní architektuře ? New York, Lincoln Center - 1957-1966 (Wallace Harrison, Max Abramowitz, Philip Johnson) Konstruktivismus Richard Meier, Smith House, Darien (Connecticut), 1967 Skořepina: Eero Saarinen: New York, JFK terminal – St Louis Caixa Forum, Centrum současného umění v Madridu, 2001 Nové užití stereotomnosti: Jacques Herzog - Pierre de Meuron Alvaro Siza Vieira Porto Allegre (Brazílie), Nadace Igere Camargo, 2008-2010 Estetika těles (Baumassenaesthetik) – „autonomní architektura“ Pozor na rozdíl !! Stereotomie – řemeslná technika, součást geometrického kreslení, architektonický princip Stereometrie – nauka o geometrických tělesech n  „Autonomní architektura“ n  Objem budovy (Volumen) n  Tvar / forma (příležitost k formě, forma vznešenosti, vizuální význam) Jacques Germain Soufflot (1713-1780) Charles de Wailly (1730-1798) Newtonův kenotaf Louis-Étienne Boullée (1728-1799) Claude-Nicolas Ledoux (1736-1806) Jørn Utzon (1918-2008) Sydney, 1956, 1959-1973 James Stirling (1926) James Gowan (1924) Leicester, strojní fakulta 1959-1963 Budova CCTV, Peking – Rem Koolhaas Objem - volumen František Antonín Grimm, Vizovice Adolf Loos, Praha (Vila Muller) Volumen a „regulační trasování“ - tracés régulateurs (Le Corbusier proti Loosovi) •  Je třeba ponechat objemu velkolepost tvaru ve světle, ale na druhé straně v rozčleňování povrchu je nutné nalézt vymezující regulační trasování / „tvarové stopy“ (tracés régulateurs) n  „Regulační trasování je pojištěním proti svévoli. Jedná se o ověřovací operaci, která schvaluje jakoukoli práci vytvořenou v nadšení“ – Le Corbusier Příležitost k formě (Formgelegenheit) n  věž n  schodiště n  loggia / arkádový ochoz n  galerie Freiburg im Breisgau, 1310, věž do 1350 Jacob Prandtauer, St-Florian Johann Lucas von Hildebrandt, Palác Daun-Kinsky Arkádový ochoz, loggia Galerie v zahradě (Kroměříž) Francesco Borromini, Galerie Spada Vznešená forma (Hoheitsform) n  portál n  balkon n  „altana“ Tišnov-Předklášteří, chrám cisterciaček (1233-1240) Medern Gertener, Frankfurt/Main Valtice, 1720-1735 (Anton Ospel, Antonio Beduzzi) Forma a materiálová proměna Semperův příklad: Egyptská situla (původně kožená) Řecká hydria (původně dřevěná) Příklad: rozdíl mezi egyptskou a řeckou nádobou na vodu (situla – hydria) nespočívá pouze v dobově odlišném stylu forem dvou keramických nádob, ale též: v odkazu na původní materiál (kožený měch na čerpání vody – dřevěná nádoba k zachytávání tekoucí vody), ve způsobu praktického používání (nádoba nesená zavěšena na tyči – nádoba nesená na hlavě) a s tím spojených funkčních forem (zúžení horní části tak, aby se voda nevylévala při pohybu – utváření formy tak, aby nádoba mohla být přiložena těsně ke korytu vody a poté držela stabilitu, apod. Další agencie lze při objasnění obou děl ještě dále přidávat). Transformace motivu skrze užitý materiál (G. Semper) Každý materiál podmiňuje zvláštní způsob jeho opracování a ztvárnění prostřednictvím vlastností, které jej odlišují od jiných materiálů Původní umělecký motiv se proto proměňuje, pokud je proveden v odlišném materiálu (než tomu bylo původně) a získává nyní díky tomu tomu odlišnou charakteristiku. Transformace přitom může být