24.03.2022© 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV ÚVOD DO FARMAKOEKONOMIKY PharmDr. Matěj Haluska FaF MUNI Brno 24. 3. 2022 24.03.2022© 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 2 Státní ústav pro kontrolu léčiv SÚKL má 3 odborné sekce a 1 odbor – Sekce cenové a úhradové regulace (CAU) – Sekce dozoru (DOZ) – Sekce registrací (REG) – Odbor zdravotnických prostředků (OZP) Sídlo v Praze – Detašovaná pracoviště i mimo Prahu – Sekce CAU sídlí částečně v Brně Důležité informace – Webové stránky: www.sukl.cz – Sledujte SÚKL také na Twitteru: @SUKLcz, Instagramu: @suklcz a Facebooku: @Státní ústav pro kontrolu léčiv 24.03.2022© 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 3 Sídlo SÚKL v Praze Hlavní oblasti působnosti SÚKL 24.03.2022 4 Registrace léčiv • Klinická hodnocení • Posuzování klinické a farmaceutické dokumentace • Farmakovigilance • Hraniční přípravky • Zapojení do aktivit EMA, etc. Dozor • Dozor nad kvalitou LP a zdravotnických prostředků, lidských tkání a buněk • Inspekce – GMP, GCP, PhV, ZP • Kontrola lékáren, distributorů a zdravotnických zařízení • Laboratorní kontrola • Dozor nad reklamou Regulace cen a úhrad léčiv • Maximální cena LP • Maximální úhrada a podmínky úhrady LP • Posuzování komparativní účinnosti a bezpečnosti • Posuzování farmakoekonomických analýz • Mezinárodní spolupráce Zdravotnické prostředky • Povolování klinickýchhodnocení • Vigilance • Autorizace a notifikace © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Sekce cenové a úhradové regulace (CAU) SÚKL (CAU) stanovuje pro LP (a PZLÚ) v ambulantní péči – maximální cenu – výši úhrady (kolik bude hradit ZP) – podmínky úhrady (komu bude hradit ZP) LP podané ze hospitalizace jsou plně hrazeny ze zákona – SÚKL (CAU) stanovuje pouze maximální cenu 24.03.2022 5 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Princip cenové a úhradové regulace 24.03.2022 Cena v lékárně Výše úhrady Doplatek „dvojí“ regulace ‒ MAXIMÁLNÍ CENA VÝROBCE ‒ VÝŠE ÚHRADY ‒ obě stanoveny jako nominální hodnoty (v Kč) Rozdíl mezi aktuální cenou v lékárně a výší úhrady → doplatek pacienta © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Sekce cenové a úhradové regulace SÚKL Odbor hodnocení zdravotnických technologií (OHZT) – Oddělení farmakoekonomických analýz (FEA) – Oddělení hodnocení léčiv (OHL) • celkem 26 expertů (10+16) Odbor cenotvorby a podpory řízení (OCPŘ) – Oddělení vybraných typů správních řízení (VTS) – Oddělení koordinace správních řízení (KSŘ) – Oddělení přípravy komplexních podkladů a analýz (KPA) + Oddělení validace a administrativní podpory (VAP) 24.03.2022 7 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Kariéra na odboru hodnocení zdravotnických technologií Farmakoekonom/zdravotní ekonom Hodnotitel klinického přínosu léčiv Forma HPP/DPČ/DPP/stáže Viz přiložené PDF 24.03.2022 8 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Úvod do farmakoekonomiky 24.03.2022 9 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Na úvod otázka k zamyšlení … Na kolik si ceníte 1 rok vašeho života? a) 500 tisíc Kč b) 1 milion Kč c) 2 miliony Kč d) 5 milionů Kč e) Více než 5 milionů Kč 24.03.2022 10 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Nyní odpověď k zamyšlení … „Společnost“ si cení rok života (ve zdraví) na 1,2 milionu Kč. Je to moc? Je to málo? Má každý rok života stejnou cenu? Kdo to určil? 24.03.2022 11 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Osnova přednášky 1. Definice farmakoekonomiky 2. Proč farmakoekonomika? 