Jednací řád rady pro účely pdf muni brno. Článek 1 1. Svolání a místo konání zasedání Řádné zasedání Rady svolává vyučující předmětu. Vyučující určuje místo i termín konání zasedání. Tím je 2. ledna 2024, učebna 037, budova D. Řádným zasedáním se rozumí jednání Rady. Klíčová role v rámci zasedání připadá předsedajícímu státu. Členské státy se v rámci jednání setkávají na základě jednací formace Rady pro spravedlnost a vnitro (delegáti na úrovni ministrů členských států Evropské unie). 1.1. Jednání Rady EU Delegáti v rámci Rady budou seznámeni s projednávanou agendou a obdrží tzv. „Position papers“ k této agendě (tj. východiska a stanoviska zastupovaných členských států EU, které musí bez ohledu na osobní postoje obhajovat a v rámci všech jednání dále prosazovat). Tímto není omezeno právo na osobní iniciativu delegátů, ani další návrhy v rámci jednání – tyto ovšem musejí vycházet z „Position papers“. Jednání Rady EU je ukončeno po projednání agendy a přijetí výstupního dokumentu/dossier. 2. Usnášeníschopnost Předsedající stát zahájí jednání Rady EU, pokud jsou přítomni zástupci všech členských států. Prezence se provádí před zahájením každého jednání. Pro hlasování o přijetí jakýchkoliv výstupů či rozhodnutí je nutná přítomnost zástupců všech členských států. Pozn. modifikováno na počet Vás, studentů. Článek 2 3. Diskuze 3.1. Rozprava (Formální diskuze) Formální diskuzí je zahájeno jednání Rady. Státy jsou k diskuzi vyzývány v abecedním pořadí (pro naše účely dle českých názvů států). Pořadí se nevztahuje na regulovanou diskuzi, kdy se delegáti přihlašují o slovo zdvižením štítku s názvem státu. 3.2. Regulovaná diskuze Regulovaná diskuze se využívá pro širší debatu nad tématem a k projednávání každého pozměňovacího návrhu. Do diskuze se delegáti přihlašují zdvižením štítku s názvem státu. Pořadí diskutujících je monitorováno zástupcem předsednického státu, který rozhoduje o udělení slova. 3.2.1. Návrh na zahájení Regulované diskuze Návrh může být podán okamžitě, tj. kdykoli mezi jednotlivými vystoupeními v rámci rozpravy. Součástí návrhu může být návrh na časové omezení projevu řečníka. O návrhu se hlasuje ihned, bez diskuze k návrhu. 3.2.2. Návrh na ukončení Regulované diskuze Návrh na ukončení Regulované diskuze musí být odůvodněn, může vystoupit jeden předkladatel a jeden odpůrce návrhu, následně se o návrhu ihned hlasuje. 3.3. Ukončení diskuze V případě přijetí návrhu na ukončení diskuze se okamžitě přistupuje k hlasování o projednávané otázce. 3.4. Přerušení jednání Návrh na přerušení jednání může být podán delegátem a musí obsahovat časové omezení přerušení jednání. Předsedající má pravomoc toto omezení pozměnit před hlasováním o tomto návrhu. K návrhu může vystoupit jeden zastánce a jeden odpůrce, následně se o návrhu ihned hlasuje. Pro přijetí je nutná většina přítomných a hlasujících zástupců států. Předsedající může ze své pravomoci přerušit jednání bez hlasování. 4. Hlasování Žádný delegát nemůže hlasovat za jiný stát, než za ten, který sám zastupuje. Po zahájení hlasování jsou přípustná pouze tato vystoupení: návrh na znovuhlasování, námitka pro porušení procedurálních pravidel, případně technická poznámka. 4.1. Jmenovité hlasování Všechna hlasování jsou jmenovitá. Při tomto hlasování jsou státy vyzývány v abecedním pořadí, delegát odpovídá „pro návrh“, „proti návrhu“, „zdržujeme se hlasování“. 4.2. Průběh hlasování Před hlasováním předsedající uvede návrh, o kterém se bude hlasovat. Hlasování se zahajuje oznámením předsedajícího a je ukončeno vyhlášením výsledků. Výsledky hlasování vyhlášené předsednickou zemí jsou konečné. 4.3. Znovuhlasování Přijetí návrhu na znovuhlasování má za následek opakování celé procedury hlasování. Návrh musí být podán spolu s opodstatněním žádosti před vyhlášením výsledků hlasování. Návrh nepodléhá diskusi, o jeho přijetí rozhodne předsedající. 4.4. Změna hlasování Žádost o změnu hlasování má umožnit, aby delegát změnil své hlasování a přitom se neopakovala celá procedura hlasování. Návrh musí být podán před vyhlášením výsledků hlasování. Návrh nepodléhá diskusi, o jeho přijetí rozhodne předsedající. 5. Většina pro rozhodování Vzhledem k projednávanému tématu je využíváno hlasování kvalifikovanou většinou. 