Věra Linhartová, podzim 2025 Krizová intervence SP2903 Krizová intervence SPc546 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. Anotace Předmět Krizová intervence poskytuje studujícím základní orientaci v problematice práce s lidmi v krizových situacích. Seznámí se s právním rámcem krizové intervence, definicemi a typologií krizí, základními principy intervenční práce a specifickými technikami komunikace a podpory v kontextu akutní psychické zátěže. Kurz propojuje teoretické znalosti s praktickým nácvikem komunikačních dovedností a klade důraz na osobnostní rozvoj a sebereflexi pracovníka. Pozornost je věnována i práci s emocemi, traumaty a krizím v kontextu rodiny, dětského věku a dospívání. Součástí výuky jsou také etické aspekty intervence a otázky profesní péče o sebe (psychohygiena, supervize). Cíle předmětu ● porozumět základním pojmům a principům krizové intervence, ● znát fáze krize a být schopen*na odhadnout její závažnost, ● umět navazovat a strukturovat rozhovor v rámci krizové intervence, ● dokázat reflektovat a regulovat vlastní emoce v náročné komunikaci, ● porozumět specifikům práce s dětmi, dospívajícími a rodinami v krizi, ● pochopit význam prevence vyhoření, psychohygieny a supervize v pomáhajících profesích. Termíny výuky Prezenční studium čtvrtek od 12.00 do 14.50 v učebně C2, výuka se nekoná ve čtvrtek 30.10.2025 v době Festivalu inkluzivní kultury a v době praxe. Docházka je povinná, jsou možné maximálně dvě absence, omluvené vyučující e-mailem. Kombinované studium a celoživotní studium Pátek 10.10. a pátek 17.10.2025 od 8.30 (posunutý začátek kvůli dojíždějícím, aby nás nerušily pozdní příchody) do 11.50 v učebně D20. Docházka je vzhledem k povaze výuky vyžadována. Očekávám, že se zúčastníte min. 50 % výuky, tj. min. jednoho 3,5 hodinového setkání, ze dvou možných setkání. Věra Linhartová, podzim 2025 Orientační přehled témat 1. Vymezení krizové intervence podle zákona o sociálních službách – cíle a možnosti intervence, možnosti působení absolventa*ky speciální pedagogiky v KI, cílové skupiny 2. Krize a její dynamika – definice, vznik a rozvoj krize, typologie krizí, fáze krize, symptomy, odhad závažnosti 3. Principy krizové intervence a její fáze – přístup zaměřený na člověka, struktura a časové fáze intervence 4. Komunikační dovednosti v KI – navazování kontaktu, vedení rozhovoru, práce s tichem, ukončování kontaktu, verbální a neverbální komunikace 5. Práce s emocemi a tělem v krizové intervenci – rozpoznání a zrcadlení emocí, tělesné prožívání v krizi 6. Krizová intervence u dětí a dospívajících – vývojová specifika, přístup k mladým klientům*kám, spolupráce s rodinou a školou 7. Rodinné, generační a partnerské krize – vývojové krize, intervence v kontextu vztahové dynamiky a systému 8. Práce s traumatem a adverzními dětskými zkušenostmi (ACE) – základní přístupy, bezpečný kontakt, stabilizace a orientace 9. Etické otázky v krizové intervenci – hranice role pomáhajícího, důvěrnost, osobní hodnoty, spiritualita v krizi, tabu 10. Péče o sebe, prevence vyhoření a profesní růst – psychohygiena, supervize, intervize, udržitelnost v pomáhající profesi Literatura povinná literatura VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 543 s. ISBN 9788026202127. BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 166 stran. ISBN 9788026208112. doporučená literatura BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 317 s. ISBN 9788024741956. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000. 