3. Analýza nákladové efektivity – Typy analýz – QALY – Metody pro měření kvality života 4. Analýza dopadu na rozpočet 5. Komplexní hodnocení léčivého přípravku 24.03.2022 12 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Definice Farmakoekonomika (Pharmacoeconomics) – Farmakoekonomika je společenská věda, která se soustřeďuje na popis a analýzu nákladů farmaceutických produktů a farmaceutických služeb a jejich přínos pro jednotlivce, zdravotnický systém a společnost. Práznovcová, 2005 24.03.2022 13 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Proč potřebujeme farmakoekonomiku? 24.03.2022 14 V České republice se na zdravotní péči vynakládá kolem 7 % HDP – z toho 17,5 % tvoří farmaceutické náklady (OECD, 2016) – výdaje zdravotních pojišťoven pouze na léčiva představují více než 50 miliard Kč ročně Zvýšená informovanost pacientů Měnící se demografický profil obyvatelstva Zvyšování životních standardů Zvýšená informovanost pacientů Inovace technologií Zvyšování nákladů na zdravotní péči © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Proč potřebujeme farmakoekonomiku? 24.03.2022 15 FDA (USA) v roce 2021 schválila 50 nových léků – FDA: New drug therapy approvals 2021 – 53 v 2020, 48 v 2019, 59 v 2018 EMA (EU) v roce 2021 schválila 54 nových léků – EMA: Human medicines highlights 2021 – 39 v 2020, 30 v 2019, 42 v 2018 Ne všechny nové LP však přinášejí vyšší přínos (inovaci) odpovídající požadované ceně! Farmakoekonomika poskytuje nástroj pro efektivní alokaci (směřování) výdajů na léčivé přípravky © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Komplexní hodnocení nového „inovativního“ léčivého přípravku 24.03.2022 16 BI Nákladová efektivita Terapeutická zaměnitelnost LP Účinnost a bezpečnost LP BI = dopad na rozpočet (budget impact) © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Farmakoekonomické hodnocení I: Analýza nákladové efektivity Komparativní analýza nákladů a přínosů minimálně dvou alternativních terapeutických intervencí označovaných jako hodnocená a srovnávaná intervence Srovnávanou intervenci (tzv. komparátor) může kromě léčivého přípravku představovat zdravotnický prostředek, chirurgická intervence atd., který představuje současný standard péče Informuje o efektivním vynaložení nákladů v podmínkách konkrétního prostředí z pohledu léčby jednoho pacienta (případně kohorty pacientů) Pokud budeme pacienta léčit novým lékem namísto současného léku, o kolik mu prodloužíme a zlepšíme život? A za jakou cenu? 24.03.2022 17 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Farmakoekonomické hodnocení II: Analýza dopadu na rozpočet Komparativní analýza (pouze) nákladů před a po zavedení hodnocené intervence do systému zdravotní péče Informuje o celkovém finančním dopadu na prostředky (veřejných) rozpočtů Pokud budeme pacienty léčit novým lékem, kolik finančních prostředků navíc bude nutné celkem vynaložit? 