Aplikace biologie III. blok Výukový program JEHLIČNANY > Náhled obrázku •K organizaci výuky: •Doporučený věk žáků: II. nebo IV. ročník, podzim •Organizace dle sociálního hlediska: střídání hromadné a skupinové formy výuky •Organizace dle normativního hlediska: výuka v učebně (+ výuka na školní zahradě) •Doporučený čas: 90 min • 1) Jehličnany – intuitivní smyslové vnímání •Žáci se rozdělí do skupin, polovina žáků ve skupině si zaváže oči. •Skupinky dostanou na stůl hromádku větviček vybraných jehličnanů. Vidící spolužáci postupně vkládají větvičky nevidícím spolužákům do rukou a ti popisují hmatové vjemy (názvy nehádají) •Po chvíli se obě skupiny prohodí. • • • Obsah obrázku rostlina, strom Popis byl vytvořen automaticky Již vidící seskupí větvičky stejných dřevin na hromádky a ukazují na ně dle pokynů učitele/lektora. Ukažte větvičku, které má … … LISTY VE TVARU ŠUPINEK, LISTY VE TVARU JEHLIC/JEHLICE ROSTOUCÍ PO DVOJICÍCH/JEHLICE ROSTOUCÍ PO JENÉ/JEHLICE DLOUHÉ/JEHLICE KRÁTKÉ/JEHLICE ROSTOUCÍ DO VŠECH STRAN/JEHLICE ROSTOUCÍ NA DVĚ STRANY. 2) Jehličnany – ŘÍZENÉ SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ •Skupinky žáků dostanou určovací klíč. Postupně berou do rukou jednotlivé větvičky jehličnanů a s pomocí určovacího klíče určují jejich názvy. • •K určeným větvičkám přiřadí příslušné názvy •(mohou být vloženy do sklenic s názvy) • • 3) Jehličnany – práce s textem •Skupinky žáků dostanou texty k jednotlivým jehličnanům. •Každý žák ve skupince si vezme jednu kartu a tu si přečte tichým čtením. •Každý žák si ke své kartě dřeviny přitáhne příslušnou sklenici/hromádku s větvičkami a vybere si z košíčku ŠIŠKY své dřeviny. •V pracovním listu si kroužkováním označí správné informace o svém jehličnanu a následně prezentuje ostatním zjištěné informace, případně je text přečten hlasitým čtením a kroužkování v pracovním listu je společné. • • • • Obsah obrázku text, rostlina, strom Popis byl vytvořen automaticky 4) Prezentace jednotlivých jehličnanů. •Varianta pro mladší: •- Učitel zvolí vždy jednu dřevinu a vyvolává žáky, kteří si danou dřevinu připravili. Vyvolaný žák diktuje vždy jednu informací, kterou by si spolužáci měli zapsat do pracovního listu – viz předchozí krok. •Varianta pro straší: •- V rámci skupinky si žáci prezentují informace o jednotlivých dřevinách, ostatní spolužáci si zapisují informace do pracovního listu. •- Společná syntéza – Na které znaky se musíme zaměřit, když poznáváme jehličnany? • • 5) Poznávání reálných dřevin •Skupinky žáků se přezují a vyrazí do zahrady, kde je natažený provázek mezi jednotlivými dřevinami. •Žáci postupují podél provázku a zapisují si názvy těchto dřevin. Na závěr cesty si zkontrolují správnost podle klíče. • • • • Obsah obrázku strom, exteriér, sníh, příroda Popis se vygeneroval automaticky. 6) Vyrábění vánočních svícnů •Žáci se vrátí zpět do třídy, kde mají na stolech připraveny pomůcky pro výrobu svícnů. • •Učitel vysvětlí, jakým způsobem se budou svícny vyrábět, dále pracují žáci podle své fantazie. • •Hotové výrobky žáci odloží a uklidí své místo. • • > Náhled obrázku Obsah obrázku osoba, jídlo, stopy Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky 7) Představení svícnů •Žáci si vezmou své svícny opět k sobě na stůl a vzájemně si ve skupince představí názvy přírodnin, které použili při výrobě svícnů. • •Svícny si žáci vloží do sáčku a označí jmenovkou, po skončení výuky di je odnáší domů. • • Obsah obrázku osoba, jídlo, stopy Popis byl vytvořen automaticky