Teoretické koncepty sociální pedagogiky I Michal Kaplánek Marie Kovářová Oč v předmětu jde? Pedagogická a sociálně psychologická východiska práce se sociálními skupinami Co je to sociální pedagogika? Diskuse v malých skupinách (4-5 studentek/studentů) uOtázky (20 minut): u uCo je to sociální pedagogika? Jak byste to vysvětlili laikovi? uJaký je rozdíl mezi profesním přístupem (sociálního) pedagoga a sociálního pracovníka v práci s mladými lidmi? uCo byste potřebovali k tomu, abyste úspěšně pracovali se skupinou mládeže, např. v otevřeném klubu anebo v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež? Společné ohlédnutí se za vybranými tématy sociální pedagogiky uTémata psychologická: uJestliže Erikson tvrdí, že úkolem adolescenta je vytvoření a upevnění vlastní identity, co to dnes může znamenat? uJak působí skupina na člověka? uJaké jsou role ve skupině? u uTémata pedagogická: uČím se vyznačují současné děti a mládež (Generace Z a Alfa)? uJaké jsou specifické přístupy a metody práce s dospívajícími? uJaké jsou největší obtíže při práci s mládeží? Smysl předmětu Teoretické koncepty soc. pedagogiky I uPůvodní záměr tvůrců předmětu (při podávání akreditace před několika lety): uPomocí vhledu do vybraných otázek sociologie a psychologie umožnit reflektovat změny ve společnosti a jejich dopady na sociální pedagogiku. S tímto pojetím se zčásti setkáte v předmětu Teoretické koncepty sociální pedagogiky uSoučasný záměr: uDoplnit některé základní informace z oblasti psychologie a pedagogiky, které jsou základem pro práci sociálního pedagoga mezi dospívajícími mladými lidmi. uDvě oblasti uSociální psychologie uSociálně pedagogická práce s dospívajícími uProto navrhuji změnit název předmětu na: uPedagogická a sociálně psychologická východiska práce se sociálními skupinami u Obsah předmětu – pohled psychologie uHlavní témata: Identita jednotlivce; skupina a její dynamika uDílčí témata: ·Identita a její význam pro sociální pedagogiku; ·základní pojmy sociální psychologie – sociální role, sociální status a sociální pozice ·skupinové procesy a vliv skupiny na jedince (a zpět) – sociální facilitace a inhibice; sociální zahálení; skupinová polarizace; skupinové myšlení (groupthink) ·Nejznámější sociální experimenty, jejich význam a důsledky – sociální konformita (S. Asch); poslušnost vůči autoritě (S. Milgram); deindividuace (P. Zimbardo) „Mládež“ – interdisciplinární pohled uVymezení mladých lidí (na rozdíl od dětí a dospělých): ·z hlediska psychologie (Erikson), ·z hlediska kultury (sociokulturní změny od 2. pol. 20. stol.), „mládežnické kultury“, subkultury uJak žije současná mladá generace? ·Trendy ·Výsledky výzkumů Práce s mládeží – pedagogický pohled uOtevřená práce s mládeží a její metody vneorganizovaná mládež a přístup sociálního pedagoga k ní vmetody otevřené práce s mládeží qinformal education qanimace qnabídka sociálního prostoru Obsah předmětu (prakt.témata červeně) 1.Význam identity pro sociální pedagogiku 2.Teorie rolí 3.Děti a mládež – problematika a vymezení „mládeže“ 4.Pojem „otevřená práce s mládeží“, možnost aplikace tohoto pojmu v systému výchovy a sociální práce v ČR (otevřené kluby, NZDM, salesiánská střediska) 5.Základní pojmy sociální psychologie – sociální role, sociální status a sociální pozice 6.Role jako pozice člověka ve skupině – různá pojetí skupinových rolí a jejich srovnání; praktické příklady a sebezkušenost 7.Skupinové procesy a vliv skupiny na jedince (a zpět) – sociální facilitace a inhibice; sociální zahálení; skupinová polarizace; skupinové myšlení (groupthink) 8.Metody otevřené práce s dětmi a mládeží: práce se sociálním prostorem, sociokulturní animace, výchovná animace, sociálně výchovné doprovázení (informal education) 9.Nejznámější sociální experimenty, jejich význam a důsledky – sociální konformita (S. Asch); poslušnost vůči autoritě (S. Milgram); deindividuace (P. Zimbardo). Podmínky absolvování předmětu uAktivní účast na setkáních, zejména na praktických seminářích (tolerují se dvě absence na teoretických hodinách, absence u praktických témat je možná pouze z vážných zdravotních důvodů) uÚspěšné absolvování zápočtového kolokvia, které se koná ve zkouškovém období uskupiny 4-5 studentů, každý student musí projevit orientaci v problematice správnou reakcí na 2 otázky, studenti se mohou doplňovat a na sebe navazovat, zkoušející kontroluje, aby se každý samostatně a správně vyjádřil ke dvěma tématům (zpravidla jedno z oblasti soc.pedagogiky a jedno z oblasti soc.psychologie). uZákladní orientační materiály ke studiu v Isu – upřesňující literaturu uvede vždy vyučující na konci jednotlivého tématu Navazující předmět v LS: Teoretické koncepty sociální pedagogiky II uObsah: diskurzivní podstata poznání, psychické poruchy a jejich důsledky na poznání, sociokulturní souvislosti duševních poruch uVyučující: Barbara Strobachová, Michal Černý u uPřejeme dobrý start do nového akademického roku! u