Krizová intervence, Věra Linhartová podzim 2023 SP2903 Krizová intervence (prezenční i kombinovaná forma) SPc546 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. 237204@mail.muni.cz Termíny výuky Prezenční studium - čt 12:00-14:50, učebna 41, výuka neprobíhá 28.9. a 26.10., výuka se nekoná v době praxí Kombinované studium - so 14. 10. 8:00–13:50 učebna 60, So 9. 12. 8:00–13:50 učebna 60, So 16. 12. 8:00–13:50 učebna 60 Celoživotní studium - so 14. 10. 8:00–13:50 učebna 60, So 9. 12. 8:00–13:50 učebna 60, dobrovolně je možné přijít i se studenty kombinovaného studia v sobotu 16.12. 2023, 8:00–13:50 , učebna 60 Orientační přehled témat 1. Vymezení KI a TKI dle zákona o soc. službách. 2. Definice krize, vznik a rozvoj krizových situací, fáze krize, symptomy krize, odhad závažnosti krize, typy krizí. 3. Druhy pomoci v krizových situacích, principy a fáze krizové intervence. 4. Techniky vedení rozhovoru, navazování a ukončování kontaktu. 5. Verbální a neverbální komunikace, rozdíly při vedení KI tváří v tvář a TKI. 6. Práce s emocemi v KI, využití práce s tělem v KI. 7. Práce s emocemi v kontaktu s klientem – pláč, agrese, panika. 8. Krizová intervence u dětí a dospívajících. 9. Rodinné a generační krize, krize partnerských vztahů - práce s rodinou v KI, vývojové krize. 10. Trauma, oběti trestných činů, domácí násilí, pronásledování, syndrom CAN. 11. Práce se suicidálním klientem, problematika truchlení a umírání. 12. Etické a teologické otázky v KI. Sociálně právní otázky. 13. Prevence vyhoření, psychohygiena, supervize, intervize. Krizová intervence, Věra Linhartová podzim 2023 Literatura povinná literatura VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 543 s. ISBN 9788026202127. BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 166 stran. ISBN 9788026208112. doporučená literatura BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 317 s. ISBN 9788024741956. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000. 147 s. ISBN 807178429X. Výukové metody V kurzu jsou využívány kombinace teoretických a praktických bloků. Témata a jednotlivé techniky jsou přizpůsobeny aktuálním požadavkům studentů dle jejich zaměření. Během výuky jsou zohledněny zkušenosti studentů z praxe a jejich očekávání. Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu 1. aktivní účast ve výuce – fyzická přítomnost (připojení k online výuce s kamerou a mikrofonem), aktivní zapojení do skupinových aktivit a diskuze – promítá se do hodnocení a zpětné vazby na závěr předmětu, pro prezenční studenty*ky platí, že jsou možné dvě omluvené absence. A) aktivní zapojení do praktického nácviku a praktické individuální i skupinové práce – nezbytná součást předmětu, na kterou je kladen důraz B) odevzdání úkolů do příslušných odevzdáváren ve studijních materiálech – oba úkoly do 22.12. 2023 včetně, zadání níže. 1. úkol - sebereflexe Zamyslete se nad svými způsoby, strategiemi při komunikace s lidmi v dramatických a krizových situacích a nad svými zkušenostmi se sebou nejen v náročných situacích v minulosti, nyní i do budoucna. Sebereflexi sepište podle osnovy uvedené níže, rozsah bude přibližně 1 až 2 normostrany (1800 až 3600 znaků), držte se oblastí a otázek : I. Co dělám teď Co mi pomáhá při rozhovoru s lidmi v krizi (kamarády, blízkými, klienty, cizími lidmi)? Co dělám přirozeně? V dramatických rozhovorech, pod tlakem? Krizová intervence, Věra Linhartová podzim 2023 Co se mi osvědčilo v komunikaci