24.03.2022 18 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV I. Analýza nákladové efektivity 24.03.2022 19 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Typy analýz nákladové efektivity Cost-minimisation analysis (CMA) Cost-utility analysis (CUA) Cost-effectiveness analysis (CEA) Cost-benefit analysis (CBA) Cost-consequences analysis (CCA) 24.03.2022 20 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Cost-minimisation analysis (CMA) Metoda minimalizace nákladů Nejjednodušší farmakoekonomická metoda určená pro srovnatelně účinné a bezpečné terapeutické postupy Principem je porovnání nákladové složky intervencí Nákladově efektivní je ten postup, který generuje nižší celkové náklady 24.03.2022 21 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Cost-minimisation analysis (CMA) – příklad Srovnání účinnosti a bezpečnosti – Na základě provedené klinické studie lze konstatovat, že nový LP (lék A) pro terapii hemofilie je srovnatelně účinný a bezpečný jako stávající standard léčby hemofilie (lék B) 24.03.2022 22 Lék A (nový) Lék B (standard) annual bleeding rate (ABR) 2,9 (95% CI 2,6-3,2) 3,1 (95% CI 2,8-3,4) dávkování 1x týdně 50 IU/kg 2x týdně 50 IU/kg celková spotřeba 195 000 IU 390 000 IU © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Cost-minimisation analysis (CMA) – příklad Srovnáním celkových nákladů zjistíme, zda nový LP je nákladově efektivní oproti standardně užívanému LP 24.03.2022 23 Lék A (nový) Lék B (standard) Celková spotřeba 195 000 IU 390 000 IU Náklady na 1 IU 20 Kč 10 Kč Náklady na LP 3 900 000 Kč 3 900 000 Kč Počet administrací za rok 52 104 Náklady na 1 administraci 100 Kč 100 Kč Náklady na administrace 5 200 Kč 10 400 Kč Celkové náklady 3 905 200 Kč 3 910 400 Kč © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Odbočka k nákladům 24.03.2022© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 24 Náklady ve farmakoekonomických analýzách Náklady se odvíjí od zvolené perspektivy FE hodnocení – Zdravotního pojištění/plátce zdravotní péče ( = náklady zdravotního pojištění) – Celospolečenská ( = náklady na ztrátu produktivity) – Vládní perspektiva ( = další náklady státního rozpočtu) – Perspektiva pacienta ( = náklady pacienta) Náklady ze zdravotního pojištění – Medicínské = léčivé přípravky a jejich podání, zdravotnické prostředky, vyšetření, operace … – Nemedicínské = přeprava pacienta, lázně … Další náklady (z jiných zdrojů) – Náklady na ztrátu pracovní produktivity – Pracovní neschopnost, invalidní důchody, sociální a jiné dávky atd. – Ale i strádání pacienta, bolestné 24.03.2022© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 25 24.03.2022© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 26 Konec odbočky Cost-utility analysis (CUA) Nejpoužívanější a preferovaná metoda Používá se v případě, kdy se přínosy intervencí mezi sebou vzájemně liší – Nová intervence je účinnější než současný standard Parametrem přínosu je 1 QALY – Rok života rok života v plném zdraví = rok života upravený ke kvalitě (quality adjusted life year) 24.03.2022 27 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV QALY (Quality adjusted life year) Parametr QALY v sobě kombinuje délku i kvalitu života pacienta Získán jako součin času stráveného v konkrétním zdravotním stavu vyjádřeného v letech a indexu odrážející kvalitu života v tomto zdravotním stavu – utility QALY = Y * Q Y – čas v letech Q – utilita (kvalita života) 24.03.2022 28 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 24.03.2022© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 29 Kobelt, 2013 QALY (Quality adjusted life year) Výhody Možné srovnání výsledků napříč všemi diagnózami – Pomocí CEA nemožné (různé výstupy) Pomocí QALY lze teoreticky popsat všechna onemocnění – Ovlivňující délku i kvalitu života – Ovlivňující pouze délku života – Ovlivňující pouze kvalitu života Vnáší rovnost do rozhodovacího procesu Nevýhody Neodráží individuální preference