04. 03. 2004 Poradenství a jeho rozdělení z hlediska různých kritérií, poradenský proces a jeho fáze Typy poradenství (podle K. Paulík: Kapitoly z biodromálního poradenství, 1994) 1. Kritérium charakteru poradenské služby - Expertizní porad.(např. právní, ekon., finanční apod.) - Introspektivní porad. (probl. Analyzován ve vazbě na dušev. Zvláštnosti klienta) - Kombinované - Specializované (spec. Skupiny, spec. Otázky apod.) 2. Kritérium metody nebo přístupu poradce ke klientovi - porad. Psychol., sociol. ...; indirektivní, direktivní, vciˇˇtovací a racionální apod. 3. Kritérium věku klienta 4. Kritérium počtu klientů - individuální, skupinové a hromadné 5. Kritérium rozsahu poradenské služby - Poskytnutí jednoduché informace x podrobná analýza problému 6. Kritérium trvání poradenské pomoci - krátkodobá x dlouhodobá poradenská služba 7. Kritérium poradenských situací - krizové - facilitační (ulehčující, usnadˇˇnující) -- např. i studijní a profesní porad. - Preventivní - Vývojové 8. Kritérium předmětu poradenské činnosti - poradenství výchovné, manželské, rodinné, profesní .. Proměnné poradenského procesu (podle K. Paulík: Kapitoly z biodromálního poradenství, 1994) - klient - poradce - prostředí - problém, situace - poradenský vztah k-p - činnosti poradce - metody, techniky, prostředky C. Fáze poradenského procesu Drapela (1998) rozlišuje 4 fáze poradenského procesu: 1. fáze: Seznámení, vytvoření kladného vztahu s klientem 2. fáze: Diagnóza klientova problému 3. fáze: Volba cíle a alternativy řešení problému 4. fáze: Klientovo rozhodnutí a zhodnocení výsledku. Systemický přístup rozšiřuje celý proces pomáhání o dobu před setkání s klientem. Nabízí 5 netradičních fází práce s klientem (Lazarová, 2002; Úlehla, 1999) 1. Příprava 2. Otevření 3. Dojednávání 4. Průběh 5. Ukončení Fáze poradenského procesu 5. vstupní 6. diagnostická a analytická 7. poradenská 8. terapeutická 9. ukončení Problémy poradenské práce - pochopení pro každého - vyrovnání se s potřebou úspěchu i materiálními potřebami - porozumění nenahrazovat hodnocením Poradenská smlouva (poradenský kontrakt) -- formulace zakázky > vyjasnění cílů a metod pomáhání a stanovení kritérií pro průběžnou a závěrečnou kontrolu (Gabura,J.; Pružinská,J.: Poradenský proces. Praha: SLON, 1995.) Literatura: Drapela, J.V., Hrabal V. a kol.: Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1998. Lazarová, B.: Základy pedagogicko-psychologického poradenství pro učitele. Elektronický studijní text. - Paulík, K. a kol.: Kapitoly z biodromálního poradenství. Ostrava : Ostravská univerzita, 1994. Brno: Ústav pedagogických věd FF MU, 2002. Gabura,J.; Pružinská,J.: Poradenský proces. Praha: SLON, 1995.