Věra Linhartová, podzim 2024 Krizová intervence SP2903 Krizová intervence SPc546 Krizová intervence Vyučující Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. 237204@mail.muni.cz Termíny výuky Prezenční studium Pondělí 16.9., 30.9., 14.10. a 11.11. 2024, vždy od 12.00 do 14.50 v učebně 1, výuka se nekoná v době praxí. Docházka je povinná, je možná maximálně jedna absence, omluvená vyučující e- mailem. Kombinované studium a celoživotní studium Pátek 27.9. a pátek 6.12.2024 od 8.30 do 11.50 v učebně 1. Docházka je vzhledem k povaze výuky vyžadována. Orientační přehled témat 1. Vymezení KI a TKI dle zákona o soc. službách. 2. Definice krize, vznik a rozvoj krizových situací, fáze krize, symptomy krize, odhad závažnosti krize, typy krizí. 3. Druhy pomoci v krizových situacích, principy a fáze krizové intervence. 4. Techniky vedení rozhovoru, navazování a ukončování kontaktu. 5. Verbální a neverbální komunikace, rozdíly při vedení KI tváří v tvář a TKI. 6. Práce s emocemi v KI, využití práce s tělem v KI. 7. Práce s emocemi v kontaktu s klientem – pláč, agrese, panika. 8. Krizová intervence u dětí a dospívajících. 9. Rodinné a generační krize, krize partnerských vztahů - práce s rodinou v KI, vývojové krize. 10. Trauma, oběti trestných činů, domácí násilí, pronásledování, syndrom CAN. 11. Práce se suicidálním klientem, problematika truchlení a umírání. 12. Etické a teologické otázky v KI. Sociálně právní otázky. 13. Prevence vyhoření, psychohygiena, supervize, intervize. Věra Linhartová, podzim 2024 Literatura povinná literatura VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 543 s. ISBN 9788026202127. BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 166 stran. ISBN 9788026208112. doporučená literatura BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 317 s. ISBN 9788024741956. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000. 147 s. ISBN 807178429X. Výukové metody V kurzu jsou využívány kombinace teoretických a praktických bloků. Témata a jednotlivé techniky jsou přizpůsobeny aktuálním požadavkům studentů dle jejich zaměření. Během výuky jsou zohledněny zkušenosti studentů z praxe a jejich očekávání. Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu 1. aktivní účast ve výuce – fyzická přítomnost je vzhledem k povaze a četnosti výuky nutná, očekává se i aktivní zapojení do skupinových aktivit a diskuze – promítá se do hodnocení a zpětné vazby na závěr předmětu, pro prezenční studenty*ky platí, že je možná jediná omluvená absence (mailem vyučující). 2. aktivní zapojení do praktického nácviku a praktické individuální i skupinové práce – nezbytná součást předmětu, na kterou je kladen důraz, teoretické samostudium mezi osobními setkáními je doplněno praktickými úkoly a diskuzemi 3. odevzdání dvou úkolů do příslušných odevzdávárně studijních materiálech – oba úkoly do 12.12. 2024 včetně, zadání níže. A) sebereflexe Zamyslete se nad svými způsoby, strategiemi při komunikace s lidmi v dramatických a krizových situacích a nad svými zkušenostmi se sebou nejen v náročných situacích v minulosti, nyní i do budoucna. Sebereflexi sepište podle osnovy uvedené níže, rozsah bude přibližně 1 až 2 normostrany (1800 až 3600 znaků), držte se oblastí a odpovězte na otázky : Věra Linhartová, podzim 2024 I. Co dělám teď Co mi pomáhá při rozhovoru s lidmi v krizi (kamarády, blízkými, klienty, cizími lidmi)? Co dělám přirozeně? V dramatických rozhovorech, pod tlakem? Co se mi osvědčilo v komunikaci s lidmi v krizi, v dramatické situaci? Co se mi nedaří? Co bych chtěla změnit a dělat jinak? II. Moje reakce na emoce Jak reaguji na pláč? Jak reaguji na vztek, křik a agresi? III. Můj vývoj Jak se změnil a mění během mého života můj způsob komunikace s lidmi v