Zátěž, trauma a krize v životě člověka | PS 2024 instrukce, náměty k seminárnímu úkolu Podmínkou k ukončení předmětu „Zátěž, trauma a krize v životě člověka“ je splnění seminárního úkolu a poté jeho samostatné (tím mám na mysli – nikoli ve dvojicích či jiných n-ticích) prezentování (čas. rozsah cca 15 až 20 min) v jednom prezentačním semináři/kolokviu (termíny jsou vypsané v ISu). • Seminární úkol není potřeba odevzdávat v elektronické podobě, podmínkou je jeho „živá“ prezentace (podobně, jak tomu bylo minulý semestr ve skupinkách v předmětu „Protektivní a rizikové psychosociální faktory duševního zdraví“). Odevzdání úkolu (do odevzdávárny) je pouze nepovinné, se záměrem jeho sdílení se spolužáky. Váš seminární úkol bude zaměřen výhradně empiricky1 (empirie – „zkušenost jako zdroj poznání“). Provedete malý kvalitativní výzkum(ek), ilustrující některý/é z aspektů krize v životě člověka. Současně se seznámíte se základními pojmy, vztahy a souvislostmi tohoto tématu prostřednictvím stručných podpůrných textů v ISu - https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/VZB32/ 2 (nebo jiné literatury – např. uvedené jako „doporučená“), abyste mohli získanou zkušenost a výsledky svého autentického zkoumání zasadit do teoretického kontextu (např. pojmenovat, o jaký druh krize se jedná/jednalo, jak probíhala, jaké byly její příčiny, jaké byly rizikové či protektivní faktory, případné následky atd. atd.). Používanými metodami při realizaci výzkum(k)u bude zejména rozhovor, u některých úkolů je vhodná anketa … atp.). Vhodné pro tyto účely je zejména narativně biografické interview – mrkněte třeba SEM, můžete použít i anketu (mezi vašimi vrstevníky např. – vhodné pro námět č. 2) atd. atd. Jinými slovy – k takto tematicky zadanému úkolu se velmi hodí kvalitativní výzkumný přístup, ovšem samozřejmě je možné postupovat i v rámci kvantitativního výzkumu (zpracování ankety, dotazníku atp.), v tom případě vám doporučuji kombinovat oba přístupy (např. anketu doplnit několika rozhovory apod.). Kvalitativní přístup osobně považuji za pro vás přínosnější (více se tím naučíte ) a také za zajímavější. Úkoly jsou zadány ve formě námětů, tzn. - není zde přesné zadání, ale u každého úkolu máte velký „stupeň volnosti“ pro vlastní modifikaci, popř. pro vlastní nápad, úkoly můžete i kombinovat (je samozřejmé, že se obsahově překrývají). Pokud si se svými modifikacemi či nápady nejste jisti, budu ráda, když je se mnou prokonzultujete3 . Konzultovat můžete kdykoli v průběhu práce na seminárním úkolu. U úkolů (1) až (4) je stručně naznačen způsob jejich realizace, u následujících úkolů je způsob obdobný – vždy se jedná o autentickou zkušenost konkrétního člověka (resp. více lidí), vámi zaznamenanou, zpracovanou (pomocí teorie) a zprostředkovanou (spolužákům při páteční prezentaci). 1 Tentokrát (na rozdíl od předmětu „Protektivní a rizikové psychosociální faktory duševního zdraví“, který většina z vás absolvovala, kde byla možnost vybrat si i úkol zaměřený teoreticky) bude seminární úkol zaměřen výhradně empiricky, což je vzhledem k živosti tématu „krize …“ bezesporu přínosnější. 2 Jako zdroj nejzákladnějších informací k tématu doporučuji stručnou prezentaci |1| a stručný text |2|. 3 Kdykoli mailem: prokopova@ped.muni.cz Náměty k seminárnímu úkolu: (1) Krize s odstupem let (dvojí aspekt krize – s časovým odstupem krize nejen negativní, způsoby zvládání, faktory, dynamika … atd.) Retrospektivní rozhovor se seniorem, v němž půjde zejména o vystižení toho, jak vnímá starý člověk s odstupem různá bolavá místa své životní cesty, co mu pomohlo v nejtíživějších chvílích, co event. naopak ublížilo atp. Pokud máte možnost rozhovoru s více seniory, je možné též zaměřit se na srovnání jejich různých zkušeností (např. v souvislosti s osobnostními charakteristikami). (2) Krize a její zvládání Rozhovory s vrstevníky, klíčové otázky - např. co kdo považuje za největší krizi ve svém životě, jak se kdo s touto krizí vyrovnal, co je/bylo nejtěžší na jejím zvládnutí/zvládání, co/kdo komu nejvíce pomáhá v tíživých situacích atp. Půjde zejména o vystižení jak rozdílnosti, tak i společných znaků prožívání krize a