TEORIE SOCIÁLNÍCH ROLÍ Pedagogická a sociálně psychologická východiska práce se sociálními skupinami Mgr. Marie Kovářová, Ph.D. Teorie sociálních rolí — —Metafora divadla (herci hrající role) — - společnost poskytuje scénář pro všechny postavy, ty jako herci vklouznou do své role — — —Sociální role = co může být od člověka očekáváno v dané sociální situaci (Berger) — - vzorec, jak v dané situaci jednat, ale i emoce a postoje — - role utváří jednání i jednajícího, člověk se stává tím, co hraje — - s každou sociální rolí se pojí identita; —identita je sociálně utvářena, udržována (společenským uznáním) i měněna. kam_v_lete_v_praze_do_divadla-570x380.jpg Teorie sociálních rolí —G. H. Mead: symbolický interakcionismus - - — -„Já“ vyrůstá ze sociální zkušenosti, je regulované společenskými normami, hodnotami a kulturními vzorci, jedná se o sociální strukturu -při formování já je důležitý jazyk a komunikace, hra(dětské hraní si na něco) -„významní druzí“ – ti, se kterými se důvěrně stýkáme, jejich postoje jsou pro formování identity podstatné (v dětství rodiče, další blízké osoby apod.) -učíme se interpretovat sociální prostřední, vžívat se do rolí druhých, předvídat jejich reakce a brát je v potaz při jednání (vidět sebe očima druhých, vnímat očekávání druhých), -později bereme v potaz i očekávání společnosti jako celku– „zobecněný druhý“ - - - George_Herbert_Mead.jpg Teorie sociálních rolí -poznatky o očekávání sociálního prostředí zobecňujeme a bereme v potaz, zvnitřňujeme si normy sociálního prostředí pro přijatelné chování, normami se pak řídíme i o samotě. -systém sociální kontroly založený na uznání -máme tolik „já“, kolik je skupin, na jejichž mínění a uznání nám záleží -pokud je to možné, své vztahy uspořádáváme tak, aby naši identitu upevňovaly - - — Teorie sociálních rolí -Hraní rolí je většinou neplánované, automatické -Konzistentnost rolí? -v různých oblastech života můžeme mít vzájemně neslučitelné role, pozornost pak soustředíme jen na konkrétní identitu Cvičení —Odpovězte na následující otázky, poté ve skupinách po 4 proberte výsledky. — —Jaké sociální role v životě zaujímáte? Napište si všechny role, které Vás napadnou. — —Kolik rolí jste si napsali? — —Kdo ve Vašem životě fungoval jako „významný druhý“? —Jakým způsobem? — Cvičení —Vyberte si 3 role a ke každé napište: — —jaký máte scénář, příp. i kostým, —jak se v této roli typicky chováte, —jak mluvíte, —jak se v roli cítíte, —zda máte k roli zpětnou vazbu. — —Poté ve skupinách představte své role ostatním. — — — — Cvičení —Rozdělte se na skupinky po 3 a rozdělte si mezi sebou konkrétní role (např. rodič, dítě a pedagog). Přehrajte si mezi sebou scénku na zvolené téma (např. schůzka ve škole). —Postupně se vystřídejte ve všech rolích. — —Byl mezi rolemi rozdíl? —Jak jste se v nich cítili? Použitá literatura —Berger, P. L. (2017). Pozvání do sociologie. Humanistická perspektiva. 2. vyd. Brno: Barrister & Principal. —Hayes, N. (2013). Základy sociální psychologie. 7. vyd. Praha: Portál. —Jandourek, J. (2001). Sociologický slovník. Praha: Portál. —