1 Organizace výuky 1.1. úprava režimu výuky (časová a místní) 1.1.3 Úprava časového uspořádání výuky 1.2. další pracovní místo pro žáka (ve třídě i mimo třídu) 1.3. jiné prostorové uspořádání výuky 1.4. úprava zasedacího pořádku 1.5. snížení počtu žáků ve třídě 1.6. vzdělávání v jiném než školním prostředí 1.7. mimoškolní pobyty a výcviky 1.8. volný čas ve školním prostředí 2 Modifikace vyučovacích metod a forem 2.1. způsoby výuky adekvátní pedagogické situaci 2.1.1 skupinová výuka 2.1.2 Vizualizace obsahu a procesu vzdělávání 2.1.3 Cílené vytváření prostoru/příležitostí pro seberealizaci žáků 2.1.4 Podpora jazykových kompetencí ve všech předmětech 2.2. individuální práce se žákem v průběhu výuky 2.2.1 individualizace časové dotace pro práci při výuce 2.3. strukturalizace výuky 2.3.1 strukturování komplexních úloh do menších celků 2.4. kooperativní učení 2.4.1 skupinová práce podporující komunikaci 2.5. metody aktivního učení 2.6. výuka respektující styly učení 2.7. podpora motivace žáka 2.8. prevence únavy a podpora koncentrace pozornosti 2.8.2 prevence únavy 2.8.2 podpora koncentrace pozornosti 2.9. kontrola pochopení osvojovaného učiva 3 Intervence 3.1. spolupráce rodiny a školy 3.1.1 zahájení spolupráce rodiny a školy 3.1.2 průběžná spolupráce rodiny a školy 3.2. rozvoj jazykových kompetencí 3.2.1. lexikálně sémantické 3.2.2 morfologicko syntaktické 3.2.3 pragmatické 3.2.4 foneticko fonologické 3.2.5 výuka českého znakového jazyka 3.2.6 jazyková podpora v češtině jako v druhém jazyce 3.3. intervenční techniky 3.3.1 využití metody VTI 3.3.2 expresivní techniky (arte, drama, muziko -terapie) 3.3.3 zooterapie a stimulační techniky 3.4. intervence nad rámec běžné výuky 3.4.1 Jazyková příprava pro žáky s odlišným mateřským jazykem 3.4.2 Využití tlumočnických služeb 3.5. rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí 3.5.1 posilování sluchové a zrakové percepce; 3.5.2 podpora rozvoje myšlenkových operací; 3.5.3 trénink paměti; 3.5.4 trénink koncentrace pozornosti; 3.5.5 zácvikové pobyty 3.5.6 rozvoj dílčích funkcí 3.5.8 rozvoj exekutivních funkcí; 3.5.9 nácvik orientace v čase; 3.6. nácvik sebeobslužných dovedností 3.7. nácvik sociálního chování 3.7.1 Podpora rozvoje emocí 3.7.2 Podpora zvládání emoční zátěže spojené s nástupem do školy 3.8. zvládání náročného chování 3.9. metodická intervence směrem k pedagogům 3.10. výuka prostřednictvím podporující a alternativní komunikace 4 Pomůcky 4.1. didaktické pomůcky 4.1.1 výukové materiály pro žáky s odlišným mateřským jazykem 4.2. speciální didaktické pomůcky 4.2.1 audioknihy 4.2.2 pomůcky k TV 4.2.3 pomůcky k AAK 4.2.4 pomůcky k získávání a uchování informací 4.2.5 pomůcky pro rozvoj manuálních dovedností 4.3. reedukační a kompenzační pomůcky 4.3.1 pomůcky k vybavení třídy (nábytek, prac. plocha) 4.3.2 pomůcky usnadňující sebeobsluhu (hygiena) 5 Úpravy obsahu vzdělávání 5.1. respektování specifik žáka 5.1.1 podpora rozvoje mateřského jazyka u žáků s odlišným mateřským jazykem 5.2. úprava rozsahu a obsahu učiva 5.3. rozložení učiva z důvodu těžkého deficitu 5.4. rozložení učiva pro žáky ohrožené předčasným odchodem ze vzdělávání 5.5. obohacování učiva 5.6. modifikace podávané informace 6 Hodnocení 6.1. individualizace hodnocení 6.1.1 diferenciace učebních cílů dle možností žáků 6.2. podmínky a metody dlouhodobého sledování žáků 6.2.1 plánování dle časových a tematických celků 6.2.2 formativní hodnocení 6.3. rozšířené formy hodnocení 6.4. posílení motivační funkce hodnocení 7 Příprava na vyučování 7.1. jiné formy přípravy na vyučování 8 Podpora sociální a zdravotní 8.1. léčebná a režimová opatření 8.2. odlišné stravování 8.3. podávání medikace 8.4. spolupráce s externími poskytovateli služeb 8.5. reedukační a socializační pobyty 9 Práce s třídním kolektivem 9.1. klima třídy 9.1.1 Podpora žáků při formování žákovské skupiny 9.1.2 Podpora kladných vztahů mezi žáky 9.1.3 Nácvik řešení krizové situace 9.1.4 Zajištění klimatu pro bezpečnou komunikaci mezi žáky i učiteli 9.1.5 Příprava na příchod a následná adaptační fáze po příchodu žáka se speciálními vzdělávacími potřebami do třídy 9.1.6 Ovlivňování postojů žáků v přijímání různosti 9.1.7 Rozvoj dovedností a kompetencí zprostředkovaných jedincem s odlišností 9.1.8 Využití „peer“ efektu (posílení vazeb napříč ročníky a stupni vzdělávání) 9.1.9 Systematická podpora osobnostně-sociálního rozvoje žáků 9.1.10 Tvorba pravidel třídy a hodnocení jejich dodržování 10 Úprava prostředí 10.1. úprava prostředí 10.2. stavební úpravy, bezbariérovost