08. 04. 2004 -- Formy, metody a způsoby poradenské práce Rozdělení metod poradenské práce (podle Paulíka, 1994): - metody diagnostické (zpřesnění informací o klientovi) -- rozhovor, pozorování a posuzování, dotazníky, testy výkonnosti i osobnosti, analýza výsledků činnosti, sociometrická technika - informační -- individuální sdělení, přednášky, besedy, audioviz. a počítačové programy - terapeutické -- metody s léčebným efektem, řešící problémy klienta odstraněním nežádoucí syptomatologie, odstraněním vnitř. příčin klientova problému Gabura, Pružinská (1995) uvádí bez jakéhokoliv klíče výčet následujících metod: - Informace -- právní konzultace, konzultace z oblasti sociálního zabezpečení apod. Kontakt bývá většinou jednorázový - Distribuce -- poradce "distribuuje" klienta k odborníkovi na daný problém - Klarifikace -- objasňování aspektů prezentovaného problému. Podstatou je rozumová analýza problému nebo situace. Patří mezi pracovní metody racionálně orientovaného poradenství - Ventilace -- poradce jako člověk, který poskytne prostor pro vyprávění klienta a s porozuměním je vyslechne - Povzbuzení - Interpretace - je metodou dynamicky orientovaných poradenských systémů. V určité fázi procesu přestává být poradce pouze pasivním a aktivně doplňuje chybějící souvislosti, které doposud zůstávaly klientovi skryté. - Trénink -- trénink je charakteristická metoda pro behaviorální přístupy, jeho hlavními složkami jsou učení, opakování a nácvik. - Relaxační techniky -- jsou speciální formou nácviků, které využívají souvislosti mezi uvolněním svalstva, psychickým přeladěním a ovlivněním somatiky - Modelování -- patří mezi činnostní metody práce poradce. Poradce s klientem, párem, rodinou nebo skupinou modeluje určité reálné situace ze života. Modelovat se může proces rozhodování, řešení problémů, rodinné rituály, pracovní situace apod. - Hraní rolí -- je podobná metoda jako modelování. Rozdíl je v tom, že při hraní rolí jsou vybrané situace ze života nebo hypotetické situace, které se mohou stát v blízké budoucnosti. Klient hraje nejčastěji sám sebe. - Konfrontace -- poradce upozorňuje klienta na rozdíly a rozpory v jeho tvrzeních, chování, v chápání sebe i ostatních. - Reflexe -- poradce odráží to, co řekl klient, přeformulovává klientovy odpovědi, aby stimuloval další klientův vhled a sebereflexi, zůstává v rámci klientovy výpovědi. Označuje se někdy jako nedirektivní interpretační technika. Profesionální způsoby práce - systemický přístup (podle Úlehly, 1999) Profesionální způsoby kontroly: Profesionální způsoby pomoci: - Opatrování - Doprovázení - Dozor - Vzdělávání - Přesvědčování - Poradenství - Vyjasňování - Terapie 1. Opatrování - pracovník drží problém: "musím to udělat za tebe." - Klient snáší péči pracovníka 2. Dozor - Pracovník drží problém: "nemohu to nechat jen na tobě." - Klient se podrobuje "právu" pracovníka prosazovat normy, pravidla a rozhodnutí 3. Přesvědčování - Pracovník drží problém: "potřebuji tě motivovat." - Klient zpytuje pracovníkovu expertnost. 4. Vyjasňování - Pracovník drží problém: "chci ti dát co nejvíc šancí." - Klient se orientuje v pravidlech situace. 5. Doprovázení - Klient, držitel problému, žádá: "pomoz mi nést můj osud." - Pracovník pomáhá jako "nosič břemene" přijetím, podporou a stabilitou 6. Vzdělávání - Klient, držitel problému, žádá: "pomoz mi rozšířit mé možnosti." - Pracovník pomáhá předem připravenými zásobami vědomostí. 7. Poradenství - Klient, držitel problému, žádá: "pomoz mi využít mých možností." - Pracovník pomáhá spoluvytvářením rad. 8. Terapie - Klient si jako držitel problému žádá: "pomoz mi ukončit mé trápení." - Pracovník pomáhá otevíráním nových možností, jak věcem rozumět. Poradenský kontrakt -- základní pravidla a zásady, podle kterých budou poradce a klient dále pokračovat v práci. - bývá většinou ústní - součástí je i časové rozvržení společné práce a případné finanční otázky Literatura: Gabura,J.; Pružinská,J.: Poradenský proces. Praha: SLON, 1995. Paulík, K. a kol.: Kapitoly z biodromálního poradenství. Ostrava : Ostravská univerzita, 1994. Úlehla, I.: Umění pomáhat. Praha: SLON, 1996.