primární, sekundární, apod. Umělecký motiv v novější podobě ovšem v sobě nese stále odkaz na všechny minulé proměny. Příklad: Jednotlivé části dórského chrámu vycházejí z tektoniky původní dřevěné stavby (podpěry, dřevěné architrávy, zastřešení). V jiném materiálu, tj. v kameni, jsou tyto prvky zpracovány zcela odlišně a samostatně. Svým vizuálním charakterem však přece jen stále odkazují na jejich původní smysl. Carlo Lodoli: nemůže být nic vytvořeno z daného materiálu, pokud by to nebylo pravdivé ve funkci. Otto Wagner (1841-1918) 1904/1906: Poštovní spořitelna Výrok Adolfa Loose vůči stavbám na „Ringstrasse“ ve Vídni (zejména vůči fasádě Ferstelovy Univerzity): „Je tedy chybou, pokud je umělecký motiv pouze kopírován nebo napodobován v odlišném materiálu“. Historiografická poznámka k transformaci materiálu: Ákos Morávansky, Metamorphism: Material Change in Architecture. Basel 2017. Josip Plečnik, Býčí schodiště Pražského hradu, 1927, 1929-1931 Bearth / Deplazes, Haus Meuli (Švýcarsko), 1997-2001 Radek Květ, Archeopark Pavlov Základní pojmy n  Zadání, úloha a funkce n  Rozdělení užitkovosti n  Zadání a umělecká úloha n  Tvůrce, objednavatel, klient n  Prostor n  Prostorový pocit a působení n  Paradox prostoru a jeho dějiny n  Historické podoby prostoru n  Hmota/Materiál n  Tektonika n  Stereotomie n  Proměny materiálů n  Světlo n  Světelné rozdělení n  Světelné propojení n  Stupňování světla n  Barva n  Vnitřek (fresko, obložení) n  Vnějšek I. (sgrafito): n  architektonická „teorie“ n  figurální sgrafito n  Vnějšek II. (kámen, cihla, dřevo) Jan Santini Aichel, Rajhrad u Brna Luigi Vanvitelli, Caserta u Neapole Gian Lorenzo Bernini, Cap. Raimondi – S. Pietro in Montorio Santini.Aichel, Zelená hora u Žďáru Zaha Hadid Základní pojmy n  Zadání, úloha a funkce n  Rozdělení užitkovosti n  Zadání a umělecká úloha n  Tvůrce, objednavatel, klient n  Prostor n  Prostorový pocit a působení n  Paradox prostoru a jeho dějiny n  Historické podoby prostoru n  Hmota/Materiál n  Tektonika n  Stereotomie n  Proměny materiálů n  Světlo n  Světelné rozdělení n  Světelné propojení n  Stupňování světla n  Barva n  Vnitřek (fresko, obložení) n  Vnějšek I. (sgrafito): n  architektonická „teorie“ n  figurální sgrafito n  Vnějšek II. (kámen, cihla, dřevo) n  Barva n  vnitřek (fresko, obložení) Vranov nad Dyjí, “barevný prostor” v baroku Náměšť nad Oslavou, raně barokní kombinace štuku a malby Kroměříž, pozdně barokní fresco-secco Melk, klasicky barokní “bel composto” Anton Ospel (Vídeň), pozdně barokní stereotomická iluze n  Barva n  vnějšek I. (sgrafito) n  architektonická „teorie“ n  figurální sgrafito Telč n  Barva n  vnějšek II. - kámen, cihla, dřevo - omítka Tournus, Saint Laurent Nevers, Saint Étienne Ca d´Oro, Benátky 1421-1440 Barok Hradisko u Olomouce: 17. – 18. století Konec 17. stol.: Praha – Trója (J. B. Mathey) Kol. 1700: Vídeň/ Řím (Dom. Martinelli) 1715: Vídeň (Joh. Lucas von Hildebrandt) První čtvrtina 18. století: Vídeň/ Durnstein První čtvrtina 18. století: Milotice Druhá čtvrtina 18. století: Klosterneuburg (Donato Felice d‘Allio) Druhá polovina 18. století: Napajedla (František Antonín Grimm) Druhá polovina 18. století: Brno (František Antonín Grimm)