147 s. ISBN 807178429X. Věra Linhartová, podzim 2025 Výukové metody V kurzu jsou využívány kombinace teoretických a praktických bloků (skupinová práce, modelové situace ve trojici). Témata a jednotlivé techniky jsou přizpůsobeny aktuální situaci a požadavkům studujících dle jejich zaměření. Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu 1. aktivní účast ve výuce – fyzická přítomnost je vzhledem k povaze a četnosti výuky nutná, online/hybridní výuka nebude probíhat, očekává se aktivní zapojení do skupinových aktivit a diskuze, pro prezenční studující platí možnost dvou omluvených absencí, pro kombinované a CŽV studium platí 50% účast (není třeba omlouvat), během výuky si docházku poznamenám 2. aktivní zapojení do praktického nácviku a praktické individuální i skupinové práce – nejdůležitější součást předmětu, teoretické samostudium je doplněno praktickými úkoly a diskuzemi 3. odevzdání dvou úkolů A) Sebereflexe Vaším úkolem je zamyslet se nad vlastními komunikačními způsoby a strategiemi při jednání s lidmi v náročných, dramatických a krizových situacích. Zohledněte nejen své dosavadní zkušenosti, ale i to, jak se vaše reakce vyvíjely v čase a jak by se mohly dále rozvíjet. Sebereflexi zpracujte podle níže uvedené osnovy. Zaměřte se na jednotlivé tematické oblasti a pokuste se odpovědět na kladené otázky co nejkonkrétněji. Při psaní se nebojte konkrétních příkladů z praxe či osobního života – pomohou vaši sebereflexi prohloubit a ukotvit v realitě. I. Co dělám teď ● Co mi pomáhá při rozhovoru s lidmi v krizové situaci (např. s přáteli, blízkými, žáky, kolegy, klienty, cizími lidmi)? ● Jaké strategie a přístupy používám spontánně, přirozeně? ● Jak reaguji v dramatických rozhovorech, pod tlakem? ● Co se mi při komunikaci v náročných situacích osvědčilo a co naopak nefunguje? ● Co mi dělá potíže? ● Co bych ráda změnila či zlepšila do budoucna? II. Moje reakce na emoce ● Jak reaguji na pláč druhých? ● Jak zvládám situace spojené se vztekem, křikem nebo agresivním chováním? III. Můj vývoj ● Jak se v průběhu života proměňuje můj způsob komunikace s lidmi v krizových situacích – v osobní i profesní rovině? IV. Práce na sobě ● Jakým způsobem se věnuji rozvoji svých komunikačních dovedností? ● Jak si stojím v oblasti asertivity? Věra Linhartová, podzim 2025 ● Vnímám se spíše jako solitér, nebo týmový hráč – a jak se to projevuje v praxi? ● Jak pracuji se soucitem a empatií? Jaký vnímám rozdíl mezi těmito pojmy a jak je uplatňuji v kontaktu s lidmi? Formální požadavky ● Rozsah textu by měl být přibližně 1 až 2 normostrany (tedy cca 1800–3600 znaků včetně mezer). ● Vložení do Odevzdávárny do složky Sebereflexe do 4.1.2026 včetně B) Modelová situace a její reflexe Ve dvojicích nebo trojicích realizujte a zaznamenejte zhruba 15minutový modelový rozhovor vycházející z vaší praxe. Vyberte si situaci, se kterou se skutečně setkáváte – může jít například o kontakt s dítětem, dospívajícím, rodičem, kolegou, klientem apod. Cílem není perfektní výkon, ale učení se skrze zkušenost – tedy rozvoj vlastního stylu, dovedností i sebereflexe v oblasti vedení náročných rozhovorů. Průběh modelové situace ● Jeden z vás se ujme role interventa/interventky (vede rozhovor). ● Druhý přebírá roli klienta/klientky – tedy konkrétní osoby s jejími emocemi, myšlenkami a situací. ● Třetí z role pozorovatele sleduje čas a zajišťuje hladký průběh zaznamenání audionahrávky na mobil či jiné zařízení (je možno i online např. přes Teams). Ve dvojici se domluvte dle možností. ● Základní informace o situaci a postavách ( kdo, kde, věk, pohlaví, role směrem k interventovi*ce) si můžete předem domluvit, ale nejde