HEALTH TECHNOLOGY ASSESSMENT (HTA) Jana Skoupá, MD; MBA. 07.04.2022 OSNOVA PREZENTACE • Co je to HTA (hodnocení zdravotnických technologií) • Proč to děláme • Kdo to dělá • Jak to děláme • Co je výsledek • Jak to bude vypadat v budoucnosti HTA NÁSTROJ PRO HODNOCENÍ TECHNOLOGIÍ NÁKLADY ZDRAVOTNICTVÍ – ROSTOUCÍ NÁKLADY PRO GLOBÁLNÍ EKONOMIKU OECD data 2020 JEDNODUCHÁ LOGIKA Náklady zdravotnictví Technologie Požadavky Stárnutí Lepší zdravotní péče → nižší úmrtnost → vyšší náklady OECD data 2020 LÉKY – JEDNODUŠE REGULOVATELNÉ, ALE… Velké rozdíly mezi zeměmi v nákladech/obyvatele. Důvod: - Buď nízká dostupnost léků (Mexiko….) - Nikdo nikoho nenutí pojistit se (USA) - Vysoká míra regulace (Česká republika) MŮŽEME MÍT VŠECHNO, ANIŽ BYCHOM ZVYŠOVALI ODVODY NA POJIŠTĚNÍ? OECD data 2020 Odpověď: - NEMŮŽEME, A PROTO REGULACE FINANCOVÁNÍ ONKOLOGICKÉ PÉČE JE ČÍM DÁL TÍM SLOŽITĚJŠÍ • Rostoucí incidence – 2008 – 12 Mil nových diagnóz ročně – 2030 – 27 Mil nových diagnóz ročně • Rostoucí náklady v posledních 10 letech – Více pacientů léčeno (24% vs. 11% Ca prsu na chemoterapii) – Rostoucí náklady na chemoterapii Ca prsu (o 10 % ročně v UK) • Rostoucí podíl zdravotnických nákladů alokován na léčbu onkologických onemocnění (4 -10 %) GLOBOSCAN, Jonsson B 2007; National Health System UK VYBRANÉ FAKTORY RŮSTU V ONKOLOGII • Více pacientů léčeno – Stárnoucí populace – V některých zemích Ca na prvním místě v pořadí úmrtí • Rostou náklady na pacienta – Včasnější diagnostika - screening – Nové technologie (inovace včetně nákladů na jejich vývoj) – Komplexnější léčebné protokoly (rostoucí náklady) Cancer statistics, Jonsson B 2007 Jonsson B 2007, Skoupá 2007 TOTAL CANCER DRUG SALES IN 19 WE COUNTRIES (€000) TOTAL CANCER DRUG SALES IN CZECH (€000) ZMĚNA ZPŮSOBU TERAPIE – MNOHOČETNÝ MYELOM IMID nebo PI + dex IMID a PI + dex IMID a Mab + dex Rd Vd VRd KRd IRd DRd (POLLUX) IsaKd (IKEMA) IsaPd (ICARIA) Genová terapie BMS Janssen R=lenalidomid; V=bortezomib; d=dexamethazon; K=karfilzomib; I=ixazomib; Isa=isazubimab, P=pomalidomid Mab= monoklonální protilátka CO NÁM PŘINESE MODERNÍ TROJKOMBINACE U MYELOMU? PFS ITT: PFS 2. linie: 2,5 násobné prodloužení doby do progrese; absolutně o 2,3 roky!!!! CO NÁS TO BUDE STÁT? 4,7 násobné navýšení nákladů, a proto…… PFS ITT: PFS 2. linie: 8,9 Mil Kč 1,2 Mil Kč HTA AS AN ASSESSMENT TOOL KDO TO DĚLÁ SUKL* MAH Insurance funds SUKL (Státní ústav pro kontrolu léčiv) = HTA agentura Odborné lékařské společnosti nejsou účastníky řízení (dle Správního řádu). * SUKL provede hodnocení a ne/navrhuje úhradu TYPY REGULACE (HRAZENÉ LÉKY) • Maximální cena (nejvyšší cena za kterou může být lék prodáván) – Reguluje doplatky – Stanovená na základě zahraničních cen daného produktu – Kalkulovaná jako průměr 3 nejnižších referenčního koše • Úhrada (maximální cena, kterou zaplatí zdravotní pojišťovny) – Reguluje náklady zdravotních pojišťoven – Stanovení na základě zahraniční ceny, případně ceny jiného zaměnitelného přípravku – Kalkulovaná podle nejnižší ceny v Evropské Unii HODNOTÍCÍ PARAMETRY TECHNOLOGIE (ZÁKON 48/1997 – ZÁKON O VZP) a) jeho terapeutická účinnost a bezpečnost, b) závažnost onemocnění, k jejímuž léčení je určen, c) účastníkem řízení předložené hodnocení nákladové efektivity a dopadu na finanční prostředky zdravotního pojištění způsobeného užíváním léčivého přípravku nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely, s vyjádřením nákladů na 1 pacienta a odhadovaný počet pacientů léčených za rok, a to v případech stanovení nebo změny výše a podmínek úhrady nebo hloubkové nebo zkrácené revize u léčivých přípravků nebo potravin pro zvláštní lékařské účely, u kterých je požadováno rozšíření podmínek úhrady vedoucí ke zvýšení počtu léčených pacientů, zvýšení úhrady oproti základní úhradě nebo 1 další zvýšená úhrada oproti stávajícímu stavu nebo oproti ostatním léčivým přípravkům nebo potravinám pro zvláštní lékařské účely v referenční skupině, d) veřejný zájem (§ 17 odst. 2), e) vhodnost cesty podání, lékové formy, síly a velikost balení, f) obvyklé dávkování, g) nezbytná délka léčby, h) míra součinnosti osoby, které je podáván, i) jeho nahraditelnost jiným léčivým přípravkem nebo potravinou pro zvláštní lékařské účely, hrazenou ze zdravotního pojištění a porovnání jejich cen a stanovených úhrad s cenou posuzovaného léčivého přípravku nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely, j) předpokládaný dopad úhrady na finanční prostředky zdravotního pojištění, k) doporučené postupy odborných institucí a odborníků, a to vždy z hlediska nákladové efektivity a s ohledem na dopad na finanční prostředky zdravotního pojištění. Par. 39b, odstavec 2 HODNOTÍCÍ PARAMETRY TECHNOLOGIE (ZÁKON 48/1997 – ZÁKON O VZP) a) jeho terapeutická účinnost a bezpečnost, b) závažnost onemocnění, k jejímuž léčení je určen, c) účastníkem řízení předložené hodnocení nákladové efektivity a dopadu na finanční prostředky zdravotního pojištění způsobeného užíváním léčivého přípravku nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely, s vyjádřením nákladů na 1 pacienta a odhadovaný počet pacientů léčených za rok, a to v případech stanovení nebo změny výše a podmínek úhrady nebo hloubkové nebo zkrácené revize u léčivých přípravků nebo potravin pro zvláštní lékařské účely, u kterých je požadováno rozšíření podmínek úhrady vedoucí ke zvýšení počtu léčených pacientů, zvýšení úhrady oproti základní úhradě nebo 1 další zvýšená úhrada oproti stávajícímu stavu nebo oproti ostatním léčivým přípravkům nebo potravinám pro zvláštní lékařské účely v referenční skupině, d) veřejný zájem (§ 17 odst. 2), e) vhodnost cesty podání, lékové formy, síly a velikost balení, f) obvyklé dávkování, g) nezbytná délka léčby, h) míra součinnosti osoby, které je podáván, i) jeho nahraditelnost jiným léčivým přípravkem nebo potravinou pro zvláštní lékařské účely, hrazenou ze zdravotního pojištění a porovnání jejich cen a stanovených úhrad s cenou posuzovaného léčivého přípravku nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely, j) předpokládaný dopad úhrady na finanční prostředky zdravotního pojištění, k) doporučené postupy odborných institucí a odborníků, a to vždy z hlediska nákladové efektivity a s ohledem na dopad na finanční prostředky zdravotního pojištění. Par. 39b, odstavec 2 Česká republika je zemí velmi zaměřenou na nákladovou efektivitu a dopad do rozpočtu HTA ≠ ROZHODNUTÍ O ÚHRADĚ Efficacy and safety (RCT) (Socio-)political aspects Relative effectiveness Cost-effectiveness Budget impact Patient/citizen perspective (?) Industry support (?) Additional considerations (Orphan drugs..) HTA nebo jiná forma systematického posouzení Rozhodovací orgán pro rozhodnutí o úhradě Waechter 2007 STANDARDNÍ HTA V ČESKÉ REPUBLICE Efficacy and safety (RCT) (Socio-)political aspects Relative