www.zapojmevsechny.cz Desatero zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou Aktivní učitel: 01 Dodržuje pravidelné rituály navozující žákům pocit „my“ Přínos pro žáky: Žáci zažívají pocit sounáležitosti se svými spolužáky i díky společným, opakujícím se postupům a činnostem. 02 Používá jednoduchý jazyk s možností vizuální podpory pro žáky Přínos pro žáky: Všichni žáci rozumí jednoduchému a srozumitelnému projevu učitele. 03 Upraví pracovní prostředí tak, aby umožňovalo otevřené vyučování Přínos pro žáky: Žáci mohou často pracovat na místě, které je pro zvolený způsob výuky nejlepší. 04 Promýšlí zadání obsahově gradovaných úloh Přínos pro žáky: Žáci v hodinách řeší takové úlohy, které svou obtížností odpovídají jejich možnostem, a mohou tak zažívat úspěch po dokončení práce. 05 Vytváří pestré společné učební situace (s případným zapojením asistenta pedagoga) Přínos pro žáky: Žáci během výuky často dostávají příležitost pracovat způsobem, který jim vyhovuje. Učební situace se střídají tak, aby všichni žáci mohli postupně využívat své vlastní, pro ně funkční postupy. 06 Ujišťuje se průběžně během výuky, že si všichni žáci vědí rady, pravidelně sbírá zpětnou vazbu od žáků Přínos pro žáky: Žáci vědí, jak požádat o pomoc v případě, kdy ji při učení potřebují. Nebojí se o ni říci. 07 Umožní žákům pracovat svým tempem, což přispívá jednak k dokončení práce, jednak k zažití úspěchu ve výuce Přínos pro žáky: Žáci nejsou stresováni nedostatkem času na dokončení zadaných úloh. Vědí, kolik času jim zbývá a jak případně požádat o časovou rezervu. 08 Používá kotvící aktivitu pro rychlejší žáky Přínos pro žáky: Žáci vždy vědí, co mohou dělat v případě, že svou práci dokončí dříve než ostatní. 09 Nastavuje kritéria hodnocení tak, aby žáci mohli zažívat úspěch Přínos pro žáky: Žáci vědí, za co jsou hodnoceni, a pocit úspěchu mohou zažívat opakovaně. 10 Podporuje žádoucí chování žáků Přínos pro žáky: U všech žáků ve třídě se posiluje jistota a stabilita v chování tím, že jejich žádoucí chování se pozitivně oceňuje. Národní pedagogický institut České republiky