pacienta – Utilita stanovena na úrovni populace Etické problémy – 1 QALY dítěte má stejnou hodnotu jako 1 QALY starého člověka – Problematika měření kvality života u dětí 24.03.2022 30 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Utilita (Utility) Index kvantifikující kvalitu života v konkrétním zdravotním stavu Hodnota utility se zpravidla pohybuje v rozmezí 0−1 0 = smrt 1 = stav plného zdraví < 0 = stavy hodnocené hůře než smrt (nesnesitelné utrpení) Pro jejich získání byly vyvinuty speciální metody 24.03.2022 31 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Měření kvality života ve farmakoekonomice Metody přímé – Visual analogue scale (VAS) – ohodnocení zdravotního stavu na škále – Time trade-off (TTO) – obchodování s časem v nemoci a ve zdraví – Standard gamble (SG) – pracuje s rizikem náhlého úmrtí Metody nepřímé (dotazníky) – hodnocení jednotlivých domén zdraví – EQ-5D – 5 dimenzí – SF-6D – 6 dimenzí – HUI – 7–8 dimenzí (HUI2 /HUI3) 24.03.2022 32 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Měření kvality života – příklad I Time trade-off (zvolíte raději …) a) 6 let života v plném zdraví, nebo b) 10 let života s absolutní hluchotou Standard gamble (podstoupíte raději riziko …) a) Operace ucha s pravděpodobností 40% úmrtí, nebo b) Dožijete život v absolutní hluchotě 24.03.2022 33 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 24.03.2022 34 Visual analogue scale EQ-5D (www.euroqol.org) Visual analogue scale – Zobrazení na škále Horizontální škála pro kvantifikaci bolesti (Manion a kol., 2007) © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Měření kvality života - příklad II EQ-5D – 5 dimenzí zdraví • Pohyblivost, sebe-péče, běžné aktivity, bolest, úzkost/deprese – Pacient se středně závažnou depresí či úzkostí • Utilita 0,848 • O cca 15 % horší kvalita života než zdravý člověk 24.03.2022 35 Vyplněný dotazník EQ-5D – originální znění (www.euroqol.org) © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 24.03.2022 36 Pohyblivost Chůze mi nečiní žádné obtíže 1 Mám určité potíže s chůzí 2 Jsem upoután(a) na lůžko 3 Sebeobsluha S péčí o sebe nemám žádné potíže 1 Mytí či oblékání mi činí určité potíže 2 Nejsem schopen(na) se sám umýt či obléct 3 Obvyklá činnost (např. práce, studium, domácí práce …) Nemám žádné problémy se svou obvyklou činností 1 S vykonáváním svých obvyklých činností mám určité problémy 2 Nejsem schopen(na) vykonávat své obvyklé činnosti 3 Bolest/Obtíže Nemám žádnou bolest či obtíže 1 Mám středně závažné bolesti či obtíže 2 Mám extrémní bolesti nebo obtíže 3 Úzkost/Deprese Nejsem úzkostný(á) ani depresivní 1 Jsem středně úzkostný(á) či depresivní 2 Jsem extrémně úzkostný(á) či depresivní 3 Plné zdraví 1 Konstanta (pro jakýkoliv dysfunkční zdravotní stav) -0,081 Pohyblivost level 2 -0,069 level 3 -0,314 Sebeobsluha level 2 -0,104 level 3 -0,214 Obvyklá činnost level 2 -0,036 level 3 -0,094 Bolest/obtíže level 2 -0,123 level 3 -0,386 Úzkost/deprese level 2 -0,071 level 3 -0,236 N3 (level 3 v nejméně 1 dimenzi) -0,269 EQ-5D Dotazník EQ-5D (www.euroqol.org) Algoritmus dle Dolan, 1997 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV ICER (Incremental cost-effectiveness ratio) Inkrementální poměr nákladů a přínosů Vyjadřuje dodatečné množství nákladů, které je potřebné investovat k zisku 1 jednotky sledovaného parametru navíc Informuje kolik stojí prodloužení života o 1 QALY pomocí nové intervence ICER = 𝑁á𝑘𝑙𝑎𝑑𝑦 𝐻𝐼 −𝑁á𝑘𝑙𝑎𝑑𝑦 (𝐾) 