o nacvičenou scénku – cílem je vyzkoušet si autentickou reakci, vedení rozhovoru a následnou reflexi. ● Rozhovor by měl trvat přibližně 15 minut. ● Každý účastník*ce zpracuje svou vlastní reflexi – analýzu rozhovoru a za sebe odevzdá do Odevzdávárny. Je jedno v jaké roli původně vystupoval, nyní reflektuje z pozice pozorovatele. Osnova pro analýzu rozhovoru 1. Co se v rozhovoru odehrává? ○ Jak byste stručně popsali obsah rozhovoru? ○ Jaké téma je otevřeně přinášeno? Objevuje se i nějaké skryté či nepojmenované téma? 2. Jaké emoce jsou v rozhovoru přítomné? ○ Jaké emoce lze u klienta/klientky slyšet či odhadovat? Věra Linhartová, podzim 2025 ○ Co (asi) prožívá intervent/interventka? ○ Jaké pocity máte vy při poslechu nahrávky? 3. Jaká je struktura rozhovoru? ○ Všimněte si, jakými fázemi rozhovor prochází (např. navázání kontaktu, vyjasnění tématu, práce s emocemi, zakončení apod.). 4. Jaké komunikační techniky intervent/interventka používá? ○ Můžete rozpoznat např. aktivní naslouchání, parafrázování, kladení otevřených otázek, validaci emocí, práce s tichem apod.? 5. Klíčové momenty a vaše reflexe ○ Které momenty v rozhovoru považujete za zásadní? ○ Co byste osobně udělali jinak a proč? ○ Co byste naopak ponechali tak, jak bylo? Formální požadavky ● Rozsah textu by měl být přibližně 1 až 2 normostrany (tedy cca 1800–3600 znaků včetně mezer). ● Vložení do Odevzdávárny do složky Analýza modelové situace do 4.1.2026 včetně Doporučení ke správnému vypracování a odevzdání úkolů Abychom předešli nedorozuměním a zbytečným komplikacím, prosím věnujte pozornost následujícím organizačním a formálním pokynům. Termín odevzdání a jeho dodržení Úkoly je potřeba odevzdat nejpozději do termínu uvedeného v zadání. Po uplynutí termínu již nebude možné úkol zpětně přijmout z důvodu administrativní zátěže. Prosím proto o vaši pečlivost a zodpovědnost – sledujte termíny a nenechávejte odevzdání na poslední chvíli ( např. z důvodu náhlých zdravotních obtíží apod.). Pojmenování souborů a jejich nahrání Každý soubor prosím nazvěte podle následující struktury - PRIJMENI_JMENO_UČO_typ_úkolu. Úkoly nahrávejte výhradně do odpovídající složky Odevzdávárny v IS. Před/po vložení se prosím ujistěte, že soubor je ve správném formátu, má správný název, úvodní hlavičku, je uložen v příslušné složce a odpovídá zadanému předmětu a kódu. Formální požadavky Vaše práce by měla odpovídat Standardům pro psaní seminárních prací KSIP. Povinnou součástí je úvodní strana (viz. Standardy na webu KSIP nebo ve studijních materiálech předmětu). Věra Linhartová, podzim 2025 Formátování a jazyková úroveň Písmo: Cambria, velikost 12,řádkování: 1,15, nadpisy: rovněž velikost písma 12, jazyk: odborný, konzistentní a srozumitelný Zdroje a citace Pokud využíváte jakékoliv zdroje ( u reflexe sebezkušenosti spíše neočekávám), v textu citujte průběžně (do závorky za konkrétní citované) podle normy APA. Na konci práce uveďte seznam všech použitých zdrojů, seřazený abecedně. Práce bez řádného seznamu zdrojů a správně uvedených citací nemůže být přijata. Doporučuji si pravidla nastudovat např. zde (https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa) Děkuji za váš čas, pečlivost a osobní vklad při zpracování úkolů. Věřím, že jasná struktura a dodržení těchto pokynů přispěje k hladkému průběhu hodnocení. Pokud máte k zadání nebo formálním náležitostem dotaz včas před termínem, neváhejte se na mě obrátit. V den odevzdání a po termínu odevzdání již nebudu na dotazy reagovat. Děkuji za pochopení. Těším se na společnou práci a zajímavé setkání Věra Linhartová