Logopedická intervence u dospělých osob s KI Radka Horáková, Brno Co ovlivňuje průběh rehabilitace: •věk, kdy došlo ke ztrátě sluchu •věk v době KI (osobnostní předpoklady, úroveň kognitivních fcí, zdravotní stav) •čas, který uplynul od vzniku sluchové vady do implantace •příčina sluchové ztráty •používání sluchadel před implantací a jejich správné nastavení •definování reálných očekávání od kochleárního implantátu •podpora rodiny a zázemí blízkých, preference komunikovat mluvenou řečí •nastavení zvukového procesoru •rehabilitace s kochleárním implantátem (jeho technický stav, doba užívání zvukového procesoru a správnost nastavení) • Diskriminace •Vnímání podobnosti a rozdílů •Diskriminace zvuků x diskriminace hlasu •Zvuky – 2 zvuky (stejný x jiný) – užití symbolů, příp. grafických značek •Diskriminace obecného zvuku x mluvené řeči, resp. hlasu •Diskriminace hlasu – výška (barva), intenzita •Diskriminace samohlásek – jejich rozlišení, určení, zda se jedná o kontinuální nebo přerušovaný zvuk – á….., a-a-a •Diskriminace délky slabik/opakování (otevřené slabiky) – mú….., mu-mu-mu •Diskriminace počtu slabik (otevřené slabiky) • • • WATCH (Tye-Murray, N. – Foundations of Aural Rehabilitation) •Watch – dívejte se na ústa mluvčího, ne jen do očí (užití přirozených gest) •Ask – pokládejte „speciální“ otázky – povzbudit klienta k ochotě ptát se, doptávat se, měnit strategie •Talk – mluvte o své sluchové vadě •Change – identifikujte problematickou komunikační situaci a změňte ji •Health – zajímejte se o svůj zdravotní stav, o informace spojené s problematikou sluchového postižení, ptejte se, pokud nerozumíte… Typy sluchového tréninku •analytický – nácvik a zaměření pozornosti na určité složky řeči (rozlišování a rozpoznávání izolovaných složek) •syntetický – prezentace slov ve větách, frázích (kontext) • •Prolínání jednotlivých fází sluchové výchovy je běžné – velmi individuální – podle potřeb a schopností klienta • Identifikace •Určení podnětu •Identifikace zvuků – využití obecných zvuků dostupných v místnosti, kde probíhá rehabilitace (klíče, sáček, klepání do hrníčku…), příp. užití zvukových nahrávek + kombinace užití obrázků – vyhledat příslušný zvuk, přiřadit, příp. určit z uzavřeného souboru. Co je to za zvuk? •Identifikace mluvené řeči – resp. hlasu – mužský, ženský, dětský…, kdo to promluvil – identifikovat mluvčího? – využití nahrávek z domu •Identifikace řečových podnětů – určení počtu slabik ve slově („Morseovka“), určení počtu slov ve větě • • Identifikace - pokračování •Utvoření pseudoslov v uzavřeném souboru (dvouslabičná, tříslabičná) a identifikace první slabiky – ku, ci, po /mu, li, ko,… •Identifikace slov z uzavřeného souboru – zvolit různě dlouhá slova, • např. 1,2,3sl. - noc, auto, lopata/ 1,3,5sl. - pes, lízátko, lokomotiva •Např. identifikace slov ve slovních spojeních či krátkých větách – nejčastější výrazy, např. teď, ale, proč, protože, jako, takový, hned, skoro… • Porozumění •Opakování řečeného •Průběžné sledování promluvy a dopovězení dle kontextu (př. číselné řady, dny v týdnu, …) •Odpovězte na otázku…, vykonejte dle instrukce,… •Určete první x poslední slovo ve větě •Uslyšíte krátké vyprávění – na které z uvedených témat to bylo? (př. pošta, zahradnictví, lékař…) •Poslouchejte instrukci a vykonejte – př. nakreslete mrak nahoře vpravo,…pod něj strom…. • •Doporučení pro klienta: • •Stanovit si reálná očekávání. •Důvěřovat sobě. Dopřát si dostatečně dlouhou dobu na rehabilitaci. •Důvěra a spolupráce s logopedem či dalšími odborníky v týmu, zejm. s biomedicínským inženýrem. •Naučit se ovládat svůj zvukový procesor a využívat příslušenství. •Procvičovat své poslechové dovednosti, kdykoliv to bude možné. •Psát si deník. •Pamatovat na relaxaci a odpočinek. •Nebát se potenciálních chyb a nedorozumění. •