Základy poradenství LS 2003/ 2004 Vyučující - Anna Lukáčová ˙ Kontakty Mgr. Anna Lukáčová Email: aadamcova@email.cz Tel. : 541 14 54 57 Adresa: Centrum vzdělávání a poradenství VUT v Brně Detašované pracoviště -- Poradenské centrum pro studenty VUT Údolní 19, 602 00 Brno Konzultační hodiny je třeba předem dojednat. ˙ Cíl kurzu - seznámit se základními proměnnými poradenského procesu, - seznámit se se systémem poradenství v ČR, - získat přehled o hlavních poradenských směrech a školách, - nacvičit a osvojit si některé metody, formy a techniky poradenské práce. ˙ Obsah kurzu - kurz je zaměřen na získání teoretických znalostí i praktických dovedností v průběhu 13-ti setkání. Jednotlivé kurzy se budou zabývat níže uvedenými tématy. V každém kurzu bude dán prostor pro seminární práce studentů. Témata kurzu: 26. 02. 2004 Úvodní setkání - seznámení se, očekávání a poptávka ze strany studentů a nabídka a požadavky ze strany lektora. Charakteristika obsahu a dalších náležitostí kurzu. Téma - Některé zvláštní aspekty poradenské práce. 04. 03. 2004 Poradenství a jeho rozdělení z hlediska různých kritérií, poradenský proces a jeho fáze. 11. 03. 2004 Moc X Pomoc v poradenství (pomáhání nebo kontrola?); etika poradenské práce 18. 03. 2004 Osobnost poradce a jeho role v poradenství 25. 03. 2004 Komunikace v poradenském procesu I. (vedení rozhovoru, aktivní naslouchání, kladení otázek) 01. 04. 2004 Komunikace v poradenském procesu II. (zpětná vazba, empatie) 08. 04. 2004 Formy, metody a způsoby poradenské práce 15. 04. 2004 Systém poradenství v ČR, poradenské instituce a nabídka jejich poradenských služeb; vysokoškolské poradenství 22. 04. 2004 Základní charakteristiky některých typů poradenství (párové, rodinné, skupinové atd.) a problémy, kterými se zabývají 29. 04. 2004 Pedagogicko-psychologické poradenství a výchovné poradenství u nás 06. 05. 2004 Beseda s odborníkem z pedagogicko-psychologické poradny 13. 05. 2004 Beseda s odborníkem z hospicu 20. 05. 2004 Dobrovolnictví a programy dobrovolnické pomoci; krizová intervence ˙ Metody výuky Výuka bude vedena formou semináře, během něhož budou využívány metody diskuze, brainstormingu, hraní rolí a další aktivizující metody. Předpokládá se vedení výuky i formou výkladu nebo přednášky. ˙ Hodnocení kurzu Kurz je ukončován zápočtem a zkouškou. Zápočet lze získat prezentací seminární práce během výuky. Zkouška bude probíhat písemně. Hodnoceny budou odpovědi na teoretické otázky a dále Vaše návrhy na řešení modelových příkladů a situací z poradenské praxe. Formou hodnocení bude hodnotící stupnice podle počtu získaných bodů. Příklad teoretické otázky: - Vymezte zásadní problémy současného vysokoškolského poradenství u nás. - Stručně definujte zásady Rogersova poradenského přístupu orientovaného na klienta. Příklad modelové situace: - Pracujete jako výchovný poradce ve škole, kde za Vámi o přestávce přijde žákyně 9. třídy a svěří se Vám, že je pravděpodobně těhotná. Stručně popište Váš způsob a metodu vedení rozhovoru s ní. Seminární práce: Seminární práce se většinou vztahují k jednotlivým psychologickým školám nebo směrům v poradenství. Pokud není uvedeno jinak, jedno téma mohou zpracovávat 2 studenti. - Základním cílem je seznámit ostatní kolegy s hlavními myšlenkami psychologické školy nebo poradenství a především je praktickými závěry vztáhnout k současné praxi v poradenství. - Seminární práce budou prezentovány na konci každého setkání kurzu. Časový limit je 15 minut (a bude se hodnotit jeho dodržování!!). - K prezentaci je možno využít notebooku a dataprojektoru a samozřejmě tabule. - Zpracovávané téma může být prezentováno i netradičním způsobem (formou hry, prezentace problému a jeho řešení podle zásad daného psychologického směru apod.) - Předpokládá se zapojení obou studentů v průběhu prezentace. Studenti by měli být připraveni zodpovědět případné otázky