5.1. Kvalifikovaná většina Kvalifikované většiny je dosaženo, jsou-li současně splněny dvě podmínky: * 55 % členských států hlasuje pro návrh – v praxi to znamená 15 z 27 států, pro naše účely bude upraveno podle reálného počtu studentů = států; * návrh podporují členské státy zastupující nejméně 65 % celkového počtu obyvatel EU (viz tabulka níže, bude přepočtena podle reálného počtu studentů = států). 5.2. Blokační menšina Pokud státy s projednávaným návrhem nesouhlasí, mohou zabránit jeho přijetí, pokud vytvoří blokační menšinu. Blokační menšinu musejí tvořit nejméně čtyři členové Rady. Není-li tato podmínka splněna, má se za to, že kvalifikované většiny bylo dosaženo. 6. Návrh Projednávaný návrh je podáván v písemné formě. Hlasování probíhá o finálním znění návrhu. 6.1. Pozměňovací návrh Pozměňovacím návrhem se rozumí takový návrh, jehož cílem je doplnit, vyškrtnout či revidovat původní návrh. Každý tento návrh musí být předložen předkladatelem a nejméně třemi garanty v písemné formě. O těchto návrzích se hlasuje vždy před hlasováním o původním návrhu jako o celku. Před hlasováním o pozměňovacím návrhu je vždy jeho konečná podoba přednesena. Předmětem hlasování je, zda se pozměňovací návrh stane součástí původního návrhu. Je-li pozměňovacích návrhů více, hlasuje se o nich v pořadí, ve kterém byly předloženy. Pokud přijetí pozměňovacího návrhu nutně vede k odmítnutí jiného, o tom se již nehlasuje. Pokud byl přijat jeden nebo více pozměňovacích návrhů, hlasuje se o doplněném návrhu jako o celku. Článek 3 7. Pravomoci zástupce předsedající země Kromě pravomocí, zmíněných v jiných bodech tohoto Jednacího řádu, zástupce předsedající země zejména: a) zahajuje, ukončuje a řídí jednání, uděluje a odebírá slovo, b) dbá na dodržování JŘ, rozhoduje spory o jeho výkladu, c) nechává hlasovat o jednotlivých otázkách, vyhlašuje přijatá rozhodnutí, d) klade otázky, může žádat o zdůvodnění v případě žádosti, kdy je rozhodnutí o žádosti v jeho pravomoci, e) může podávat návrhy dle bodů 3.2.1.; 3.2.2.; 3.3.; 3.4.; 4.3. Předsedající nepřijme pozměňovací návrh, pokud nesplňuje formální požadavky. 8. Pravomoci delegáta 8.1 Námitka pro porušení procedurálních pravidel Námitka je předložena, existuje-li pochybnost, zda jednání probíhá v souladu s tímto JŘ. Námitka je předkládána ihned, v případě nutnosti lze zrušit projev delegáta. Námitka nepodléhá diskusi, o porušení procedurálních pravidel rozhoduje zástupce předsedající země. Rozhodnutí zástupce předsedající země může být zpochybněno pouze v případě nedodržení pravidel jeho osobou. 8.2 Žádost o vysvětlení/informaci Žádost o poskytnutí vysvětlení nebo informace umožňuje dotázat se řečníka nebo zástupce předsedající země na věc spojenou s objasněním projednávaného problému nebo i s JŘ. Žádost je předkládána ihned po ukončení projevu řečníka. Žádost nepodléhá diskusi a o jejím zodpovězení rozhoduje předsedající země ve spolupráci se zástupcem EK. 8.3 Technická poznámka Technická poznámka slouží k tomu, aby bylo upozorněno na okolnosti, které ztěžují práci, a je v možnostech generálního sekretariátu sjednat nápravu, např. nedostatečná hlasitost projevu delegáta, nízká nebo naopak vysoká teplota v sále apod. Námitka je předkládána ihned a v případě nutnosti lze přerušit projev delegáta. Námitka nepodléhá diskusi a o její relevanci rozhoduje předsedající země ve spolupráci se zástupcem EK. 8.4 Reakce na vystoupení Delegáti mohou krátce reagovat na jiné vystoupení. Do diskuse se přihlašuje zdvižením ruky. Zástupce předsedající země uděluje slovo a určuje dobu trvání reakce. Předsedající vždy vyhoví žádosti o reakci v případě, že byl výslovně zmíněn stát, jehož delegát si přeje reagovat na předchozí vystoupení. Proti jeho rozhodnutí se nelze odvolat. Příloha Státy, které byly vybrány pro nás. Procentuální zastoupení počtu obyvatel. První sloupeček v reálu, druhý je přepočítán pro naše účely poměrně. Pozor, sloupeček bude přepočítán znovu, až bude zřejmé, kolik se nás zúčastní. Belgie je předsednická země. Belgie 2,6 3,81 Radovan Malachta Bulharsko 1,53 2,24 Jan Bochýnek Itálie 13,32 19,52 Hana Pfefferová Litva 0,63 0,92 Michaela Bílá Maďarsko 2,17 3,18 Patrik Goldbach Malta 0,12 0,17 Jana Šafránková Německo 18,59 27,26 Michal Bezůšek Polsko 8,41 12,33 Dita Slezáková Rakousko 2 2,93 Lucie Mikušová Rumunsko 4,25 6,23 Marek Foltýn Slovensko 1,21 1,77 Magdalena Heroschová Slovinsko 0,47 0,69 Alena Pinkasová Španělsko 10,6 15,53 David Svoboda Švédsko 2,33 3,42 Zdeňka Svobodová 68,23 100