29. 04. 2004 Základní charakteristiky některých typů poradenství a některé problémy, kterými se zabývají SKUPINOVÉ PORADENSTVÍ - využívá skupinových fenoménů, rozmanitých vztahů mezi zučastněnými - skupina pomáhá člověku uspokojovat jeho potřeby, učí se v ní poznávat jiné lidi i sebe samého, plnit sociální role a řešit různé životní situace Za nejúčinnější faktory skupinové práce jsou považovány: - členství ve skupině, podobnost prezentované problematiky, emocionální podpora, akceptování problémů, vzájemné porozumění, koheze, pomoc sobě i druhým, možnost odreagování se, využívání zpětné vazby, možnost konfrontace, nácvik nového chování, získání nových info a dovedností Skupiny dělíme: - na malé (3-15), střední (16-30) a velké (nad 30 -- hromadné p.), - podle možnosti přístupu členů na otevřené x uzavřené, - podle obsahového zaměření na biografické, interakční, tématické, tréninkové (frekventovanější je ale kombinace různých typů) Poradenské skupiny mohou mít různý styl vedení, vedoucí skupiny může být v různých rolích: - role experta, režiséra, facilitátora, účastníka, pozorovatele, moderátora Nehodící se klienti pro skupinovou práci -- klienti v akutní krizi, agresivní k., dlouhodobí k. MANŽELSKÉ a RODINNÉ PORADENSTVÍ Vztah má tendenci ovlivňovat každého z partnerů a partneři zpětně ovlivňují samotný vztah. Párové a rodinné poradenství má tedy primárně v centru svého profesionálního zájmu vztahy a ne zlepšení stavu jednotlivých členů. Cílem párového a rodinného poradenství je eliminace destruktivních interakčních procesů, zlepšení porozumění, budování pozitivního postoje k sobě a ostatním členům, korigování nerealistických očekávání a pomoc při vytváření nového systému interakce, komunikace a porozumění. Manželské a předmanželské poradenství se opírá o poznatkovou bází matrimoniologie - věda studující fenomén manželství. Jedním z ústředních pojmů je manželské soužití, které Plzák definuje jako "systém vzájemného působení manželů, který se odehrává ve společenském prostoru a na jeho přenosových kanálech". Plzák definuje 5 nejdůležitějších proměnných v systému společných činností partnerů: 1. finanční hospodaření a péče o domácnost 2. konzumace volného času 3. sexuální soužití 4. výchova dětí 5. komunikace partnerů Rodinné poradenství pracuje s problémovými, dysfunkčními rodinami. K nejvíce rozšířeným typům těchto rodin podle Heluse patří: - rodina nezralá, - přetížená, - ambiciózní, - perfekcionistická, - autoritářská, - protekcionistická, - liberální, - odkládající a -- disociovaná. Základem párového a rodinného poradenského přístupu je spojené interview. V čem spočívá práce poradce v manž. a rodin. poradenství? Umožňuje ventilaci potlačených pocitů a problémů, vytváří prostor, aby se všichni mohli ke všemu vyjádřit, akceptuje názory a pocity zúčastněných, podporuje proces vzájemného pochopení, dělá inventář problémů, podporuje informovanost a pozitivní komunikaci, výměnu pocitů atd. KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ, PORADENSTVÍ PRO VOLBU POVOLÁNÍ (viz. Schéma z 22. 04. 2004) Stěžejní úlohu při poskytování kariérového poradenství a poradenství pro volbu povolání má Správa služeb zaměstnanosti MPSV. Na každém ze 77 úřadu práce je zřízen útvar poradenství (pomoc při problémech souvisejících s volbou vzdělání, s volbou povolání, s hledáním zaměstnání nebo s potřebou rekvalifikace, dále pomoc v případě osobních a sociálních problémech souvisejících s nezaměstnaností nebo jinými těžkostmi při vstupu na trh práce). Útvar poradenství bývá často spojený s útvarem rekvalifikací, protože jedním z případů volby povolání je také změna povolání. Poradenství pro volbu povolání má následující hlavní cíle (Paulík): - poskytovat odborné poradenství všem, kteří své povolání volí poprvé nebo jej chtějí změnit - poskytovat klientům informace o nárocích a perspektivách jednotlivých povolání na trhu práce a způsobech přípravy na ně. - Předcházet cílenou pomocí chybným rozhodnutím klientů a obtížím - Poskytovat školám informace o trhu práce - Ovlivňovat strukturu vyučovaných oborů na školách s ohledem na vývoj na trhu práce Poradce pro volbu povolání spolupracuje (Paulík): - s profesními poradci a zprostředkovateli pro absolventy škol při ÚP - s psychology - s pracovníky zabezpečujícími rekvalifikace - s pracovníky zpracov. Analýzy trhu práce - s pracovníky školských zařízení, zejm. s PPP, s vedením a výchovnými poradci základních a SŠ. - se zástupci hospodářské a podnikatelské sféry Při úřadech práce existují také tzv. Informační a poradenská střediska pro volbu povolání (IPS) Materiál k IPS bude naskenován a vložen do složky Učební materiály do 20.5.! Literatura: Gabura, Pružinská : Poradenský proces, 1995. Helus, Z.: Sociální psychologie pro učitele I. UK, Praha, 1992. Plzák, M.: Poznání a léčba poruch manželského soužití. Praha, Avicenum 1973. Paulík, K.: Kapitoly z biodromálního poradenství, 1994 Freibergová, Fantvá, Goulliová, Menclová: Poradenství na vysokých školách, Praha 2002.