Adobe Systems Hana Janošková Starší školní věk Obsah obrázku tráva, exteriér, obloha, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 2 Starší školní věk ̶Motorický vývoj dochází ke zvyšování výkonnosti všech orgánů a svalové koordinace. Obratnost a pohyblivost má velkou společenskou hodnotu. ̶Přechod k abstraktnímu myšlení. ̶Převládá logická paměť nad mechanickou. ̶Potřeba stimulace a učení. ̶Potřeba sociálního kontaktu. ̶Potřeba být někým akceptován. ̶Specifickým znakem je potřeba identifikace se skupinou dětí stejného pohlaví. Obsah obrázku tráva, exteriér, osoba, dítě Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 3 Starší školní věk Dvě fáze: ̶prepubescence ̶vlastní pubescence ̶ ̶Toto období je také označováno jako první fáze dospívání, pro kterou je charakteristické dozrávání reprodukčního systému. ̶období od 11 – 12 do 15 let ̶ Obsah obrázku patro, interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 4 Starší školní věk ̶nápadně rychlý růst, nastupuje dříve u děvčat, chlapci rostou později, ale déle a jsou v dospělosti vyšší – tzv. sekulární akcelerace ̶kosti sílí a rozšiřují se ̶částečné narušení pohybové koordinace, klátivá chůze ̶neohrabanost a zvýšená unavitelnost ̶roste objem svalů, u chlapců fyzická síla ̶zvětšuje se kapacita mozku, srdce a plic ̶ Obsah obrázku strom, exteriér, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 5 Starší školní věk ̶Sebehodnocení ke konci st. šk. věku se stává stabilnějším. Dítě zatím často hodnotí sebe sama na základě aktuálních úspěchů. Identita je utvářena názory, postoji a hodnocením ostatních. Jako dané přijímá tvrzení od těch, kteří pro něj představují autoritu. Obsah obrázku osoba, exteriér, kámen Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, země, osoba, ležící Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 6 Starší školní věk ̶Socializace Začínají se projevovat rozdíly ve skupinách složených na základě pohlavního rozlišení – dívčí a chlapecké skupiny se liší v zaměření, velikosti a hierarchii i typem převažujících vztahů. Obsah obrázku interiér, jídlo, lednička, položky Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 7 Starší školní věk ̶Poprvé se děti dostávají do skupiny, která je schopná jednat jako celek. Začínají se objevovat i interakce meziskupinového charakteru – společný nepřítel. ̶ Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 8 Starší školní věk Emocionální změny ̶vnitřní nejistota a napětí tzv. vulkanismus ̶pocity méněcennosti, nevyvážené reakce, hlučnost, předvádění se ̶fyzický vzhled – každá odchylka od běžné normy bývá těžce prožívána (více u děvčat) ̶emoční labilita, zhoršené sebeovládání ̶nestálost a nepředvídatelnost reakcí ̶prostořekost, konflikty, uzavřenost, vztahovačnost ̶únik do světa představ a fantazie, denní snění ̶výkyvy školního prospěchu Obsah obrázku osoba, exteriér, pózování Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 9 Video – emocionální projevy Adobe Systems 10 Děkuji za pozornost Obsah obrázku postel, interiér, ležící, lůžkoviny Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 11 Zdroje ̶Vývojová psychologie pro dětské lékaře – J.Langmeier Vývojová psychologie pro učitele – PhDr.E.Krejčíková ̶Vybrané problémy psychologie zdravotnické činnosti – kolektiv autorů Speciální psychologie – V.Čechová, A.Mellanová, M.Rozsypalová Vývojová psychologie – D. Trpišovská, V. Heřmanová ̶Cesta životem – P.Říčan ̶www.zis.naskok.cz ̶www.gymkh.cz ̶www.modernivyuka.cz ̶www.voss.wz.cz ̶http://www.wearmoi.co.uk/acatalog/3_billys_detail.jpg ̶http://i.idnes.cz/08/111/gal/BAR26dc8e_42_20135921.jpg