s lidmi v krizi, v dramatické situaci? Co se mi nedaří? Co bych chtěla změnit a dělat jinak? II. Moje reakce na emoce Jak reaguji na pláč? Jak reaguji na vztek, křik a agresi? III. Můj vývoj Jak se změnil a mění během mého života můj způsob komunikace s lidmi v krizi, v osobním i profesním životě? IV. Práce na sobě Jak na sobě pracuji, resp. na svých komunikačních dovednostech? Jak jsem na tom s asertivním jednáním? Jsem solitér nebo týmový hráč – jak se o projevuje a jak to dělám? Jak to mám se soucitem a empatií k druhým lidem? Jaký je v tom pro mě rozdíl? 2. úkol – analýza modelové situace Ve dvojicích či trojicích uskutečněte modelový rozhovor na libovolné téma z vlastní praxe, ( děti, dospívající, rodinná problematika), vyberte modelový příklad, se kterým se sami setkáváte (např. žák za vámi ve škole přichází s nějakým problémem, rodič se vámi potřebuje něco probrat a zažívá při tom intenzivní emoce), nejde nám o vyřešení, ale o cílenou práci na svém osobním stylu vedení hovorů, nejen krizových, stačí hovor rozehrát a vyzkoušet si se zpětně podívat co a jak se dělo, rozsah bude cca 20 minut, hovor může probíhat online např. přes Zoom či Teams. Z rozhovoru pořiďte zvukový záznam a společně s vypracovanou analýzou odevzdejte do odevzdávárny. Stačí když bude mít vždy dvojice (trojice) jeden rozhovor a všichni budou analyzovat ten samý každý za sebe. Osnova analýzy: 1. Co se v rozhovoru děje? Jak byste stručně hovor popsal*a? O jaké jde podle vás téma? Jaké je téma přinášeno a je nějaké téma skryto? 2. Jaké můžeme slyšet emoce? Co se asi děje s klientem*klientkou? Co se děje s interventem*kou? Co cítíte při poslechu vy? 3. Jakou má rozhovor strukturu? Jaké můžeme vidět fáze rozhovoru? 4. Jaké techniky vedení rozhovoru intervent* ka používá? 5. Jaké momenty v rozhovoru vám přijdou klíčové? Co byste udělal*a jinak a co naopak stejně jako intervent*ka Krizová intervence, Věra Linhartová podzim 2023 Formální náležitosti úkolů ● Prosím berte v potaz zadání, podmínky a datum odevzdání. Na později odevzdané úkoly nebudu brát zřetel. Dopředu Vás tedy prosím, abyste si nejen tuto podmínku pohlídali. Po uplynutí termínu nebudu reagovat na e-maily ohledně nesplněných podmínek. ● Úkol uložte pod jménem úkolu následujícím způsobem : PRIJMENI_JMENO_UČO_sebereflexe (př. Linhartova_Vera_237204_sebereflexe) a nahrajte pod stejným názvem i do Odevzdávárny v IS Prosím, věnujte zvýšenou pozornost při nahrávání souborů a přesvědčte se, že je vaše práce pod správným názvem, kódem předmětu a ve správné složce. ● Práce bude obsahovat úvodní hlavičku - jméno, příjmením, UČO, jméno předmětu a zadaného úkolu pro snadnou orientaci, pak bude teprve následovat samotné vypracování. Práce bude mít rozsah mezi 1800 a 3600 znaky včetně mezer (toto si prosím hlídejte taktéž důsledně, nebude možnost si úkol opravit). Formátování: písmo velikosti 12, font Calibri, řádkování 1,15, zarovnání do bloku, nadpisy max. písmo velikosti 12. ● I když jde o sebezkušenostní sebereflexi, držte se i zde určité úrovně a odborného jazyka. Pokud byste náhodou používali jakékoliv materiály, držte se citační normy APA. (více na https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/pages/view/citation). ● Práce bez výše uvedených formálních náležitostí (např. chybí vaše jméno a příjmení, malý rozsah, bez uvedení případně použité literatury a zdrojů) nebude přijata. Těším se na společnou práci a zajímavé setkání Věra Linhartová