С. Taylor: etika autenticity a multikulturalismus Slavomír Lesňák https://www.youtube.com/watch?v=5XC6DK1WkR4 Zneuznání • Vnitřní dialog - celý život s našimi signifikantními blízkými (ti nejdůležitější – rodiče, po jejich smrti v něm pokračujeme, i když tady nejsou) • lidi, na kterých nám záleží • přebíráme hodnoty, světonázory, pocity i traumata (podobně Schwanová) • když trpí frustracemi či nízkým sebevědomím - přenos • Když menšina přehlížena, znevažována či zpochybňována →přenos • Ch. Taylor: zneuznání: menšina formálně (před zákonem) uznávána • její příslušníci jsou si formálně rovni s ostatními členy společnosti • Ale praxe: jiná: ženy jsou formálně taky s muži rovnocenné, v praxi ale mají o čtvrtinu nižší platy Nepřehlížení kultur - k uznání • Charles Taylor: původně o uchování frankofonní menšiny v Kanadě • Použitelné i na národnostní menšiny, rodové, sexuální orientace, hendikepovaní, a d. • Romský žák - má 9 let na ZŠ učivo, které se netýká Romů (jenom romský holocaust) • jeho kultura nepřínosná/žádná (?) – (není co učit?) • Většina - i romský žák – vnímá přehlížení jeho kultury - zneuznání • Jde o společnou školou? motivace učit se a participovat na výuce? • Zranění, odpor • Výskum dvou diplomových prací: romští žáci aktivní při výuke o jejich kultuře • Ostatní žáci – evidence o existenci kultury – uznání • Ch. Taylor a Amy Gutman: správné - nepřehlížení kultur menšin Změna kurikula? • dějepis, občanská výchova, jazyk a literatura, hudební výchova • zvyky, komunikační odlišnosti, významní spisovatelé, pohádky, hudebníci, atd. • ženy v dějinách filozofie a kultury • zařazení menšinových literatur do knihoven registrace menšinových kultur, vizuální zařazení do výzdoby školy/třídy Klasifikace multikulturalismu Rainer Bauböck: European University Institute, Fiesole, Italy • Celebration multiculturalism (pride) • Tolerantion m. (zo strachu) • Recogniction m. (uznanie) Tomáš Hirt (ČR) • Pluralistický (komunitaristický) m. – každý patří do nějaké komunity, jsou vzácné (oslavný?) – M. Walzer, C. Taylor • Liberální - všechny kultury rovny, veřejný prostor neutrální (tolerantní) – universalismus (osvícenství) • Kritický m. – neoslavuje rozdíly, kritizuje diskriminaci, solidarita (m. v skutečnosti problémy neřeší, může vést k nacionalismu, jde o hlubší problémy: moc a reprodukce stereotypů) – S. R. Steinberg (NY, USA) (https://is.jabok.cz/el/jabok/zima2018/S302/HIRT_Multikulturalizmus-uzavrena-kapitola-neboaktualni-politicka-vize.pdf ) • Tavící kotel vs. uchování identity a autonomie P. Barša: Politická teorie multikulturalismu. Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999 Taylor: Etika autenticity Tři neduhy moderny • ztráta smyslu - mizení morálních horizontů • umocněný instrumentální rozum • ztráta svobody Ztráta smyslu - mizení morálních horizontů • Moderní svoboda vydobyta oproštěním od starších morálních horizontů • ztráta širší perspektivy - kvůli zaměření se na své individuální životy • odvrácenou stránkou koncentrace na jáství – zplošťuje i zužuje naše životy, – významově ochuzuje – odpoutává je od ostatních lidí a společnosti • uzavřenost osamělosti svýсh srdcí - málokdo aktivně se podílet na vládě sobě samým • Lidé raději zůstanou doma a těšit se z uspokojení v soukromém životě • každý má své vlastní „hodnoty, o nichž není možné diskutovat • lidé jsou vyzýváni k úpřimnosti k sobě • k usilování o své vlastní sebeuskutečnění – jeho obsah si však musí každý v poslední instanci určit sám • neuvědomelé přehlížení závažnějších otázek a záležitostí, které jáství přesahují • problém: lidé cítí, že se od nich tento postoj vyžaduje • výsledkem větší zamlžení morálního ideálu autenticity Neodstranitelné horizonty • příznakem lidského života - dialogický charakter • plnohodnotnými jednajícími lidskými bytostmi schopnými porozumět sobě samým a identitě • - se stáváme tím, že si osvojujeme bohaté výrazové lidské jazyky • zasvěcováni komunikaci s druhými • nikdo si neosvojuje jazyk, potřebný pro definování sebe samého, izolovaně – jsme uváděni prostřednictvím komunikace se signifikantními druhými (George Herbert Mead) Definice vlastní identity • vždy v dialogu • někdy v polemice s identitami, které v nás naši signifikantní druzí chtějí uznat • signifikantní druzí od počátku našich životů trvalý vliv • vztahy k druhým osobám nepotřebujeme pro sebeurčení, nýbrž k sebeuskutečnění Formy kultury prosazující sebeuskutečnění bez ohledů a) na požadavky na naše vazby s druhými b) na jakékoli požadavky vycházející z vyšších zdrojů než lidských tužeb či aspirací, • jsou sebedetruktivní • podlamují podmínky realizace