Úkol nahrazující neúčast na ČVRTÉM setkání · Čtvrté setkání bylo rozděleno do dvou tematických bloků. · V prvním bloku jsme se věnovali spravedlnosti, jakožto jedné z důležitých sociálních potřeb. Do jaké míry se nám daří při výuce nastavovat podmínky pro učení spravedlivě, ovlivňuje přístup žáků k učení a způsobu interakce ve třídě. Podobně jako práce s motivací však není práce se spravedlností uchopena ve Standardu… Od zážitkového a hravého uchopení tématu spravedlnosti (rozdělování dortu a po té zlaťáků v příběhu o spravedlivém království) jsme se dostali k úvahám o spravedlnosti ve školní praxi. Pojmenovali jsme řadu faktorů, které ovlivňují míru, do jaké vnímáme určitě jednání jako ne/spravedlivé (např. kontext, věk, předpoklady aj.) a také různé typy spravedlnosti. Nakonec jsme přemýšleli o tom, jak lze k různým situacím z praxe přistupovat různě podle toho, jaký typ(y) spravedlnosti v dané situaci uplatníme. · V druhém bloku jsme pracovali se Standardem – prošli jsme všech 26 kompetencí Standardu a pojmenovávali, jak konkrétně je lze uplatňovat v praxi. Některé kompetence jsou ve Standardu popsány méně návodně než jiné, takže v některých případech je potřeba více interpretační práce. · Vypracovaný úkol nahrazující neúčast na druhém setkání prosím vložte do odevzdávárny předmětu s názvem "Úkol nahrazující neúčast na čtvrtém setkání". ZADÁNÍ ÚKOLU Zpracovat písemně na 2-4 strany A4 následující: 1. Přečtěte si příběh o spravedlivém království (viz studijní materiály), kde šest vesnic přistoupilo odlišně k zadání, rozdělit si spravedlivě peníze. Napište a zdůvodněte pořadí vesnic podle toho, jak si myslíte že jejich způsob rozdělení peněz byl spravedlivý (např. rozdělení peněz ve Žluté vesnici bylo nejspravedlivější, protože…). V dokumentu „typy spravedlnosti“ pak najdete „rozuzlení“ vysvětlující, podle jakého typu spravedlnosti ta která vesnice přistoupila k rozdělování peněz. 2. Podle dokumentu „typy spravedlnosti“ (viz studijní materiály) aplikujte různé typy spravedlnosti na čtyři pedagogické situace (můžete zvolit i jiné situace, podle vaší preference): · Třída jede na školní výlet, může jet jen polovina dětí. Jak bude probíhat výběr dětí, které ne/pojedou, dle jednotlivých typů spravedlnosti? · Známkuji test. Jak budou vypadat kritéria hodnocení perspektivou jednotlivých typů spravedlnosti? · Děti se o přestávce porvali. Jaká bude reakce učitele s ohledem na jednotlivé typy spravedlnosti? · Třída organizuje jarmark a vydělá peníze. Jak s penězi spravedlivě naložit (dle různých typů spravedlnosti)? Dále zpracujte písemně následující: 1. Do okýnka „Poznámky, doložení“ ve stručné verzi Standardu (viz studijní materiály) doplňte u všech kompetencí jak konkrétně je uplatňujete v praxi (případně jak byste je rádi v praxi uplatňovali, pokud jste k tomu zatím neměli příležitost). Doplňujte přímo do pdf dokumentu nebo si dokument vytiskněte, vepiště ručně a po té naskenované (vyfocené) vložte do odevzdávárny.