Projekt do předmětu Úvod do filosofické antropologie: Požadavky pro závěrečný text 1) Rozsah: cca 7 stran, témata viz níže. 2) Forma: podle výběru jednotlivých témat: JÁ, Svět, Poznání, Mrav a morálka, Svoboda Téma JÁ a) Pokus o analýzu vlastního JÁ autorem a srovnání s analýzou blízkým člověkem aneb „Jak se vidím a jak mě vidí jiné JÁ“: · Struktura: Teoretický úvod k pojmu JÁ § Tabulka s dvěma částmi: JÁ z pohledu tělesnosti a JÁ z pohledu psýché. § Tabulka s dvěma částmi: Vrozenost a Získanost z prostředí. § Obě tabulky vyplní studentovo JÁ a obě tabulky vyplní JÁ zvolených dvou osob (které Vás znají, liší se věkem). § Závěr: Srovnání aneb V čem je shoda a v čem rozdíl. Důvod. § Přeposlat, spolužák posoudí písemně, proč rozdíly v hodnocení u vás a respondentů. b) Úvaha: Tragikomičnost života člověka, který je ovládán cílem: Jak chci, aby mně viděli jiní (např. v mediálním prostoru) – tělesnost, životní příběhy… Téma Svět: Můj svět · Vyfoťte (nakreslete…) váš Můj svět, místo (byt, pokoj, stůl…), které máte plně ve své kompetenci. Analyzujte přesně, jaké věci naplňují váš Můj svět. U každé z nich uveďte důvod, že tam patří a proč. Popište umístění věcí (pozice přede mnou, vpravo, vlevo, nade mnou za mnou, dole - např. pod stolem). Analyzujte uvedené pozice věcí. · Požádejte nějaké dvě osoby (rozdíl věku a pozice, znají Vás), aby si váš Můj svět prohlédli a provedli kritickou analýzu: Co vyhodit, co přidat, jak poskládat jinak věci…Aneb jak by si jiné JÁ vytvořilo svůj Můj svět např. z vašich věcí (nebo co by odstranilo a co přidalo). · Srovnat obě koncepce s vlastní – pokusit se o nalezení důvodů pro odlišnosti. · Jak si představujete vývoj vašeho Mého světa směrem k létům budoucím? · Přeposlat, spolužák posoudí písemně, proč rozdíly v hodnocení u vás a respondentů. Téma Poznání a) Úloha pozornosti v procesu smyslového poznání · Navštivte supermarket za účelem pozorování, jakým způsobem jsou vyburcovány naše jednotlivé smysly k činnosti upoutáním pozornosti. · Postupujte v posloupnosti: zrak, sluch chuť čich, hmat – co konkrétně upoutalo pozornost. Uvažujte o tom, za jakým účelem byla pozornost (např. k výrobku upoutána). · Navštivte tiché podzimní přírodní prostředí. · Sledujte ve vztahu k upoutání pozornosti jednotlivé smysly. · Napište závěrem úvahu o tom, jaký pozitivní, popř. negativní důsledek může mít častý pobyt malého dítěte (věk předškolní a časně školní) v uvedených dvou prostředích. b) Úvaha: Přístup z pohledu individuality: Úvaha na téma Proč si člověk vytváří svůj model světa a proč na něm lpí a někdy se v něm neprodyšně uzavře (možná varianta sociálních bublin pro více lidí). Proč neprorazí bariéru ani argumentační bitva? Téma Mrav a morálka · Popište specifiku „mravu“, tedy specifických zvyků, rituálů, činností nějaké sociální skupiny, jíž jste členem nebo kterou detailně znáte (rodina, klub – sportovní či jiný, soubor, přátelská skupina…). · Jak tyto zvyky, rituály vznikly, jaký mají vliv na soudržnost skupiny, vyskytují se revoltující členové? · Zanikla by skupina, kdyby zanikly uvedené zvyky? Mohly by je nahradit jiné? · Přeposlat - spolužák Vám položí otázky, které ho napadnou při studiu Vámi popisovaných specifik mravu sledovaného prostředí. Téma Svoboda - napište vlastní úvahu „o svobodě“ a) Je možno pojem svoboda chápat jako „pozitivní“ nebo „negativní“ nebo záleží na situaci? b) Je dnešní tekutá doba zakotvena v bezbřehé svobodě? c) Svoboda a zodpovědnost. d) Povídka na témata: svoboda, nesvoboda, ztráta svobody…