REZONANCE Fyzikální pojem, jímž se popisuje akustický jev. Při něm jedno těleso vydávající zvuk (kmitání, vibrace) se setká a reakcí propojí (spáruje) s druhým tělesem (v němž dojde k tomu, co fyzika popisuje jako zvýšení „amplitudy kmitů“). V zásadě jde ovšem o popis situace, v níž je jednomu tělesu přisuzována aktivní role (je to činitel, agens či subjekt oné interakce) a druhému pasivita (je to jen objekt, jehož aktivita není akcí ale jen reakcí); vztah těles je tu kauzální (první těleso přímo způsobí změny v druhém). Pojem je používán v řadě oblastí fyziky, je aplikován na různé fyzikální jevy a zařízení (vedle akustické rezonance je také mechanická, elektronická, magnetická atd.). Etymologie nicméně vychází z popisu zvuků: re (znovu) – sonance (sonus – zvuk). My ovšem nežijeme ve světě objektů (v němž je zakleta fyzika), nýbrž ve světě sociálním, to jest žijeme ve světě významů, hodnot a smyslu (o němž nám fyzikové nemohou nic říci). Proto navrhuji inspirovat se tím, jak slovo rezonance (nefyzikálně, metaforicky) používá německý sociolog Hartmut Rosa: - Ten popisuje krizi současného světa jako důsledek zbytnělé modernistické snahy o kontrolu prostředí. - Modernita zbožnila vědy (přírodní a fyziku v první řadě), právě proto, že poskytují společnosti nástroje umožňující kontrolu prostředí (technologie jsou přímým pokračovatelem magie, méně úspěšného nástroje kontroly) - Naše posedlost růstem se týká také kontroly, chceme kontrolovat čím dál víc jevů a čím dál efektivněji. - To se promítá i do požadavku „vědeckosti“; jen ta věda, která skýtá prediktabilitu jevů (jejich spolehlivou předpověditelnost) je skutečnou vědou (chudáci meteorologové). Důraz na kontrolovatelnost kauzálního vztahu (a tedy prediktabilitu) podle Rosy dopadá dřív nebo později špatně, a to ze dvou důvodů: - Kontrolovatelnost objektů vždy do značné míry iluzorní, čím větší (komplexnější) objekt je, tím větší náklady na kontrolu a tím menší úspěšnost kontroly; v komplexním světě se důraz na kontrolu jeví ne-li iracionálním, tak alespoň neefektivním; - Co je ovšem podle Rosy vážnější, čím větší důraz na kontrolu, tím větší „monstrozitu“ takový důraz zplodí; ilustrací jsou totalitní režimy, usilující řídit společnost jak socialismus (plánované hospodářství, strana řídící vše ve společnosti) nebo nacismus (eugenika, rasy, životní prostor atd.); Dnes už víme, že společnost nelze vědecky řídit, už proto, že bychom museli druhé připoravit o svobodu usilovat o vlastní cíle (a možnost dělat vlastní chyby). Samozřejmě lze zde také poukazovat na environmentální krizi (a lze i spekulovat, co bude s kontrolou umělé inteligence). Rosa zdůrazňuje, že ve schématu kontroly (řídí, omezuje, sankcionuje) nějaký subjekt (aktivní entita), jinou entitu jako objekt. - Subjekt-objektový vztah ovšem moc nepasuje na sociální realitu; - dokonce je otázkou, zda je adekvátní vztahu člověka a přírodních entit či celého světa; - v sociální realitě jde o interakce subjekt-subjekt; - jednání, kde druhý má být objektem něčí akce je manipulativní nebo (Rosa připomíná marxistický pojem) odcizující; Ve skutečnosti charakterizuje sociální interakce oboustranné působení, tedy rezonance, nikoliv jednostranné kauzální působení. Rosa navrhuje uvažovat i o vztahu člověka a ne-lidských či dokonce neživých entit skrze toto schéma subjekt-subjekt. Také přírodní prvky, stromy, rostliny, voda, kameny, nebo celé krajiny můžeme (a máme) vnímat ve schématu rezonance. Ony mají, když ne subjektivitu, tak aspoň nějakou teleologii (směřování k nějakému určení), nějaký potenciál (charakteristické vlastnosti, jež se projeví, pokud se stanou součástí nějakého řetězce dění). Rosa uvádí jako příklady rezonance vztah člověka a domácích mazlíčků. Ty sice chceme trochu kontrolovat, ale úplně to nejde. Ale nakonec, to, proč máme rádi psy nebo kočky, je to, že se nechovají roboticky (podle námi vtištěného programu), vždycky nás nějak překvapují. Trochu na nás reagují a trochu si dělají něco podle sebe (a my na ně rovněž trochu reagujeme, ale podle sebe). To platí, ještě ve větší míře o partnerských vztazích, tam je třeba plně vnímat subjektivitu druhého. Nové se rodí z rezonance. Vtisknout něčemu vůli, znamená zbavit se možnosti zažívat překvapení viz též morfická rezonance (Sheldrake)