Patopsychologie 2

Problémy spojené s nevhodným působením rodiny

Rodina jako prostředí první socializace

do/od rodiny si každý rodič přináší své zkušenosti, poznatky ze své primární rodiny
Primární/orientační rodina – to je rodina, do které se rodíme, zajišťuje potřeby dítěte, pocit základní důvěry ve svět, potřeba jistoty a bezpečí, aspirace, dítě přináší uspokojení určitých potřeb svým rodičům, partnerská role i rodičovská, plní určité funkce (jaké?)
Tzv. dysfunkční rodina – základní potřeby nejsou uspokojovány 
nedostatky v sociální orientaci, problémy v mezilidských vztazích
problematické sebehodnocení, lidé, kteří nejsou schopní se svojí rodičovskou rolí, lidé s nedostatečnou autoregulací (impulsivita) – špatná zkušenost z dětství – až 70% tak působí ve své rodině prořeční


Syndrom zanedbávaného, týraného a zneužívaného dítěte (CAN)

poškození tělesné, společenské, duševní včetně vývoje dítěte, dochází k němu v důsledku nenáhodného jednání rodičů nebo jiné dospělé osoby
asi 1 až 2% dětí, většinou dětí do 6 let, z hlediska sexuálního zneužívání – děvčata

Zanedbávání dítěte
neuspokojení základním potřeb dítěte, narušená interakce mezi dítětem a daným rodičem, vyvíjí se deprivační situace
rodiče, kteří nemají dostatečné kompetence (somatická, psychická porucha, porucha osobnosti, závislost alkoholu, drogách, rodiče, kteří podobnou situací prošli)
rodiče, kteří nemají motivaci o péči o dítě – nezralí mladí rodiče, pracovně vytížení lidé
rizikové děti – nějak znevýhodněné (chronicky nemocné, postižené), děti pro rodiče méně žádoucí, děti, které nedokáží své rodiče zaujmout (apatické, nevýrazné)

Týrání

psychické nebo fyzické, špatná komunikace v rodině, neschopnost vzájemné podpory, 
v rodině, kde jsou narušené vztahy mezi jednotlivými členy
riziko u lidí, kteří se nedovedou ovládat, zvýšeně reagují agresí (alkoholici, poruchy osobnosti, drogově závislí, soustředěni na své problémy a zájmy – dítě je zatěžuje, dlouhodobá nezaměstnanost), lidé kteří o dítě moc nestojí, lidé kteří mají vlastní zkušenost z dětství (až 70% rodičů týraných pak taky týrá), potřeba moci nad dítětem
častěji týrá muž než žena
často týrané děti – ustrašené, postižen; děti, které rodiče nadměrně zatěžují (ADHD), děti které nesplňují jejich očekávání (neprospívají, jsou nehezké), děti které zvýšeně vymáhají své potřeby (často nějaké děti které jsou zanedbávány), výrazně úzkostné, přestrašené, postižené

Sexuální zneužívání

sexuální uspokojení dospělého
častěji muži – buď pedofil; lidé, kteří jsou morálně narušení a sexuálně nevyhranění, muži kteří nedokážou své sexuální tendence udržovat, nebo jiná rodinná konstelace, nejsou lidi, schizofrenici, alkoholici
častěji zneužívány dívky;  děti, které jsou nějak znevýhodněné nebo postižené
ovlivní vývoj dítěte, může se jevit jako mentálně retardované, není o něj pečováno, nerozvíjí se jeho schopnosti a dovednosti, citová deprivace a akceptace, děti, které nikdo nenaučit mít rád, spíše materiálně orientované, špatná orientace v sociálních rolích, přenáší se i dospělosti
Citová subdeprivace – je špatně poznatelná, i v rodinách, kde bysme to nečekali, většinou děti nechtěné, bývají často odlišné, skoro maladaptace – dítě se chová jinak, než sociální prostředí očekává, partnerské problémy


Užitečné odkazy a dokumenty
MŠMT (2010). Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (Dokument MŠMT č.j.: 21291/2010-28) . Co dělat, když ... - Intervence pedagoga. Rizikové chování ve školním prostředí - rámcový koncept. Příloha 5.

MZČR (2022). Metodické opatření Postup praktických lékařů pro děti a dorost při podezření na týrané, zneužívané a zanedbávané dítě (syndrom CAN).

https://www.mzcr.cz/metodicke-opatreni-postup-praktickych-lekaru-pro-deti-a-dorost-pri-podezreni-na-tyrane-zneuzivane-a-zanedbavane-dite-syndrom-can/