𝑃ří𝑛𝑜𝑠𝑦 𝐻𝐼 −𝑃ří𝑛𝑜𝑠𝑦 (𝐾) HI – hodnocená intervence K - komparátor 24.03.2022 37 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 24.03.2022 38 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV ICER – příklad I Nový lék (modrá křivka) určený k terapii karcinomu prsu – prodlouží život o 1,2 QALY – při nákladech 600 tisíc Kč Stávající standard léčby (červená křivka) – prodlouží život o 0,9 QALY – při nákladech 450 tisíc Kč/QALY 24.03.2022 39 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV ICER – příklad I 24.03.2022 40 Použití nového léčivého přípravku určenému k terapii karcinomu prsu přináší pacientkám 0,3 QALY navíc oproti současnému standardu při dodatečných nákladech 150 tisíc Kč Výsledná hodnota ICER představuje 500 tisíc Kč/QALY – hranice 1,2 milionu Kč/QALY viz dále Lék A Lék B Přínosy 1,2 QALY 0,9 QALY Náklady 600 000 Kč 450 000 Kč ICER 500 000 Kč/QALY © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV ICER – příklad II Nový lék (lék A) určený k terapii karcinomu plic v terminálním stádiu – prodlouží život o 0,21 QALY – při nákladech 150 tisíc Kč Stávající standard léčby (lék B) – prodlouží život o 0,17 QALY – při nákladech 90 tisíc Kč/QALY 24.03.2022 41 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV ICER – příklad II Použití nového léčivého přípravku určenému k terapii karcinomu plic přináší pacientům 0,04 QALY navíc při dodatečných nákladech 60 tisíc Kč Výsledná hodnota ICER představuje 1,5 milionu Kč/QALY – hranice 1,2 milionu Kč/QALY viz dále 24.03.2022 42 Lék A Lék B Přínosy 0,21 QALY 0,17 QALY Náklady 150 000 Kč 90 000 Kč ICER 1 500 000 Kč/QALY © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Hranice ochoty platit (willingness to pay) Termín, který ve farmakoekonomice kvantifikuje ochotu společnosti platit za získanou jednotku přínosu navíc (zpravidla QALY) Umožňuje rozhodování, zda je hodnocená intervence v konkrétních podmínkách pro společnost nákladově efektivní či nikoliv Hodnota vychází z definice v zákoně č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění (§ 15 odst. 8) V současné době v ČR činí 1,2 miliónů Kč/QALY 24.03.2022 43 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Srovnání ochoty platit se světem 24.03.2022 44 0 500000 1000000 1500000 2000000 Nizozemsko Anglie Česko Irsko Maďarsko Kanada Slovinsko Hranice ochoty platit za QALY v Kč © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Možné způsoby stanovení WTP 3 HDP na obyvatele – Dříve ČR, nyní např. HU Násobek průměrné měsíční mzdy – Dříve SR Empirický přístup – Nyní ČR (odráží rozhodovací praxi), dále např. Anglie Roční náklady na pacienta s dialýzou – Již obsoletní 24.03.2022 45 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Cost-effectiveness analysis (CEA) Metoda náklady – účinnost Používá se v případě, kdy se přínosy intervencí mezi sebou vzájemně liší – Nová intervence je účinnější než současný standard – a zároveň nelze použít metodu CUA Parametrem přínosu je nejčastěji LYG – Získaný rok života (life year gain – LYG) – Dále klinické příhody (infarkt myokardu, závažné krvácení, fraktura aj.) Výsledek hodnocení se vyjadřuje pomocí ICER 24.03.2022 46 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Cost-effectiveness analysis (CEA) – příklad V klinické studii bylo ve sledovaném období (5 let) pozorováno – v kohortě pacientů užívající nový biologický lék určený k terapii osteoporózy se vyskytlo průměrně 0,6 osteoporotických fraktur – v