1. Hudební pedagogika HP jako obor Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. HV052 Hudební pedagogika, psychologie a sociologie Základní pedagogické disciplíny Alternativní školy Septem artes liberales Rámcový vzdělávací program Didaktický trojúhelník 28. 3.1592 Speciální ku Didaktické P«da*°gika ^ Princípy Andragogika hudební pedagogika hudobní výchova vs. (pedagogická) věda O HUDEBNÍ VÝCHOVĚ pedagogika uplatněná na sféru hudby na pomezí pedagogiky, muzikologie a dalších disciplín Disciplíny hudební pedagogiky Obecná hudební pedagogika (teorie vědy) Srovnávací hudební pedagogika (dějiny a současnost) Experimentální hudební pedagogika (výzkum) Interdisciplinární oblast hud. psychologie a hud. pedagogiky Hudební didaktika • Obecná hudební didaktika • Didaktiky jednotlivých oborů/nástrojů/... Starověk • Sparta: hudba, zpěv a tanec k podněcování odvahy válečníků • Athény: škola kitharistů (7-14 let): hra na nástroj, zpěv, tanec a recitace Antický ideál kalokagathia = spojení tělesné, rozumové, estetické a mravní výchovy -> harmonický rozvoj osobnosti • Platon a Aristoteles: hudba jako výchovný prostředek • Řím: poezie, hudba a tanec méně než v Řecku Renesance Reformace Jan Hus: národní jazyky v Liturgii a duchovní písni • podobně Martin Luther (Německo), Jan Kalvín (Švýcarsko), ... Jednota bratrská * 1457 (Jan Blahoslav) • Šamotulský kancionál, Ivančický kancionál • metodická příručka (1. česká kniha o HV) • „Musica, to jest Knížka zpěvákům náležité zprávy v sobě uzavírající" Literátská bratrstva (české země) • vyučování + kancionály (český vícehlas!) -► kantorství —. W 'i I o a' ♦din a tet Alf kdk 16.-18. století • Specializovaná hudební výchova • Formování metodik (nástrojová hra) Instituce: • Itálie: konservatoře • U nás: fundace (odtud fundatista) 2. pol. 17. st.: zámecké a chrámové kapely -> instrumentální hra a výchova mládeže • 18. st.: vrchol českého kantorství Čeští kantoři „Co Cech, to muzikant." Specificky český fenomén Vliv na hudebnost českého národa „cantor" od „cantare" • Učitel zpěvu • Současně ředitel kůru (NUTNOST!) • Hudebně-výchovná, výkonná a tvůrčí činnost Kantorské rody (Brixi, Benda, ...) + Jakub Jan Ryba, Josef Schreier, Jiří Ignác Linek, ... „Konzervatoř Evropy" Výuka hudby u nás ■ nejednotná organizace uměleckých škol Akademie múzických uměni (Praha) Janáčkova akademie jzických uměni (Brno) • Nový školský zákon (definice navazujících stupňů ?ckého ní) - Základni: LŠU (od 1990 ZUŠ) ■ Střední: um.-prum. a ped. školy ■ Vyííi odborné: konze výtvarné školy ■ Vysokoškolské: VŠ um Osobnosti hudební pedagogiky vybraná zahraniční i česká jména s významem pedagogickým i skladatelským a hudebně-organizátorským Osobnosti hudební pedagogiky vybraná zahraniční i česká jména s významem Osobnosti hudební pedagogiky vybraná zahraniční i česká jména s významem pedagogickým i skladatelským a hudebně organizátorským • Didaktika a metodika • Hudebnost a podstata HV • Intonační metody ry* ' Zoltán Kodály • Fonogestika ^3 M Metod Doležil • Intonace a elementárni rytmus František Lýsek • Nápěvková metoda Ladislav Daniel W • Tonální metoda písňová Společnost pro hudební výchovu ČR • Založena 1934 Výbor / kolegium / čestní členové • Sdružuje hudební profesionály (interprety, pedagogy), studenty i laiky PaedDr. Jan Prchal prof. PaedDr. Jiří Holubec, Ph.D. • Činnost: Letní dílny, workshopy, semináře, besedy, přednášky, poradenství pro MŠMT (RVP, standardy, ...) PhDr. Jiřina Jiříčkova, PhD. Rafaela Drgáčová • Cena J. Herdena (Pavel Jurkovič, Irena Medňanská, Jaroslav Uhlíř, František Sedlák, Jaroslav Krček, ...) PhDr. Luboš Hána, PhD. MgA. et Mgr. Hana Novotná doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. • Hudební olympiáda Mgr. Jaromír Synek, PhD. Intonace a intonační pomůcky: Intonační metody (Lýsek, Daniel...) Číselné značení stupňů (+ solmizace) Fonogestika Tonální cítění Vokální činnosti Základ činnostního pojetí • Správné tvoření tónu, práce s dechem, artikulace • Rozšíření hlasového rozsahu • Přemýšlení o obsahu písně Intonace a rytmus Úskalí: • Nevhodně volený repertoár • HLasový obor učitele Skupinové zpívání x sluchová kontrola Hra na tělo (Body percussion) • ZvLáštní druh instrumentálních činností • Celá škála výrazových prostředků • Obvykle pro žáky poutavá a zábavná A B C D i k % -*6 činnosti • Porozumění hudebnímu sdělení • Výchova posluchačů (viz Helfert) • Identifikace hudebních výrazových prostředků • Prolínání s hudební teorií Hudební výrazové prostředky: Melodie Forma Rytmus a metrům Tonalita Harmonie Dynamika Tempo a výraz (Obsazení) A D Symfonie č. 9 [e Skladatel Patří k našim nevyznal, v zahraničí._ Poslechový list Pracovní list k poslechu ukázky Počítá s opakovaným poslechem jedné ukázky K poslechu se váží úkoly Způsob, jak přimět k záměrnému poslechu a přemýšlení nad hudbou a jejími prostředky 4) rgo) Vštípení ukázky opakovaným poslechem jčeské Nelahozevsi. .skali popularitu také rvatoře v__ Během pobytu v USA vzniklo v tónině_____nazvaná podle mí jzí nimi také Symfonie č. 9 ana Babaka ^ ^ Základní školy s rozšířenou výukou HV • Umožněno tzv. disponibilní časovou dotací Častá spolupráce ZŠ s blízkou ZUŠ, příp 2 v 1 (ZŠ + ZUŠ) Disponují vokálními i instrumentálními soubory, vyučují hře na nástroje, zpěvu zvýšená dotace hodin HV (2-3 hod/týd.) 1 6.5.6 Základní studium II. stupně (pro všechna vzdělávací zaměření) l.r. 2.r. 3.r. 4. r. Minimální disponibilní dotace Hudební interpretace a tvorba Individuální a kolektivní výuka 8 Recepce a reflexe hudby <-> Vysvetlivky k uŕebiiiinii plánu: <-> Vzdělávací obsah vzdělávací oblastí musí být do ŠVP zařazen a v každém ročníku realizován v procesu výuky. Způsob, formu realizace, zaraženi do ročníku a hodinovou dotací si určuje Skoia. 6.5.2 Základní studium I. stupně7 Týdenní minimální hodinová dotace Minimálni disponibilní dotace 1 r 2. r. 3. r. 4. r. 5. r. 6. r. 7. r. Hudební interpretace a tvorba Individuální výuka 1 1 1 1 1 1 1 9 Kolektivní výuka <-> Recepce a reflexe hudby Kolektivní výuka <-» Vysvetlivky k uŕebnimu plánu: <-> Vzdělávací obsah daných vzdělávacích oblasti musi být do ŠVP zařazen a v průběhu I. stupně realizován v procesu výuky. Způsob, formu realizace, zařazeni do ročníku a hodinovou dotaci si určuje škola. Fakulta umění Ostravské univerzity Nástrojová hra Zpěv Fotografie, grafika, animace Zahraniční vzdělávací systémy velká roztříštěnost a různé zaměření • tradiční vs. moderní systémy využívání solmizace "východní" systémy • Suzuki-metoda • Yamaha-systém