jejího zvládání, a to ve vrstevnické věkové skupině. (3) Krize a alkohol či jiná závislost4 Rozhovor s člověkem, který se stal závislým na alkoholu v souvislosti s nějakou krizí (ať už akutní – konkrétní trauma – nebo chronickou – dlouhodobá traumatizace). Může jít o člověka, který dosud svou závislost nepřekonal nebo o člověka, který ji naopak překonal. Zde půjde zejména o vystižení souvislosti krize a etiologie závislosti, dále o dynamiku celého procesu, případně také o motivaci k abstinování, prognostickou rozvahu atd. (4) Komunitní krize Zde se nabízí vysoce aktuální téma: Např. komunitní (bohužel právě aktuální) krize v souvislosti s povodněmi, epidemická krize - covid-19, krize spojená s děním na Ukrajině…). Můžete např. zjišťovat, jak kdo (vaši vrstevníci či lidé různého stáří, celé rodiny atd. atd.) prožívají krizi, která různým způsobem a v různé míře zasahuje do života (pravděpodobně) nás všech, jakým způsobem se různí lidé s touto situací vyrovnávají atp. (5) „Odložená bolest“ (PTSD – posttraumatická stresová porucha) (6) Chronická krize (traumatizace) (7) Syndrom vyhoření (specifická krize u pomáhajících profesí) (8) Krize v partnerském vztahu (9) Krize a rodina (10) Krize jako bod obratu (posttraumatický růst) (11) Vlastní námět či vlastní modifikace námětu z nabídky Jakmile si vyberete úkol (event. po mail-konzultaci se mnou), sdělte mi (každý z vás sám za sebe) nejpozději do 15. října na adresu: prokopova@ped.muni.cz → které téma jste si zvolili, popř. jak hodláte to či ono téma modifikovat, případně i vámi navrhované další – nové téma. Možná, že jsem něco napsala nejasně nebo nenapsala vůbec, klidně se na mě obraťte mailem kdykoli s jakoukoli otázkou!! Přeji vám, abyste si úkol dobře zvolili a aby pro vás byl obohacením, těším se na setkání s vámi a všechny vás zdravím, Alice Prokopová 4 Popř. i jiná závislost či jiné látky, přičemž alkohol patří stále mezi nejčastěji užívané látky při pokusech o „samoléčbu“ psychické bolesti. Kvalitativní výzkum(jen stručné základní informace) • O co jde? Při kvalitativním přístupu k výzkumu je cílem hlouběji porozumět lidskému chování, zkušenostem, prožitkům, myšlenkám, motivacím, jevům atp. Výzkumník se snaží odkrývat význam informací, kromě otázky „CO?“ jej zajímá i „PROČ?“. Na rozdíl od kvantitativního přístupu probíhá sběr a analýza dat nenumericky. • Jak získat data (metody sběru dat)? Rozhovor: Polostrukturované nebo nestrukturované rozhovory, kladení otevřených otázek – pro možnost volného vyjádření. Pozorování: Sledování účastníků v jejich přirozeném prostředí. Analýza dokumentů a textů a jiných výtvorů: Zkoumání písemných materiálů (deníky, dopisy, oficiální dokumenty…), obrázků nebo multimediálních materiálů atd. Focus groups: Moderované skupinové diskuse, probírání určitého konkrétního tématu („ohnisko“), zjišťování zkušeností, postojů, názorů, reakcí účastníků i celkové skupinové dynamiky. • Jak analyzovat data (metody analýzy dat)? Kódování: Odkrývání hlubších významů pomocí kódů, které reprezentují klíčové myšlenky, témata, a to na základě seskupování pojmů, myšlenek, témat atd. (kategorizace). Tematická analýza: Identifikace a analýza opakujících se témat v datech. Narativní analýza: Studium osobních příběhů, vyprávění… Zakotvená teorie: Přístup, který vytváří/vyvíjí teorie na základě dat, která jsou průběžně sbírána a analyzována („teorie vycházející z dat“). • Výhody a (relativní) nevýhody kvalitativního přístupu V kvalitativním výzkumu - lze jít do hloubky zkoumaného problému („pod povrch věcí“), - lze vnímat očima různých lidí (rozšíření perspektivy), - mohou být zachyceny různé skryté významy (které nezachytí ankety či statistiky), - sledujeme lidi a jejich projevy v přirozeném prostředí, - navíc – kvalitativní výzkum může inspirovat k nalézání nových hypotéz. Určitými relativními nevýhodami jsou např. - subjektivita (vedoucí k případnému zkreslení), - obtížná (omezená, diskutabilní) generalizace výsledků - a také časově náročný proces sběru a analýzy dat. • Užitečné odkazy  Kolektiv autorů: Metodika ke zpracování závěrečné práce pro vybrané nelékařské zdravotnické obory  Jan Hendl: Kvalitativní výzkum