kohortě pacientů užívající současný standard léčby – perorální bisfosfonáty se vyskytlo průměrně 2,3 osteoporotických fraktur Roční náklady na léčbu činí – Pacient s biologickou léčbou – 50 000 Kč – Pacient se standardní léčbou – 2 500 Kč 24.03.2022 47 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Cost-effectiveness analysis (CEA) – příklad Intervence Biologická léčba Bisfosfonáty Přínosy (počet fraktur) 0,6 2,3 Náklady (Kč) 250 000 12 500 24.03.2022 48 ICER = 250 000 − 12 500 2,3 − 0,6 = 139 706 Kč / zabráněná fraktura © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Cost-benefit analysis (CBA) Metoda náklady – výnos Finanční náklady vynaložené na intervence se porovnávají s přínosy, které jsou rovněž vyjádřeny ve finančních jednotkách Odvrácená smrt či nemoc se převádí na produkční kapacitu lidí, HDP či jiné peněžní ukazatele Vzhledem k metodickým obtížím při ohodnocování ceny lidského života má omezené použití 24.03.2022 49 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Cost-consequences analysis (CCA) Při metodě CCA jsou náklady a přínosy prezentovány odděleně Komplexní posouzení hodnoty výsledku FE hodnocení je přeneseno na čtenáře Prakticky se nepoužívá 24.03.2022 50 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Srovnání základních analýz nákladové efektivity Typ analýzy Výhody Nevýhody CMA jednoduchá proveditelnost požadavek srovnatelné účinnosti založené na robustní evidenci CUA možné porovnání napříč diagnózami nutná znalost kvality života pacientů (utilit) CEA možné použití mnoha různých parametrů nelze srovnávat napříč diagnózami CBA možný pohled jako návratnost investice obtížné vyjádření finanční hodnoty zdravotního stavu 24.03.2022 51 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Rozhodovací strom výběru typu analýzy nákladové efektivity 24.03.2022 52 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Struktura hodnocení nákladové efektivity 53 Kapitola Cíl a základní design analýzy Komparátor Perspektiva analýzy Cílová populace Časový horizont Metodika a parametr přínosu Zdrojová data analýzy Náklady Diskontování Výsledek Nejistota a analýza senzitivity Závěr 24.03.2022© 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV II. Analýza dopadu na rozpočet 24.03.2022 54 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Analýza dopadu na rozpočet Budget impact analysis (BIA) Nedílná součást komplexního FE hodnocení Informuje o změně celkových nákladů společnosti (plátce zdravotní péče) před a po uvedení nové intervence na trh Výsledkem BIA je prezentace dat ve formě inkrementu či dekrementu nákladů po případném uvedení terapie na trh 24.03.2022 55 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Analýza dopadu na rozpočet 1. Odhad velikosti cílové populace ▪ Na základě epidemiologických dat (prevalence, incidence) ▪ Na základě registrů pacientů ▪ Na základě spotřeb LP pro terapii daného onemocnění ▪ Na základě odhadu panelu expertů 2. Odhad budoucího podílu nového LP na trhu (tzv. penetrace na trh) ▪ Na základě potenciálu nového LP ve vztahu k jiným terapeutickým možnostem pro terapii daného onemocnění 3. Kalkulace nákladů na léčbu 1 pacienta 4. Prezentace výsledku v horizontu 5 let 24.03.2022 56 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Analýza dopadu na rozpočet - příklad Přijetí nového LP B se projeví nárůstem výdajů o 35-63 milionů 24.03.2022 57 Scénář 1 (bez nového LP) rok 1 rok 2 rok 3 rok 4 rok 5 Počet vhodných