effectiveness Cost-effectiveness Budget impact Patient/citizen perspective (?) Industry support (?) Additional considerations (Orphan drugs..) HTA nebo jiná forma systematického posouzení Waechter 2007 Zdravotní pojišťovny „EFFICACY“ A „EFFECTIVENESS“ Efficacy – kontrolované studie: Vysoký standard , selekce pacientů , málo chyb, vysoký podíl vyloučených ze studie Effectiveness - pragmatické studie: Blíže reálnému životu, méně standardizované VÝSLEDEK ZHODNOCENÍ SUKL CUA pod 1,2 Mil BIA akceptovatelná SUKL stanoví úhradu CUA nad 1,2 Mil Žadatel předloží slevu Dohody o slevě se ZP CUA pod 1,2 Mil BIA vysoký dopad Dohody o slevě se ZP V dnešní době mají prakticky všechny nově vstupující molekuly nějakou míru slevy. Reální náklady na léky jsou nižší vs. publikované SDÍLENÍ RIZIK • Risk-sharing agreements – Dohoda o sdílení rizika, nejčastěji mezi výrobcem a plátcem/regulátorem – Musí být vyvážené riziko z obou stran a měřitelné výstupy • Managed entry agreements (MEAs) = řízený vstup • Performance-based, outcomes-based agreements – Úhrada je odvozena od měřitelného parametru – Je závislá na dosažení určitého „outcome“ • Vs. coverage with evidence development dočasná/podmíněná úhrada VÝHODY A NEVÝHODY V PRAXI VÝHODY NEVÝHODY Výrobce Rychlejší vstup na trh Optimalizace použití produktu (cost/benefit) Další náklady/administrativa Payback/discounts Effectiveness může být srovnávána s efficacy konkurenčního produktu Plátce Maximalizace „value“ Dostupnost pro pojištěnce Kontrola rozpočtu Snížení nejistoty Další náklady/administrativa Obtížné opouštění již jednou zavedené léčby Pacient/společnost Rychlejší přístup ke slibným intervencím Investice sledují inovace Překážky přístupu (specializovaná centra) Obtížné opouštění již jednou zavedené léčby SYSTÉMY SDÍLENÉHO RIZIKA • Buget cap – Často Francie, dohodou je určen strop nákladů na léky, výrobce většinou vrací převis zpět (payback) • Effective discount – Zastropování dávky beze změny ceny (Lucentis, Stelara – UK) • Outcomes uncertainty – UK MS Drug Scheme – nejistota CUA v nákladech/QALY – Austrálie – úhrada bosentanu navázána na přežití pacienta v observační studii – USA-záruka vrácení peněz při nedosažení efektu (atorvastatin) • Subgroup uncertainty – Identifikace respondérů, např. UK Velcade – úhrada respondérů, zpětné zaplacení non-respondérů výrobcem ORPHAN DRUGS (VÝSKYT 5/10 000) • Drahé léky pro vzácná onemocnění – takto hodnoceno až 5.000 diagnóz ! – do nedávné doby nebyla specifická terapie – nákladný vývoj x omezená cílová skupina/zisk – monopolní postavení výrobce/atypický trh – velké politické téma • dříve nebyly FE hodnoceny – ↑ počet ......... ↑ potřeba ekonomického zhodnocení – ↑ nákladů -  zdroje na jiné dg. (UK) “opportunity cost” VÝSKYT A NÁKLADY NA OD ORPHAN DRUGS – PŘÍKLADY UK Terapie Choroba Náklady /pacient /rok Cena/ QALY Počet pacientů imiglucerasa Gaucher 90.000 GBP 400.000 250 agalsidasa Fabry 119.000 GBP 252.000 150 laronidasa Mukopoly- sacharid. 