k tématu. - Zpracované téma (seminární práce) bude volně k dispozici na předem dohodnuté webové adrese, aby si ji mohli ostatní opatřit. - Seminární práci studenti odevzdají v písemné podobě (požadavky na formu jsou následující -- titulní list bude obsahovat název zpracovávaného tématu, datum, jména studentů; stručný obsah; počet znaků od 5000 -- do 8000) ˙ Studijní zdroje Základní literatura: Drapela, J.V., Hrabal V. a kol.: Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1998. Freibergová,Z. a kol.: Poradenství na vysokých školách. Praha:Národní vzdělávací fond, 2002. Gabura,J.; Pružinská,J.: Poradenský proces. Praha: SLON, 1995. Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. Lazarová, B.: Základy pedagogicko-psychologického poradenství pro učitele. Elektronický studijní text. - Paulík, K. a kol.: Kapitoly z biodromálního poradenství. Ostrava : Ostravská univerzita, 1994. Brno: Ústav pedagogických věd FF MU, 2002. Úlehla, I.: Umění pomáhat. Praha: SLON, 1996. Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. Literatura doporučená: Berne, E.: Jak si lidé hrají. Nakladatelství Dialog, 1992. Frič,P.;Goulli,R.: Neziskový sektor v České republice. Praha:Eurolex Bohemia, 2001. Hartl, P.: Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1997. Klímová, M.: Teorie a praxe výchovného poradenství. Praha 1987. Koščo, J.: Poradenská psychologia. Bratislava: SPN, 1987. Kratochvíl, S.: Základy psychoterapie. Praha: Portál. Kolektiv autorů: Dobrovolníci v neziskových organizacích. Praha: ICN, 2001. Křivohlavý, J.: Povídej -- naslouchám. 1993. Matějček, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SNP, 1991. Novosad, L.: Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. Obce, města, regiony a sociální služby. Praha: Socioklub, 1997. Schlippe, A., Schweitzer, J.: Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001 Tomeš, I.: Sociální správa. Praha: Portál 2002. Tošner, J.; Sozanská, O.: Dobrovolníci a metodická práce s nimi v organizacích. Praha: Portál, 2002. Vysokoškolské poradenství a vzdělávání v Evropě. Karviná:Ústav poradenských informací obchodně podnikatelské fakulty. 1998. Doporučenou literaturu rozšiřují monografie představitelů jednotlivých poradenských směrů. Další literatura bude doporučována v průběhu kurzu k jednotlivým tématům. Doporučené webové stránky: www.ippp.cz - Institut pedagogicko-psychologického poradenství www.nvf.cz - Národní vzdělávací fond. www.nuov.cz - Národní ústav odborného vzdělávání -- odkaz Kariérové poradenství www.hest.cz -- dobrovolnická organizace Hestia www.dobrovolnik.cz http://www.eurydice.org - vzdělávání v Evropě (kapitoly k poradenství) http://www.oecd.org Doporučené časopisy: Výchovné poradenství Bulletin NVF -- NIPS Eurokompas ˙ Témata seminárních prací 04. 03. 2004 Arteterapie (1 student -- 10 min.) 11. 03. 2004 Psychoanalytická teorie S. Freuda Muzikoterapie (1 student -- 10 min.)3 18. 03. 2004 Individuální psychologie A. Adlera Holistická teorie Goldstaina (1 student -- 10 min.) Holistická teorie Maslowa (1 student -- 10 min.) 25. 03. 2004 Terapie hrou (1 student -- 10 min.) Analytická teorie Junga 01. 04. 2004 Behaviorálně orientované poradenské školy Realitní terapie W. Glassera (1 student -- 10 min.) 08. 04. 2004 Interpersonální teorie K. Horneyová (1 student -- 10 min.) Interpersonální teorie H. S. Sullivan (1 student -- 10 min.) Ego analýza (Bálind) (1 student -- 10 min.) 15. 04. 2004 Poradenské systémy ve vybraných zemích (3 země, 3 studenti na 30 min.) 22. 04. 2004 Eklektický přístup v poradenství Rogersovo poradenství zaměřené na klienta 29. 04. 2004 Výchovné poradenství Vývojové poradenství 06. 05. 2004 Transakční analýza Ericka Berneho Logoterapie Frankla 13. 05. 2004 Systemické poradenství W. Reich -- terapie orientovaná na tělo (1 student -- 10 min.) 20. 05. 2004 Dobrovolnické organizace u nás (1 student -- 10 min.)