SYLABUS K PŘEDNÁŠCE PRAVĚKÉ UMĚNÍ EVROPY jarní semestr 2004, 2 hodiny týdně, ukončení kolokviem (písemný test) hodina 1: Definice pravěkého umění, geografické a chronologické členění. Třídění podle techniky (nástěnné a mobilní, rytina, malba, skulptura - plastika, kombinovaná technika), prostředky (pigmenty, nástroje, způsoby aplikace), míra využití přírodních aspektů, typy materiálu a povrchu. hodina 2: Tématika, scény, signa a symboly. Možnosti datace absolutní a relativní. Ochrana, smysl evidence. 3. hodina: Paleolitické umění I: chronologie, nejstarší památky, historie bádání, geografické rozdíly a specifika umění západní, střední a východní Evropy v paleolitu, význam střední Evropy a zvláště Moravy. 4. hodina: Paleolitické umění II: západoevropský neboli frankokantabrijský okruh, chronologie a systém Leroi-Gourhana, charakteristiky, techniky malby i rytiny. 5. hodina: Paleolitické umění III: tématika západoevropského okruhu a její interpretace (Leroi-Gourhan, Laming-Emperaire, Breuil, Dawson), hlavní památky, demonstrace ukázek a rozbor. 6. hodina: Paleolitické umění IV: východoevropský okruh mobilního umění, nálezové okolnosti a souvislosti, demonstrace ukázek, okrajové regiony evropského paleolitického umění - Balkán, Itálie. 7. hodina: Paleolitické umění V: středoevropský okruh, způsoby a techniky realizace, nejstarší doklady z období aurignacienu, vrchol v pavlovienu a magdalenienu, tématika, techniky, demonstrace ukázek a rozbor. 8. hodina: Paleolitické umění VI: seminární hodina - analýza, interpretace a "smysl umění" tehdy a dnes (vždy je objektem dané společnosti, význam pro zvýšení zájmu o archeologii ze strany veřejnosti). 9. hodina: Holocénní umění I: chronologie, teorie o zániku "velkého" umění paleolitu, umění epipaleolitu, azilien, romanillien, úvod k tzv. levantinskému umění. 10. hodina: Holocénní umění II: tzv. levantinské umění, poloha, stav uchování, historie bádání a interpretací, techniky, význam analogie a definitivní chronologické začlenění do neolitu, teorie stylistické (Baldellou, Beltrán, ...), pozice schematizovaného umění. 11. hodina: Holocénní umění III: umělecké projevy (+ aplikované umění) neolitu v ostatní Evropě - idoly, modely předmětů, aplikace a rytiny na keramice, kulturní vztahy a původ, symbolika, interpretace. 12. hodina: Holocénní umění IV: chronologická a stylistická pozice schematizovaného, megalitického a petroglyfického umění, jejich vzájemné vymezení, geografie, hlavní ohniska, postneolitické umění v Evropě, problémy datování mimo archeologický kontext. 13. hodina: Holocénní umění V: mobilní a aplikované umění jednotlivých postneolitických epoch ve střední Evropě (eneolit, d. bronzová, starší d. železná a zrod laténského stylu). MOŽNOSTI STUDIA OBRAZOVÉHO MATERIÁLU > bohatá prezentace přímo v hodinách > samostudium na základě dostupné literatury z poskytnuté bibliografie i z jiných zdrojů > CD-rom deponovaný v knihovně ÚAM FF pouze po dobu přednáškového semestru (není majetkem ÚAM, proto není povoleno kopírování!) > rozsáhlý svazek xerokopií obrazového materiálu prezentovaného ve výuce, k dispozici v knihovně ÚAM > internet (základní odkazy jsou poskytnuty vždy při první přednášce)