Tematické okruhy přednášek (PS) !"#$%&'(')*"+('",(*-./01#23+(-1*456(789('#*:,#(8(;:8<#(34*15=(7-9('#*:,#(8(;:8<#(4>:,4>18=(7?9('#*:,#(8(;:8<#()@>45A(B(;:#C#DED+%(.'>$,>( '&%'*(-1*4F%(*$;*)+$/(*-.80*)G(C8%&"#D+(.#%,D/"FA Termín Vyučující Téma přednášky 20. 9. 2021 doc. P. Knecht Úvod do studia školní pedagogiky. 27. 9. 2021 prof. T. Janík Výuka: vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky. 4.10. 2021 doc. P. Knecht Výukové metody a formy 11. 10. 2021 doc. J. Kratochvílová Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků – typy a funkce hodnocení. 18. 10. 2021 doc. J. Kratochvílová Hodnocení výsledků žáků – formy hodnocení, základní požadavky na hodnocení. 25. 10. 2021 doc. P. Knecht Učebnice a další didaktická média. 1. 11. 2021 prof. T. Janík Kurikulum: cíle a obsahy a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy. 8. 11. 2021 prof. T. Janík Vývoj české školy. Škola pro budoucnost: budoucnost pro školu. 15. 11. 2021 prof. T. Janík Vzdělávací a školský systém, škola jako instituce a organizace, škola a její funkce, škola jako učební prostředí. Důvody vzniku školy a její úloha ve společnosti. 22. 11. 2021 doc. P. Knecht Pedagogický výzkum jako pomocník učitele. 29. 11. 2021 prof. T. Janík Škola jako učící se organizace: evaluace, rozvoj, kvalita. 6. 12. 2021 doc. J. Kratochvílová Diferenciace a individualizace ve výuce. 13. 12. 2021 doc. P. Knecht Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty. Tematické okruhy přednášek (KS) !"#$%&'(')*"+('",(*-./01#23+(-1*456(789('#*:,#(8(;:8<#(34*15=(7-9('#*:,#(8(;:8<#(4>:,4>18=(7?9('#*:,#(8(;:8<#()@>45A( 24. 9. - doc. Petr Knecht (18:00-19:50) • Úvod do studia školní pedagogiky • Výukové metody a formy • Učebnice a další didaktická média • Pedagogický výzkum jako pomocník učitele • Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty 8. 10. - doc. Jana Kratochvílová (18:00-19:50) • Hodnocení učebního procesu a výsledků žáků – typy a funkce hodnocení • Hodnocení výsledků žáků – formy hodnocení, základní požadavky na hodnocení • Diferenciace a individualizace ve výuce 5. 11. - prof. Tomáš Janík (18:00-19:50) • Výuka: vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky • Kurikulum: cíle a obsahy a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy • Vzdělávací a školský systém, škola jako instituce a organizace, škola a její funkce, škola jako učební prostředí. Důvody vzniku školy a její úloha ve společnosti. • Vývoj české školy. Škola pro budoucnost: budoucnost pro školu • Škola jako učící se organizace: evaluace, rozvoj, kvalita Zkouška !"#$%&'()*+(,-./*("*0(+-1'"*2&0*+34+2$*56"7#8%-*2*9:;<=*>%+%+?4)*3*%)#$%/* 56"74@1"(A; !"#$%"&'()*'+",-)#$%-"%$.#/01$"23,(41).$"50,$6%7"-$,-8"9(".$:(";,5<*%=6"1+'(%>%0"-$%-7?" #$%"%>,4$#).$";,-%0"&'()*'28" 9/@":(#%(A$%0"-$,-)"&%>6'()"BC".$",-)#$%-"5(1@%$%"5/@:4>,@-",$"%2"(5D21%7"-$D60%8" 9D$&$%E%0",-)#@)6F • G";,-%0"&'()*'+",@",-)#$%-"5D$&$%E%0:(",-)#@2"1+3$D$".$#%)"(->&')"2"1"(#5(1<#@" 5D('>?$"&%24(,-"2"(D@$%-2A@"1$"1*$A:"(342,-$A:"H'(4%0"5$#2I(I@'+"JK9"*'(4+C"K9" ')D@')42"2"K9"17)'+L8 • 9(#60%'()"'";E2,-@"%2"&'()*A$".$"1"5D$&$%E%06",-)#@)"J9ML",54%<%7"&>5(E$-"&$" ,$6@%>/$"J1@&-$"@%-$D2'-@1%0"(,%(1)"1"NM8OGL8"P>54Q"@"5(?2#21'+"'")'(%E$%0",$6@%>/$" ,-2%(1).0".$#%(-4@10"1+)E).0A08 R(63@%(12%=",-)#@)6F" • 9(#60%'()"'";E2,-@"%2"&'()*A$".$"5(D-S(4@(17";'(4"(#$1%7"%$.5(&#<.@"TU8UV8"VWVU" J1@&-$"@%-$D2'-@1%0"(,%(1)"1"NM8OGL8 • M-)#$%-"'(63@%(12%=:(",-)#@2"(#5(10#>"%2"-/@"(->&'+"JK9"*'(4+C"K9"')D@')42"2"K9" 17)'2L","(:4$#$6"%2"'D$#@-(1=":(#%(A$%08 Studijní zátěž předmětu Prezenční studium: Přednáška: 2 kredity = 60 hodin (10 hod. přímé výuky) Seminář: 2 kredity = 60 hodin (10 hod. přímé výuky) Předpokládá se domácí příprava průměrného studenta na seminář cca 50 hodin. Kombinované studium: 4 kredity = 120 hodin (6 hod. přímé výuky) Každý předmět (= jednosemestrální kurz, jedno období) je ohodnocen určitým počtem kreditů, které vyjadřují míru náročnosti předmětu, poměrný díl studijní zátěže, která je kladena na studenta (včetně domácí přípravy) v daném semestru (období). Kreditní bod představuje 1/60 průměrné roční studijní zátěže průměrného studenta, tzn. zpravidla 30 hodin. Počet kreditů konkrétního předmětu zahrnuje celkovou studijní zátěž studenta, tzn. zahrnuje kromě kontaktních hodin další aktivity (v závazné struktuře - týmová práce, praxe, laboratorní praktika, exkurze, domácí příprava, příprava na zkoušku, zkouška). Předpokládá se domácí příprava průměrného studenta na zkoušku cca 50 hodin. Studijní podklady • Na konci každé přednášky bude vždy uvedena studijní literatura. • Vždy by se mělo jednat o uchopitelné a dohledatelné texty (studie z časopisů, v případě knih vždy s uvedením konkrétní kapitoly nebo rozmezí čísel stran). Povinná literatura: • Pasch, M., et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Kniha je k dispozici v knihovnách MU. • Janík, T. (2021). Vše pro výchovu. Lekce z pedagogiky. Brno: MU.