Skripta

KAPITOLA 4. Kojenecké období aneb První rok života

Cíle kapitoly – po prostudování tohoto textu student dokáže:

  • používat správně psychologickou (a částečně i biologickou) terminologii související s kojeneckým obdobím
  • rozlišit vývoj zdravého, přiměřeně se vyvíjecího dítěte v prvním roce života od abnormalit
  • vyjmenovat důležité autory zabývající se tímto obdobím a pochopit jejich pojetí
  • nahlížet na tuto etapu v lidském životě z pozice vyvíjejícího se jedince i z pozice rodičů
  • pochopit význam kojeneckého období pro celý další život jedince

Doporučená studijní literatura:

  • Diettrichová, Jaroslava, Papoušek, Mechthild (2004). Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada
  • Kiedroňová, Eva (2010). Rozvíjej se, děťátko… Praha: Grada.
  • Langmeier Josef, Krejčířová Dana (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada
  • Říčan, Pavel (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
  • Šulová, Lenka (2010). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, Marie (2012). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.

Čas potřebný ke studiu:

Odhadovaný čas k prostudování této kapitoly, zodpovězení otázek a zamyšlení se jsou 4 hodiny.

Obsah kapitoly:

  • Zákonitosti vývoje v kojeneckém věku
  • Vývoj motorických schopností
  • Vývoj smyslových schopností
  • Kognitivní vývoj v kojeneckém věku
  • Sociální vývoj v kojeneckém období
  • Vývoj řeči v kojeneckém období
  • Stručný přehled schopností kojence v klíčových obdobích