1 Didaktika literární výchovy s reflektovanou praxí Učitelství pro mateřské školy Charakteristika předmětu Cílem předmětu je seznámit studenty s různými způsoby práce s uměleckým textem u dětí předškolního věku. V průběhu jednotlivých setkání si tak studenti osvojí praktické zkušenosti využitelné pro jejich profesní zaměření. Zkušenost bude doplněna rovněž teoretickými poznatky z oblasti didaktiky literární výchovy. Tematické okruhy jednotlivých setkání 1) Úvod do předmětu Didaktika literární výchovy s reflektovanou praxí a Reflektovaná praxe k didaktice literární výchovy, podmínky pro splnění předmětu 2) Literární výchova v kontextu předškolního vzdělávání Praktická ukázka – práce s prozaickým textem (pohádkový příběh) 3) Literární výchova: cíle a obsahy, terminologické aspekty, prostředí formující předčtenářství 4) Literární výchova a rámcové vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání Praktická ukázka – práce s prozaickým textem (tabuizovaná tematika) 5) Literární komunikace s důrazem na práci s dětmi předškolního věku Praktická ukázka – práce s poezií 6) Literárněvýchovné působení a proces, čtenářská pregramotnost Praktická ukázka – práce s ilustrací/obrazem 7) Metody a formy při literárněvýchovné práci Praktická ukázka – práce s mluveným slovem 8) Literární výchova a dítě s odlišným mateřským jazykem v heterogenní třídě 9) Prezentace reflektované praxe 2 Způsob zakončení (kolokvium) Předmět je velmi úzce prostupný s „Reflektovanou praxí k didaktice literární výchovy“. Z tohoto důvodu jsou rovněž propojeny nároky na ukončení předmětu. Studenti odevzdají písemně zpracovanou dokumentaci reflektované praxe s audiovizuálním záznamem a rovněž budou v rámci hodin „Didaktiky literární výchovy s reflektovanou praxí“ prezentovat výsledky své práce před ostatními studenty. Prezentace má sloužit jako další zpětná vazba pro studenta ze strany pedagoga i ostatních přítomných. Podrobnosti a formální náležitosti pro zpracování dokumentace reflektované praxe k didaktice literární výchovy naleznete v sylabu daného předmětu, umístěného ve studijních materiálech předmětu.