ZÁKLADNÍ POJMY SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE: SOCIÁLNÍ STATUS, ROLE, POZICE Teoretické koncepty sociální pedagogiky I. Mgr. Marie Kovářová, Ph.D. Sociální psychologie —Sociální psychologie se zabývá společenským životem člověka, jeho vztahy k jiným lidem, společenskými aktivitami, zvláštnostmi sdružování, psychologickými aspekty sociálních útvarů (skupin). — —Sociální skupina je tvořena lidmi, kteří jsou zapojeni do vzájemné interakce (jsou ovlivňováni druhými a zároveň je ovlivňují) a komunikují spolu. Jejich vztahy jsou strukturované (systém pozic a rolí). Mají společný cíl a uznávají společné normy skupiny. — — Sociální status —Hodnota, prestiž postavení, které člověk dlouhodobě zaujímá v sociální skupině. — -týká se postavení a úlohy (práv, povinností a závazků) uvnitř systému -je relativně stabilní, ale může se životními okolnostmi měnit -ukazatelé statusu: věk, pohlaví, vzdělání, povolání, příjem, obtížnost zaměstnání, prestiž povolání, podíl na moci, etnická příslušnost, … -status připsaný - vrozený (pohlaví, barva pleti, sociální původ) - - vnucený (pobyt v nemocnici, ve vězení) - získaný (vzdělání, zaměstnání, …) -status objektivní (měřitelná, ověřitelná pozice člověka) - subjektivní (subjektivní pocit člověka, který sám sebe nějak vidí -snaha o vyšší společenský status (faktor společenského vývoje) —Statusové symboly (můžu dokázat, že už jsme toho dosáhl/a), např. značka auta, oblečení. - - Cvičení —Ve skupinkách po 5 proberte následující otázky: — —Jak vnímáte vliv připsaného a získaného statusu na život člověka? (Máme na výběr? Je to spravedlivé?, …) —Co kdyby sociální status neexistoval? Je to možné? Jak by vypadala společnost? —Zkuste uvést některé statusové symboly. Které symboly používáte, abyste demonstrovali svůj status? Které symboly jsou podle vašeho názoru důležité pro děti a dospívající? — Sociální pozice —Místo, které člověk zaujímá ve skupině. Určuje jeho postavení ve vztahu k druhým členům skupiny (rovnocennost, nadřazenost, podřazenost) a jaký vztah k němu mají ostatní členové skupiny, jak vnímají jeho přínos. — —- dimenze přijímání x odmítání, sympatie x antipatie, uznání x despekt -jsou hierarchicky uspořádané (např. člověk je populární – oblíbený – akceptovaný – trpěný – mimo stojící) —- své místo v hierarchii pozic získává člověk podle toho, jak se chová, jak naplňuje svou roli, jak pomáhá dosažení skupinových cílů, jakou má prestiž a sociální přitažlivost - - Cvičení —Ve skupinkách po 5 proberte následující otázky: — —Je sociální pozice stabilní (jako status) nebo podléhá změně? — —Zkuste uvést konkrétní příklady sociálních pozic i faktorů, které je ovlivňují. Sociální role —Skupinou sdílená očekávání, jak se má daný člověk ve skupině chovat vůči ostatním, jaké má úkoly ve skupině i navenek. — -vyplývá z pozice, společenského postavení, je to jejich aktivní uvádění do života -někdy je role přesně určená (vnější formální svět), někdy rozvolněná (osobní život) -divadlo: něco je předepsané, ale nechán i prostor pro improvizaci (na základě osobní zkušenosti), její míru určuje socializace a sociální kontrola -formální x neformální, individuální x skupinová (formuje se ve skupině, skupina oceňuje chování, které uspokojuje její potřeby, toto chování se pak očekává) - -konflikt mezi rolemi (máme mnoho rolí, některé mohou být v konfliktním postavení, čím víc jich souběžně zvládáme, tím vyšší je společenská prestiž) -konflikt já-role (pokud se s rolí absolutně neztotožňujeme) -konflikt uvnitř role (rozdílné požadavky, které okolí i člověk na vykonání role má) - - Cvičení —Ve skupinkách po 5 proberte následující otázky: — —Jak konkrétně může mít sociální status a pozice vliv na výkon role? Zkuste uvést na příkladu role žáka ZŠ. — —Vymyslete příklad pro konflikt mezi rolemi, konflikt já-role a konflikt uvnitř role. — Sociální norma —Očekávání, jak se mají chovat členové skupiny; pravidla, která se mají dodržovat; většinou se vztahují na všechny členy skupiny (x role na jedince). — -cílem norem je, aby bylo chování členů skupiny v souladu se skupinovými cíly a hodnotami. -Sankce – opatření, která mají zabezpečit dodržování norem. Pozitivní (odměny) a negativní (tresty). -orientované dovnitř (chování členů skupiny vůči sobě, respektování hodnot, hierarchie) -orientované navenek (jak se členové skupiny prezentují navenek, chování na veřejnosti, chování k jiným skupinám). Cvičení —Ve skupinkách po 5 proberte následující otázky: — -Napište 5 sociálních norem, které platí v konkrétní sociální skupině. - -Jaké konkrétní odměny a tresty může při jejich nedodržení skupina uplatnit? - - Použitá literatura —Jandourek, J. (2001). Sociologický slovník. Praha: Portál. —Lovaš, L. (2019). Malé sociální skupiny. In Výrost, J., Slaměník, I. & Sollárová E. (Eds.): Sociální Psychologie. Praha: Grada. —Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno: Paido. —Urban, L. (2022). Sociologie: Klíčová témata a pojmy. 2. vyd. Praha: Grada.