Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 1 Právní aspekty přijímacího řízení do MŠ II. Postavení ředitele školy, soudní přezkum rozhodnutí ředitele školy. Ukončení předškolního vzdělávání. JUDr. Radovan Malachta Podzimní semestr 2023 – Základy práva pro MŠ 5. seminář Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 2 Přijímací řízení do MŠ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 3 Obecné informace ̶zápis v rozmezí od 2. do 16.5. pro následující školní rok – termín a místo určí ředitel MŠ po dohodě se zřizovatelem a uveřejní je způsobem v místě obvyklým ̶co to znamená způsobem v místě obvyklým? ̶zákonný zástupce podává žádost o přijetí dítěte – povinnost u povinného předškolního vzděláv. ̶lze i v průběhu školního roku, ale……. ̶napadají Vás důvody či situace běžného života, kdy je to možné? ̶ředitel rozhoduje o přijetí dítěte do MŠ, může stanovit i zkušební pobyt v délce max. 3 měsíce ̶přednostně děti, které dosáhnou 3 roky před začátkem školního roku a mají trvalý pobyt ve školském obvodu či pobyt v případě cizinců, do výše povoleného počtu dětí uvedeného ve školském rejstříku ̶obecní úřad obce poskytuje MŠ seznam těchto dětí § 34 ŠkZ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 4 Kam? ̶spádová mateřská škola – obec (svazek obcí) musí zajistit místa ve spádové mateřské škole – platí pro děti dle ustanovení § 34 odst. 3 ŠkZ ̶pokud MŠ nemá kapacitu nebo obec nemá MŠ, pak obec je povinna zajistit místo v jiné MŠ, kterou zřizuje (pro děti s místem trvalého pobytu) – dle ust. 179/2 ŠkZ ̶přijetí v průběhu školního roku zákon umožňuje, samostatný zápis a řízení se nekoná ̶ 179/2 Obec je povinna zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání dětí přednostně přijímaných podle § 34 odst. 3. Za tímto účelem obec a) zřídí mateřskou školu, nebo b) zajistí předškolní vzdělávání v mateřské škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí. Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 5 Bude vše jinak? Změnilo by se něco z hlediska práva? Změnilo by se něco z hlediska faktického stavu? Návrh novely není zatím přijat – uvidíme Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 6 Co lze ̶povolení výjimky z nejvyššího počtu dětí ̶povoluje zřizovatel školy ̶max. 4 místa ̶zvýšení počtu není na újmu kvalitě vzdělávání + splněny podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví § 23 ŠkZ Tj. kolik může být maximum dětí v jedné třídě? Nad vším visí otazník Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 7 K zamyšlení Jaká byste stanovila kritéria pro přijetí do MŠ, kdybyste byly v pozici ředitelky MŠ? Brainstorming Course — Solve Problems Faster by Mind Mapping | Aisha Borel | Skillshare Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 8 Kritéria ̶právní úprava neurčuje kritéria přijímání ani důvody zamítnutí žádosti ̶právní úprava nepočítá ani s výběrem dětí na základě předpokladů dítěte ̶podle uvážení ředitele školy – nicméně ten musí stanovit kritéria (na základě judikatury, zákon mlčí) pro stanovení pořadí ̶musí to být transparentní, zákaz diskriminace, princip rovnosti, zákaz úplné svévole ̶přezkoumatelnost kritérií! ̶omezení: ano ̶to, co vyplývá z jiných ustanovení – zákonem určený věk ̶očkování – viz dále ̶kapacita škol ̶pravidla platí i pro školy zřizované neveřejným zřizovatelem (dovozuje se) ̶a co „firemní“ školky? ̶ ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 9 Rozsudek NSS 1 As 35/2010-40 ̶I. Rozhodování mateřské školy o nepřijetí dítěte do (předškolního) vzdělávacího systému podle § 34 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, se odehrává v oblasti veřejné správy. Vzdělávání včetně předškolního je veřejnou službou, je svázáno přísnou regulací a kontrolováno státem; rozhodování o jeho poskytnutí proto nelze považovat za akt vymykající se soudní kontrole. ̶II. Disponuje-li mateřská škola pravomocí rozhodovat o přijetí dítěte do systému (předškolního) vzdělávání – mateřské školy – podle § 34 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, přičemž zákonné podmínky pro taková rozhodování zákon nikterak neupravuje, pak je nutno zajistit, aby byla při rozhodování vážena předem stanovená kritéria pro přijímání dětí do tohoto systému vzdělávání. To právě proto, že nelze zajistit zpravidla z kapacitních důvodů vždy a všem dětem přístup právě do jimi zvoleného předškolního zařízení a tedy i do zmíněného předškolního vzdělávacího systému. ̶https://www.zakonyprolidi.cz/judikat/nsscr/1-as-35-2012-40 Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 10 Rozhodněte, jaká kritéria se Vám zdají v pořádku a která ne ̶Přednostně budou přijaty děti čtyřleté před tříletými ̶Přednostně budou přijaty děti rodičů pracujících ve zdravotnictví ̶Rozhoduje pořadí přijetí přihlášky ̶Z důvodu nedostatku kvalifikovaného personálu pro práci dětí se zdravotním postižením budou tyto přijímány v případě volné kapacity ̶Rozhoduje vzdálenost bydliště od mateřské školy ̶Děti z nespádových obvodů mohou být přijaty, pokud zákonný zástupce uhradí mateřské