Věra Linhartová, podzim 2024 Resilienční zdroje ve vzdělávání SP4040 Resilienční zdroje vzdělávání SPc400 Resilienční zdroje vzdělávání Vyučující Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. linhartova@ped.muni.cz Termíny výuky Prezen ční studium Liché čtvrtky od 12.00 do 13.50 v učebně 30, budova D. Výuka nebude v době praxe, data si upřesníme. Účast ve výuce je velmi doporučena vzhledem k návaznosti témat v předmětu SP4042 Výuka žáků se SVP II - poruchy chování a mentální postižení. Kombinované studium a celoživotní studium Pátek 1.11. v učebna 4, budova B. Kombinované studium v čase od 8.30 do 11.50, účastníci celoživotního studia v čase delším, a to od 8.30 do 13.50. Orientační přehled témat 1. Vývojová psychologie a psychologie zdraví 2. Kritická a senzitivní období, vývojové úkoly a krize (Erikson] 3. Koncepce psychické deprivace v dětství (Langmeier a Matějček] 4. Motivace, aspirace, vztah k autoritě 5. Sociální začlenění 6. Temperament dítěte a jeho vliv na myšlení a jednání 7. Problematika resilience, vývoj resilience 8. Copingové strategie 9. Stres, únava 10. Syndrom burn-out Literatura ŠOLCOVA, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009. 102 stran. ISBN 9788024729473. Věra Linhartová, podzim 2024 PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2017. 362 stran. ISBN 9788024756462. Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu A) závěrečný online písemný test, cca 15 otázek v časovém limitu (jedna či více správných odpovědí, možné i volné odpovědi], nutno získat minimální počet bodů pro udělení kolokvia, podrobné informace před závěrem semestru, na test se může přihlásit pouze studující, která/který odevzdal/a níže popsané úkoly. B) včasné odevzdání dvou úkolů 1. studie užšího tématu na podkladě aktuálních zdrojů Studující vypracuje souvislý propojený text pojednávající o aktuálních poznatcích k danému tématu. Shrne a porovná aktuální poznatky z odborných zdrojů, pojmenuje aktuální trendy. Studující si vybere jeden z předem daných okruhů, přihlásí se k tomuto tématu přes Rozpisy témat vIS. Témata jsou zadána široce, studující si může v rámci tématu vybrat užší zaměření dle své preference, a to i velmi speciální a úzké téma v rámci svého zájmu. Není třeba ve studii postihnout všechna témata obsažená v názvu okruhu. Témata jsou sdílená se studujícími napříč více skupin ve všech formách studia. Odevzdávárny jsou společné, rozděleny jen na první a druhý úkol. Přihlašování k tématu bude možné od pondělí 30.9. 2024 od 17 hodin. Oficiální návod, jak se přihlásit v Rozpisech k tématu rešerší naleznete v Nápovědě/ Rozpisy témat (https://is.muni.cz/auth/napoveda/stude nt/rozpisy_temat?lang=cs]. Text komparující aktuální poznatky z výzkumů bude postaven na minimálně 5 aktuálních zahraničních zdrojích psaných anglicky (tj. zdroj vydaný maximálně 10 let nazpět, text v angličtině, autorstvo působí mimo Českou republiku, Slovenskou republiku a Ukrajinu]. Pro hledání článků a publikací doporučuji kvalitní zdroje z akademického prostředí z okruhu autorů z Evropy a států se zavedenými akademickými institucemi. Zdroje hledejte ve fulltextové podobě přes databáze dostupné na e-zdrojích MUNI. Text bude v rozsahu přibližně 1 800 znaků (symbolů i mezer), tj. přibližně 250 slov běžného textu. Text vloží každá*ý studující do příslušné Odevzdávárny do pondělí 11.11. 2024 včetně. 2. zpětná vazba na rešerši kolegy/ně Vždy dva studující se domluví, že na své studie vzájemně vypracují zpětnou vazbu. Je možné psát zpětnou vazbu na odlišná témata. Soubor se zpětnou vazbou vloží každý za sebe do příslušné odevzdávárny do čtvrtka 12.12.2024 včetně. Jde nám o popisnou zpětnou vazbu a reflexi kvality Věra Linhartová, podzim 2024 zpracování textu a výběru kvalitních aktuálních zdrojů. Využijte níže uvedenou strukturu a zodpovězte následující otázky. • Které 2 věci, udělal/a autor/ka dobře? (Sepište popisně] • Které 2 věci byste Vy při shrnutí tématu udělal/a jinak? (Popisně, formulujte jako doporučení] • Jak využil/a autor/ka vybrané texty? Je text propojený srozumitelný? Jak vypovídá o aktuálních trendech? • Jak si autor/ka poradil/a s výběrem zdrojů ? Jakpráce splňuje dané podmínky? Jsou zdroje aktuální a psané anglicky? • Jak autor*ka dodržuje pravidla pro práci s textem? Cituje dle standardů APA, revize 7? Jsou odkazy u daných myšlenek přímo v textu, jsou sepsány správně? Je rozdíl mezi přímou citací a parafrází? Je správně sepsán seznam zdrojů? Dopředu oslovte člověka (např. během výuky], se kterým si budete zpětnou vazbu vzájemně psát. Buďte iniciativní a proaktivní. Oba vložíte svou rešerši do odevzdávárny, kde si ji bude možné pro posouzení stáhnout, oba poté nahrajete dokument se zpětnou vazbou do odevzdávárny, kde si ji bude opět možné stáhnout a přečíst si. Formální náležitosti úkolů • Úkol uložte pod jménem úkolu následujícím způsobem : PRIJMENI_JMENO_UČO_nazev (př. Linhartova_Vera_237204_studie, Linhartova_Vera_237204_zpetna vazba] a nahrajte pod stejným názvem i do Odevzdávárny v IS. Prosím, věnujte zvýšenou pozornost při nahrávání souborů a přesvědčte se, že je vaše práce pod správným názvem, kódem předmětu a ve správné složce. • Práce bude obsahovat úvodní stranu s oficiálním vizuálem PdF MU, bude obsahovat jméno, příjmením, UČO, jméno předmětu a jméno zadaného úkolu pro snadnou orientaci, pak bude teprve následovat samotné vypracování. Formátování: písmo velikosti 12, font Calibri, řádkování 1,15, zarovnání do bloku, nadpisy max. písmo velikosti 12. • Jde o odborný text, držte se tedy odborného jazyka a citační normy APA. Doporučuji postupovat dle souhrnu standardů APA sepsaných ÚPV FF MU (odkaz https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa]. • Práce bez výše uvedených formálních náležitostí (např. chybí vaše jméno a příjmení, příliš malý rozsah, bez uvedení případně použité literatury a zdrojů, zdroje starší 10 let] nebude přijata. Věra Linhartová, podzim 2024 Prosím berte v potaz zadání, podmínky a data odevzdání. Po uplynutí termínů nebudu reagovat na e-maily ohledně nesplněných podmínek. Pokud budete mít zpoždění, neposílejte omluvné e-maily, rovnou pošlete v příloze seminární práci, v předmětu mailu text,, Resilience, zpožděná práce, datum reálného odevzdání". 0 zpoždění informujte také studující*ho, který má psát na Vaši práci zpětnou vazbu a práci mu dodatečně také pošlete. Zpožděné odevzdání jedné ze seminárních prací je důvodem pro možné neudělení kolokvia a bude třeba domluvit individuální řešení situace. Těším se na společnou práci a zajímavé setkání Věra Linhartová