krizi, v osobním i profesním životě? IV. Práce na sobě Jak na sobě pracuji, resp. na svých komunikačních dovednostech? Jak jsem na tom s asertivním jednáním? Jsem solitér nebo týmový hráč – jak se o projevuje a jak to dělám? Jak to mám se soucitem a empatií k druhým lidem? Jaký je v tom pro mě rozdíl? B) analýza modelové situace Ve dvojicích či trojicích uskutečněte krátký modelový rozhovor na téma z vlastní praxe ( děti, dospívající, rodinná problematika, drobné krize ve škole/pracovišti, náročná komunikace s rodiči apod.), vyberte modelový příklad, se kterým se sami setkáváte (např. žák za vámi ve škole přichází s nějakým problémem, rodič se vámi potřebuje něco probrat a zažívá při tom intenzivní emoce). Rozhovor vede jeden člověk, druhý (případně třetí) člověk je v roli (přebírá roli, věk, myšlenky, emoce někoho, s kým se v praxi setkáváte). Téma hovoru, základní informace o klientce*klientovi může být dopředu známé, nemá však jít o secvičenou „scénku“, protože se učíme a zkoušíme si nové věci. Nejde o vyřešení problému ani o dokonalou a bezchybnou práci, nýbrž nám jde o cílenou práci na svém osobním stylu vedení rozhovorů a nácviku autoreflexe a autoevaluace vlastních speciálně pedagogických kompetencí, kam patří i vedení rozhovoru. Stačí hovor rozehrát, vést zhruba 15-20 minut, zachytit ho celý nebo jen vybranou část. Analyzovaná část audiozáznamu rozhovoru pak bude mít zhruba 10 minut. Rozhovor můžete nahrát osobně nebo online např. přes Zoom či Teams. Zvukový záznam (délka cca 10 minut) společně s vypracovanou analýzou odevzdejte do odevzdávárny. Každý vypracuje svou reflexi, tedy analýzu rozhovoru, kde byl v roli interventa*ky. Rozsah bude max. 2 normostrany (max. 3600 znaků). Věra Linhartová, podzim 2024 Osnova analýzy modelové situace 1. Co se v rozhovoru děje? Jak byste stručně hovor popsal*a? O jaké jde podle vás téma? Jaké je téma přinášeno a je nějaké téma skryto? 2. Jaké můžeme slyšet emoce? Co se asi děje s klientem*klientkou? Co se děje s interventem*kou? Co cítíte při poslechu vy? 3. Jakou má rozhovor strukturu? Jaké můžeme vidět fáze rozhovoru? 4. Jaké techniky vedení rozhovoru intervent* ka používá? 5. Jaké momenty v rozhovoru vám přijdou klíčové? Co byste udělal*a jinak a co naopak stejně jako intervent*ka Formální náležitosti úkolů ● Prosím berte v potaz zadání, podmínky a datum odevzdání. Na později odevzdané úkoly nebudu brát zřetel. Dopředu Vás tedy prosím, abyste si nejen tuto podmínku pohlídali. Po uplynutí termínu nebudu reagovat na e-maily ohledně nesplněných podmínek. ● Úkoly uložte pod jménem úkolu následujícím způsobem : PRIJMENI_JMENO_UČO_sebereflexe/analyza (př. Linhartova_Vera_237204_sebereflexe, Linhartova_Vera_237204_analyza) a nahrajte pod stejným názvem i do Odevzdávárny v IS Prosím, věnujte zvýšenou pozornost při nahrávání souborů a přesvědčte se, že je vaše práce pod správným názvem, kódem předmětu a ve správné složce. ● Práce bude obsahovat úvodní stranu s oficiálním vizuálem PdF MU, bude obsahovat jméno, příjmením, UČO, jméno předmětu a jméno zadaného úkolu pro snadnou orientaci, pak bude teprve následovat samotné vypracování. Formátování: písmo velikosti 12, font Calibri, řádkování 1,15, zarovnání do bloku, nadpisy max. písmo velikosti 12. ● I když jde o sebezkušenostní práce, držte se i zde určité úrovně a odborného jazyka. Pokud byste náhodou používali jakékoliv materiály, držte se citační normy APA. (více na https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/pages/view/citation). ● Práce bez výše uvedených formálních náležitostí (např. chybí vaše jméno a příjmení, velmi malý rozsah, bez uvedení případně použité literatury a zdrojů) nebude přijata. Těším se na společnou práci a zajímavé setkání Věra Linhartová