školy tzv. neinvestiční náklady za vzdělávání ̶Při shodném počtu bodů rozhoduje losování Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 11 Příklad – zadán na hodině Pro ilustraci – doporučení (jen doporučení) veřejného ochránce práv Pedagogicke.info: Veřejný ochránce práv: Kritéria pro přijetí do mateřské školky se mají týkat dětí, nikoli posuzovat jejich rodiče Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 12 Očkování Při přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání je třeba dodržet podmínky stanovené zvláštním právním předpisem. § 34 odst. 5 ŠkZ (….) nebo mateřská škola, s výjimkou zařízení uvedených v § 46 odst. 4 větě druhé a zařízení, do nichž je docházka povinná, mohou přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro kontraindikaci. Doklad o provedení pravidelného očkování nebo doklad o tom, že je dítě proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro kontraindikaci, vydá poskytovatel zdravotních služeb v oboru praktické lékařství pro děti a dorost na žádost zákonného zástupce dítěte, pěstouna nebo fyzické osoby, které bylo dítě soudem svěřeno do osobní péče. § 50 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 13 K zamyšlení Může dítě navštěvovat dvě mateřské školy a plnit tak předškolní vzdělávání na dvou místech? otazník | ŽIŽLAVSKÝ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 14 Prezentace ̶očkování jako podmínka přijetí do MŠ ̶specifika přijímání dětí z Ukrajiny do MŠ v roce 2022 Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 15 Jedná se o správní řízení – rozhodnutí ̶žádost zákonného zástupce jménem dítěte – přihláška ̶musí souhlasit oba? ̶ředitel školy rozhoduje o právech a povinnostech v oblasti státní správy: ̶b) přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání podle § 34 ŠkZ ̶je to správní řízení – nutno dodržet normy správního řádu ̶§ 67 a násl. ̶písemná forma – rozhodnutí o přijetí / nepřijetí dítěte do mateřské školy ̶3 části: výroková část, odůvodnění a poučení ̶výroková část – tj. rozhodnutí o právech a povinnostech osoby, která je tam identifikována – tudíž co se rozhodlo, jak a koho se to týká + odkaz na právní ustanovení ̶odůvodnění – skutečnosti, které vedly k vydání rozhodnutí, důvody, podklady pro vydání, úvahy, kterými se ředitel řídil při jejich hodnocení ̶poučení – zda lze proti rozhodnutí podat odvolání, v jaké lhůtě, kdo rozhoduje o odvolání a kde se podává ̶ § 165/2 b) ŠkZ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 16 Kam se odvolat? ̶odvolání je řádný opravný prostředek ̶k příslušnému krajskému úřadu prostřednictvím ředitele mateřské školy, který rozhodnutí vydal ̶př. odvolání proti rozhodnutí ředitele Mateřské školy Slavíčkova v Brně bude řešit Krajský úřad Jihomoravského kraje ̶následuje pak rozhodnutí správního orgánu, kterým krajský úřad je (řídí se správním řádem) ̶proč? Protože je to veřejné subjektivní právo dítěte ̶kam dále? žaloba ke správnímu soudu Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 17 Soudní přezkum ̶účastníkem je dítě (zastoupené zákonným zástupcem) ̶rozhodnutí bylo nezákonné ̶chybí odůvodnění ̶špatné zohlednění kritérií ̶nestanovení kritérií předem Co když zákonný zástupce „vyhraje“ spor a dítě by mělo být přijato do mateřské školky, která ale mezitím naplnila kapacitu na maximum? Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 18 Ukončení předškolního vzdělávání ̶rozhodnutí ředitele školy o ukončení předškolního vzdělávání ̶musí předcházet písemné upozornění zákonnému zástupci ̶výčet důvodů je taxativní – pro jiné důvody nelze a)dítě se bez omluvy zákonného zástupce nepřetržitě neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než dva týdny ̶předpoklad, že není zájem na pokračování – lze pak kapacitu nabídnout jinému dítěti ̶nelze zkoumat důvody omluvy, ani je požadovat § 35 ŠkZ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 19 b)zákonný zástupce závažným způsobem opakovaně narušuje provoz mateřské školy ̶nikoliv, když narušuje dítě ̶školní řád, právní předpisy – nutno dodržovat ̶závažně, opakovaně – např. nepodrobuje dítě povinným očkováním c)ukončení doporučí v průběhu zkušebního pobytu dítěte lékař nebo školské poradenské zařízení ̶§ 34/3 – max, 3 měsíce zkušební režim ̶těžko uplatnitelné, když zákonný zástupce nespolupracuje s lékařem či šk. por. zařízením b)zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v mateřské škole nebo úplatu za školní stravování (§ 123) ve stanoveném termínu a nedohodne s ředitelem jiný termín úhrady ̶snaha se domluvit u sociálně slabých rodin Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 20 Ukončení předškolního vzdělávání ̶opět: správní rozhodnutí ředitele školy – o odvolání rozhoduje krajský úřad, pak příp. žaloba ve správním soudnictvím ̶opět jde o veřejná subjektivní práva dítěte ̶pokud je zřizovatelem církev či jiné soukromé mateřské školy – dovozuje se z judikatury, že odvolacím orgánem je ministerstvo Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 21 Děkuji za pozornost malachta@mail.muni.cz