18. 03. 2004 Osobnost poradce a jeho role v poradenství; etika poradenské práce OSOBNOST PORADCE Poradce je jednou z proměnných v poradenském procesu (viz 2. setkání). Na poradenskou činnost jsou kladeny nároky, které určují, jaké předpoklady a v jaké míře má poradce mít. Jedná se o (viz. Paulík Pavel -- Kapitoly z biodromálního poradenství, 1994) : a) vzdělání b) praxi c) předpoklady osobnosti intelektuální dispozice, komunikativní předpoklady, schopnost rozhodovat, orientace na člověka, potřeba sebepoznání a sebeřízení, další seberozvoj, osobnostní zralost- emoční vyrovnanost, dominance ve smyslu řízení poradenského procesu, spontaneita (přirozenost) empatie vysoké morální předpoklady ETIKA poradenské práce Existují různé oblasti, kterým je v rámci etiky věnována pozornost -- např. lékařská etika, etika podnikání, křesťanská etika, etika internetu apod. K poradenství a pomáhajícím profesím má nejblíže psychologická etika. Má kratší historii než etika lékařská. V psychologii existuje řada etických kodexů. Všechny jsou vedeny představou prospěchu klienta, kterému má být poskytnuta dobrá kvalita práce a dobrý rámec pracovního vztahu. 1. Prospěch klienta Jedná se o zásadu "úcty k lidským právům a důstojnosti" a také o princip odpovědnosti vůči klientům a společnosti. Patří sem některé prvky důvěryhodného vztahu s klientem, např. záruka mlčenlivosti a práce s poučeným souhlasem. Prospěch klienta je ohrožen u konfliktu zájmů a (zne)užití moci. 2. Kvalita práce Většina kodexů v této otázce hovoří o zásadě kvalifikace nebo také způsobilosti a vědecké odpovědnosti. Všechny tři popisují dobře odborně vyzbrojeného profesionála, který ví, co umí, a v oblastech, které neumí, dokáže spolupracovat. 3. Rámec pracovního vztahu Zde se můžeme dočíst o zásadě čestnosti (Evropský metakodex etiky), v americkém kodexu Americké psychologické asociace se mluví o zásadě integrity. Obě zásady popisují základní přístup psychologa k jeho pracovním protějškům (pacientům, klientům, studentům, supervizorům atd.) Psycholog má čestně a pravdivě vyjevit svoji roli a svoje poslání a jednat v souladu se svou rolí a posláním. Má si rovněž být vědom svých postojů, přesvědčení, hodnot a potřeb a rozpoznávat, do jaké míry ovlivňují a omezují jeho práci. Práce psychologa nebo jiného poradenského pracovníka by měla být vedena jeho nejlepším vědomím, to znamená soudobými poznatky, a svědomím, to znamená etickými postoji. Literatura: Osobnost Drapela, J.V., Hrabal V. a kol.: Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1998. Gabura,J.; Pružinská,J.: Poradenský proces. Praha: SLON, 1995. Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. Lazarová, B.: Základy pedagogicko-psychologického poradenství pro učitele. Elektronický studijní text. - Paulík, K. a kol.: Kapitoly z biodromálního poradenství. Ostrava : Ostravská univerzita, 1994. Brno: Ústav pedagogických věd FF MU, 2002. Úlehla, I.: Umění pomáhat. Praha: SLON, 1996. Etika Gabura,J.; Pružinská,J.: Poradenský proces. Praha: SLON, 1995. Jankovský Jiří -- Etika pro pomáhající profese. 2003. Baštecká, Goldmann -- Základy klinické psychologie. Portál 2001, s. 363 -- 362.