450.000 GBP ? >450.000 100 Burls ... BMJ 2005 HRAZENÍ ORPHAN DRUGS ZE ZDRAVOTNÍCH ROZPOČTŮ • Nelze aplikovat pravidla HTA • Ve sporu nákladová efektivita a preference společnosti („societal value“) • Vysoký ICER, ale malý dopad na rozpočet (budget impact) • V České republice od 1.1.2022„zvláštní pravidla“ Spinální svalová atrofie (Spinraza) Výsledky CUA - SPINRAZA náklady (Kč) inkrementální přínosy (QALY) inkrementální ICER náklady (Kč) přínosy (QALY) (Kč/QALY) nusinersen 45 435 983 1,78 standardní péče 575 576 44 860 407 0,67 1,11 40 589 736 1 dávka léku cca 2,5 Mil Kč • První rok 6 dávek • Další roky 3 dávky Počet pacientů k léčbě SPINRAZA 1. rok 2. rok 3. rok 4. rok 5. rok prevalence (počet pacientů celkem) typy I- III 84 84 84 84 84 počet typ I 18 18 18 18 18 počet typ II 39 39 39 39 39 počet typ III 27 27 27 27 27 1. rok 2. rok 3. rok 4. rok 5. rok počet živě narozených dětí - 114 250 115 099 115 948 116 796 incidence (1:8000) - 14 14 14 15 zahajující léčbu typ I 3 3 3 3 zahajující léčbu typ II 7 7 7 7 zahajující léčbu typ III 4 4 4 5 1. rok 2. rok 3. rok 4. rok 5. rok náklady na 6 dávek LP Spinraza včetně nákladů na podání 14 918 480 náklady na 6 dávek LP Spinraza pouze farmakoterapie 14 914 767 náklady na 3 dávky LP Spinraza včetně nákladů na podání 7 459 240 náklady na 3 dávky LP Spinraza pouze farmakoterapie 7 457 384 počet pacientů zahajujících léčbu 14 7 3 3 3 počet pacientů léčených v dalších letech 0 11 15 15 15 náklady na farmakoterapii typ I 214 772 647 183 444 738 156 764 271 156 930 384 157 096 497 náklady celkem pacienti typ I 214 826 116 183 490 408 156 803 298 156 969 452 157 135 607 počet pacientů zahajujících léčbu 31 14 7 7 7 počet pacientů léčených v dalších letech 0 25 32 32 32 náklady na farmakoterapii typ II 465 340 736 397 996 106 340 192 381 340 556 248 340 920 115 náklady celkem pacienti typ II 465 456 585 398 095 188 340 277 073 340 641 031 341 004 988 počet pacientů zahajujících léčbu 22 10 4 4 5 počet pacientů léčených v dalších letech 0 17 23 23 22 náklady na farmakoterapii typ III 322 158 971 274 634 601 234 609 945 234 855 159 235 100 374 náklady celkem pacienti typ III 322 239 174 274 702 973 234 668 352 234 913 628 235 158 904 náklady na farmakoterapii 1 002 272 354 856 075 445 731 566 596 732 341 791 733 116 986 náklady celkem 1 002 521 875 856 288 569 731 748 723 732 524 111 733 299 499 HRAZENÍ ORPHAN DRUGS (NOVELA 48/1997) • Posuzuje se: – Účinnost a bezpečnost – Závažnost onemocnění pro které je určen – Nenahraditelnost z prostředků veřejného zdravotního pojištění – Celospolečenský význam možnosti ovlivnění onemocnění a dopady na zdravotní a sociální zabezpečení – Přínos přípravku na zlepšení kvality života – Možnosti pro zajištění poskytování léčby – Doporučené postupy odborných společností – Podmínky úhrady (navrhovaná schémata sdílení rizik ze strany držitele registrace) – Analýza nákladové efektivity – Analýza dopadu do rozpočtu NOVELA ZÁKONA 48/1997 • Účastníci řízení SUKL Držitel registrace Zdravotní pojišťovny Odborná společnost Pacientská organizace Řízení Pacientská organizace musela vzniknout před nejméně 12 měsíci a musí sdružovat pacienty s daným onemocněním ROLE ODBORNÝCH SPOLEČNOSTÍ A PACIENTŮ • Odborná společnost: Role medicínského experta • Pacientské organizace: – Pro důkazy – pacienti s daným onemocněním • Předkládají důkazy zejména o kvalitě života, dopadech na rodinu, sociálních omezeních – Pro hlasování – pacienti bez daného onemocnění POSUZOVACÍ/ROZHODNUTÍ PROCES • Posouzení: – Jako dosud, SUKL připraví podklady, pacienti jejich evidenci • Rozhodnutí: – Ministerská komise – Shrnou předložené a vyjádření odborníků – Rozhodnou o slevě, podmínkách úhrady, centrech… – Proti tomuto rozhodnutí není odvolání – Pokud negativní rozhodnutí, držitel registrace může znovu žádat až s odstupem