samotné autenticity Horizonty – pramene smyslu věcí • věci získavají na významu na pozadí srozumitelnosti • autenticita nemůže být obhajována způsoby, které ruší horizonty smyslu • ...svoji identitu mohu určit jen na pozadí věcí, na kterých mi záleží. • uzávorkovat historii, přírodu, společnost, požadavky solidarity – vyloučit vše, na čem záleží. → autenticita není nepřítelem požadavků z oblasti mimo jáství – naopak také požadavky předpokládá Potřeba uznání • projekce podřízeného nebo ponižujícího obrazu - po zvnitřnění vést k narušení • odepření uznání formou útlaku • kultura autenticit upřednostňuje dva způsoby soužití 1) ve společenské rovině férovost - rovnou šanci pro možnost rozvíjet svou vlastní identitu – zahrnuje univerzální uznání odlišnosti v jakékoli podobě významné pro identitu, (rod, rasu, kulturu nebo sexuální orientaci) 2) v intimní rovině klíčový význam citové vazby (formují identitu) Sklon k subjektivismu • ideál autenticity - neospravedlňuje své sebestředné formy – sebestředný narcismus a sebeuskutečňování – sebezahledení a egoismus „Kultura narcismu žije podle ideálu, za nímž systematicky zaostává“ Současná autenticita - radikální antropocentrismus • sklon vztahovat uskutečnění jen na jáství • delegitimizovat požadavky mimo naše vlastní přání či aspirace – ať už vycházejí z dějin – tradice – společnosti – přírody – od Boha Autenticita • obsahuje – nejen tvorbu a konstrukci, ale také odhalování, – originalitu – odpor vůči uznávané morálce • vyžaduje – otevřenost k horizontům smyslu – sebeurčení v dialogu – mezi těmito požadavky může existovat napětí – nikam nevede upřednostňování jednoho před druhým Boj by neměl být veden proti autenticitě či za ni, ale o ni... • naší snahou přít se o význam autenticity – sebeuskutečnění nevylučuje bezvýhradné mezilidské vztahy a morální požadavky nad jáství – naopak: v nějaké formě je skutečně vyžaduje Pravičáci i levičáci • Konzervativci – obhajují tradice, náboženství, komunity – zároveň globální trh a individualismus • Levičáci nebo zelení aktivisté – bojují proti globálnímu trhu – obraňují přírodu – zároveň obhajují práva individuí na tělo, identitu • Proti fragmentaci • boj izolovaných pospolitostí nebo sdružení proti ekologickému pustošení - odsouzen k nezdaru • podmínka: společné vědomí cíle • potlačit ukvapenou hegemonii instrumentálního rozumu demokratickou iniciativou Proti fragmentaci • Tocquevillova obava: • lidé méně schopnými stanovit si společný cíl a dospět k němu • když ve věcí společných projektů a loajality cítí stále méně spjaty s ostatními jako se svými spoluobčany Fragmentovanější demokratické síly → převádí politickou energii do podpory svých dílčích uskupení → tím méně možné přimět demokratickou většinu ke společně pojatým programům a aktivitám → zesiluje se pocit bezbrannosti voličství jako celku je vůči leviathanskému státu • dobře organizované dílčí uskupení schopné zanechat za sebou stopu • představa, zkoncipování a přesazení společného projektu utopickou a naivní → proto se lidé vzdávají Fragmentovaná společnost • pro členy je stále těžší identifikovat jako s pospolitostí • tento nedostatek identifikace může odrážet atomistické hledisko → lidé začínají na společnost nahlížet čistě instrumentálně Umocněný instrumentální rozum • Odkouzlení světa – Max Weber • prostředníctvím moderního rozumu trojí separace: • v sobě, • mezi sebou • od přirozeného okolního světa Martin Jäggle: Kultura uznání • rakúsky teolog Kultura uznání • ponižující jednání – když poškozeno sebeuznání: – školy - instituce ponižování? • školní rituály – prostor úctě nebo znevážení? – Ústní odpověď – i v předpokládané bezvýchodné situaci před třídou… – Tělesnost – vítězi a poraženi, předvedení cviku…všichni – Veřejné odevzdávaní vysvědčení – někteří na „výslní“, jiní v ostudě • Jelení kultura: silnější vítězí – Škola podporuje typ člověka, který ví, že musí znevažovat úspěch jiných (hlavně nepatřit k poraženým) – Vchod do školy – poháry, medaily vítězství – každodenní ponížení Nejméně přátelské prostředí v ČR – školy… • Statistika Radiopraha 4.12. 2013 • Školní kultura může působit k podpoře nebo k umenšení • násilí, • strachu, • I k umenšení vlastní hodnoty… Dobrá škola • Podle toho, jak vnímá lidí v jejich rozdílností • Nasměrování na hodnoty důstojnosti, uctivé nakládání s diverzitou a demokratické účasti • Otázky pro školu: • Jaké formy ponižování jsou ve škole? • Co potřebují lidé, aby mohli být bez strachu jiní? • Čí sebeúcta budující identitu je zraňována? • Jaké jsou rozvinuty nediskriminující formy komunikace? http://skola.archa.info/clanky/iniciativa