pacientů 10000 10000 10000 10000 10000 Podíl na trhu LP A 100% 100% 100% 100% 100% Náklady na 1 pacienta LP A 18 000 Kč 18 000 Kč 18 000 Kč 18 000 Kč 18 000 Kč Celkové náklady (LP A) 180 000 000 Kč 180 000 000 Kč 180 000 000 Kč 180 000 000 Kč 180 000 000 Kč Scénář 2 (s novým LP) rok 1 rok 2 rok 3 rok 4 rok 5 Počet vhodných pacientů 10000 10000 10000 10000 10000 Penetrace na trh LP B 50% 60% 70% 80% 90% Podíl na trhu LP A 50% 40% 30% 20% 10% Náklady na 1 pacienta LP B 25 000 Kč 25 000 Kč 25 000 Kč 25 000 Kč 25 000 Kč Náklady na 1 pacienta LP A 18 000 Kč 18 000 Kč 18 000 Kč 18 000 Kč 18 000 Kč Celkové náklady LP B 125 000 000 Kč 150 000 000 Kč 175 000 000 Kč 200 000 000 Kč 225 000 000 Kč Celkové náklady LP A 90 000 000 Kč 72 000 000 Kč 54 000 000 Kč 36 000 000 Kč 18 000 000 Kč Celkové náklady (LP A i LP B) 215 000 000 Kč 222 000 000 Kč 229 000 000 Kč 236 000 000 Kč 243 000 000 Kč DOPAD NA ROZPOČET 35 000 000 Kč 42 000 000 Kč 49 000 000 Kč 56 000 000 Kč 63 000 000 Kč © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Struktura hodnocení dopadu do rozpočtu 58 Kapitola Počty pacientů Komparátor Náklady a jejich kalkulace Výsledek Analýza senzitivity Závěr a doložení důkazů 24.03.2022© 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Souhrn a závěr (co si minimálně odnést) Farmakoekonomické hodnocení I) Analýza nákladové efektivity Informuje kam je vhodné investovat dostupné prostředky Nákladově efektivní jsou takové LP, které a) přináší úsporu nákladů (metoda CMA) b) jejichž ICER leží pod hranicí ochoty platit 1,2 milionu Kč/QALY (metoda CUA) II) Analýza dopadu na rozpočet Informuje o změně celkových výdajů při přijetí nového LP do systému Pevná hranice pro hodnocení nestanovena 24.03.2022 59 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Komplexní hodnocení nového „inovativního“ léčivého přípravku, které provádí SÚKL 24.03.2022 60 BI Nákladová efektivita Terapeutická zaměnitelnost LP Účinnost a bezpečnost LP BI = dopad na rozpočet (budget impact) © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Zdroje vhodné k prohloubení teoretických znalostí Drummond, M. F a kol. Methods for the Economic Evaluation of Health Care Programmes. Oxford : Oxford University Press, 2005. ISBN: 978-0198529453 Kobelt, G. Health Economics: An Introduction to Economic Evaluation. London : Office of Health Economics, 2013. ISBN 978-1-899040-44-5 Práznovcová, L. a Strnad, L. Farmakoekonomika pro lékaře, farmaceuty a manažery zdravotnických zařízení. Praha : MAXDORF, 2005. ISBN 80-7345-048-8. SP-CAU-028 - Postup pro hodnocení nákladové efektivity. Státní ústav pro kontrolu léčiv. [Online] http://www.sukl.cz/leciva/sp-cau-028 SP-CAU-027 - Postup pro hodnocení dopadu do rozpočtu. Státní ústav pro kontrolu léčiv. [Online] http://www.sukl.cz/leciva/sp-cau-027 Doporučené postupy ČFES pro zdravotně-ekonomická hodnocení v ČR. Česká farmakoekonomická společnost. [Online] Guidelines 24.03.2022 61 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Kontakt PharmDr. Matěj Haluska Vedoucí oddělení farmakoekonomických analýz Email: Matej.Haluska@sukl.cz Telefon: +420 272 185 432 LinkedIn: Matěj Haluska 24.03.2022 62 © 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Děkujeme za pozornost STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Šrobárova 48, 100 41 Praha 10 tel.: +420 272 185 111 fax: +420 271 732 377 e-mail: posta@sukl.cz 24.03.2022© 2020 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV