11. 03. 2004 Moc X Pomoc v poradenství (podpora nebo kontrola?) Téma pojednává o podstatné dimenzi vztahu mezi pracovníkem a klientem, kterou je moc pracovníka. K. Kopřiva odlišuje moc institucionálně přidělenou, která znamená právo pracovníka rozhodovat o věcech, jež pro klienta znamenají praktickou výhodu či újmu. Druhý typ moci pracovníka vzniká bez formálních pravomocí tím, že klient jeho vedení přijímá. Moc pracovníka může být vymezena: - zákonnými předpisy - organizačním řádem a nepsanými zvyky instituce - nepsanými normami platnými v celé společnosti - nebo může vznikat uvnitř jednotlivého vztahu Je důležité rozpoznat, kdy má pomáhající pracovník klienta vést/řídit a kdy ho naopak podporovat, aby řešení svých problémů našel sám. Některé zásady při projevech vedení a nebo podpory 1. Nepropojovat situaci výkonu pravomoci a situaci pomáhání. Klient, který žádá o pomoc, by měl podléhat stejnému způsobu uplatňování pravomoci jako ti, kteří o pomoc nežádají. 2. Pokud je to možné, je třeba zařídit, aby ten, kdo je pro klienta důvěrníkem, jemuž se klient svěřuje a od nějž čeká podporu, nemusel být zároveň osobou, která je nucena dělat o něm administrativní rozhodnutí. 3. Klient musí mít vždy jasno o tom, jestli právě s pracovníkem hovoří jako se svým důvěrníkem, anebo zda jde o rozhovor, který patří do výkonu pravomocí. Neměl by začít hovor v domnění, že jde o nezávazné sdílení, a teprve později zjisti, že jde o úřední či kázeňskou záležitost. 4. Rozhodnutí, které je pro klienta nepříznivé, by měl pracovník vnitřně brát i navenek podávat jako věc, která s osobním vztahem ke klientovi nesouvisí, jako svůj pracovní úkol, který vyřešil, jak nejlépe uměl. Moc vzniklá v rámci vztahu pomáhání - když se stává autoritou Proč lidé vyžadují vedení? Je účinnější řídit, či podporovat? Přednosti a nevýhody direktivního a nedirektivního přístupu a) chceme-li dosáhnout trvalé kvalitativní změny, je účinnější nedirektivní postup (tj. podpora) b) direktivní postup je třeba zvolit - hrozí-li nebezpečí z prodlení - je-li klient v akutní krizi, zmatený, takže potřebuje vedení, - jestliže klient chce to, co sám považuje za správné, ještě slyšet od autority - jestliže klient má tak nízkou inteligenci, že nedirektivní přístup nemá smysl - na nedirektivní postup je třeba mít čas a sílu - musíme zvážit i okolnost, že začneme-li vystupovat direktivně, bude s tímtéž klientem těžší později případně pracovat nedirektivně -- klient bude mít tendenci vidět v nás autoritu. Typy intervence 1. Direktivním typem intervence je instrukce. 2. Menší potenciál direktivity má v sobě komentář. 3. Intervence pomáhajícího může též spočívat jen v kladení otázek 4. Posledním typem intervence je rezonance, kdy pomáhající pouze zrcadlí to, co říká klient. Příklad Jednotlivé typy intervence si můžeme ukázat na případu staršího pacienta, u kterého lékař zjistil vážnou formu cukrovky, který však odmítá léčbu: "Dejte mi pokoj, to radši natáhnu bačkory o trochu dřív, než abych chodil po doktorech." Zdravotní sestra zkouší pacientovi s problémem pomoci. Radí: Být vámi, tak bych si řekla, zdraví mám jen jedno, a rozhodně bych na ten inzulin chodila. Komentuje: Ono bývá pro člověka těžké přiznat si, že je opravdu nemocný. Možná, že zatím vám nikdy nic vážného nebylo a byl byste rád, kdyby to tak mohlo zůstat. Klade otázky: Myslíte, že to bude pro vás v něčem lepší, než kdybyste se léčil? Co myslíte, že teď s vámi bude dál? Co tomu řeknou u nás doma? Rezonuje: Hm. Říkáte, že radši natáhnete bačkory dřív, než abyste chodil po doktorech ... Literatura: Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. Úlehla, I.: Umění pomáhat. Praha: SLON, 1996.