Masarykova univerzita v Brně Filozofická fakulta Ústav pedagogických věd Seminární práce ke kurzu Andragogika Vladimíra Nováková Vlasta Bartoníková Eva Keclíková Lucie Michalíková 1. Poradenství v celoživotním učení v Memorandu Podpora celoživotního učení a vzdělávání dospělých poradenskými systémy se v dnešní době u nás rozšiřuje, přesto však ještě nebylo dosaženo požadované úrovně. To že se jedná o problematiku nanejvýš významnou dosvědčuje fakt, že se jí zabývají významné dokumenty (Bílá kniha, Memorandum o celoživotním učení) v oblasti vzdělávání a celoživotního učení a rozvoj této oblasti shledávají jako významnou pro budoucí fungování systému vzdělávání dospělých. Mezi dokumenty dotýkající se této problematiky patří Memorandum o celoživotním učení, které uvádí nutnost rozšíření poradenství v této oblasti učení již z toho důvodu, že v budoucnosti budeme potřebovat informace a rady o dalším odborném vzdělávání v průběhu pracovní kariéry nejen při vstupu na trh práce po skončení školní docházky, ale patrně tyto služby budeme vyhledávat několikrát v průběhu života a to třeba zcela nepředvídatelně v závislosti na přímé změně pracovního oboru či zaměstnání a s tím spojenou potřebou dalšího vzdělávání. Zvažování možností volby a rozhodování určitě vyžaduje relevantní a přesné informace. Rady odborníků mohou často pomoci ujasnit názor. V této souvislosti je potřebný nový přístup, který počítá s poradenstvím jako neustále přístupnou službou pro všechny, překonává rozlišování vzdělávacího, profesního a personálního poradenství a zasahuje nové uživatele. Život a práce ve společnosti znalostí společnosti vyžaduje aktivní občany, kteří jsou motivováni k tomu, aby usilovali o svůj vlastní osobní a profesní rozvoj. To znamená, že systémy poskytování těchto služeb musí pokročit od poptávkového k přístupu nabídkovému a klást při tom do středu svého zájmu potřeby a požadavky uživatelů. Pracovník v tomto směru poradenství by měl být schopen získat a poskytnout podle zájmů zákazníka značné množství informací, aby mu jeho rozhodování co nejvíce usnadnil. V tomto směru jsou významné zdroje informací založené na IKT/Internetu, které otvírají prostor pro zlepšení rozsahu a kvality poradenských služeb, mohou obohatit a rozšířit roli odborníka, nemohou ji však nahradit. Předpokládá se však, že poradenští odborníci budou muset mít takové schopnosti z oblasti managementu a analýzy informací, které jim pomohou rozlišit kvalitní informace, které jsou pro zákazníka smysluplné a užitečné. Poradenství se musí přesunout k "holističtějším" stylům poskytování služeb schopným zaměřit se na řadu potřeb a požadavků a na velmi rozmanité uživatele. Je evidentní, že tyto služby musí být přístupné lokálně. Odborníci musí být dobře seznámeni s personálními a sociálními okolnostmi těch, jimž jsou informace a rady poskytovány, avšak stejně dobře musí znát profil místního trhu práce a potřeby zaměstnavatelů. Poradenské služby musí být také pevněji začleněny do sítí příbuzných personálních, sociálních a vzdělávacích služeb. To by umožnilo shromažďovat specifické expertízy, zkušenosti a zdroje. V posledních letech se také uznává, že značná část informací a rad je hledána a nalézána prostřednictvím neformálních a informálních kanálů. Služby profesního poradenství začínají brát tyto faktory v úvahu nejen tím, že vytvářejí sítě s místními sdruženími a dobrovolnými skupinami, ale také upravováním snadno přístupných služeb v dobře známém prostředí. To jsou důležité strategie pro zlepšení přístupu pro velmi znevýhodněné cílové skupiny. 2. Poradenství v celoživotním učení na úřadech práce Hlavním místem, kde probíhá poradenství pro vzdělávání dospělých v ČR jsou útvary rekvalifikací v úřadech práce. Pracovníci těchto útvarů mají k dispozici informace o vzdělávacích organizacích v příslušném regionu a o kurzech, které organizují. Současně mají zkušenosti s kvalitou kurzů jednotlivých vzdělávacích organizací a zejména s uplatnitelností jejich absolventů. Podle těchto kritérií i podle vzdělání a profesního zaměření a zájmu klienta doporučují, zprostředkovávají a často i finančně hradí jednotlivé kurzy. Klient úřadu práce, který chce změnit své dosavadní povolání, má také možnost využít informace a poradenství pro volbu povolání v tzv. informačních a poradenských střediscích úřadů práce (viz níže). Úřady práce jsou ve všech okresech a mají své pobočky i v jiných než okresních městech. Zastřešujícím pracovištěm pro úřady práce je Správa služeb zaměstnanosti MPSV, pro oblast rekvalifikací je to oddělení rekvalifikací. Některé úřady práce mají vlastní internetové stránky a zde je možné se dovědět podrobnosti o jejich službách, které jsou u všech úřadů práce obdobné. Regionální a poradenská informační centra pro podnikatele (RPIC) evidují v databázi kurzy, které pořádají. Výstupem z ní jsou základní informace o kurzech pro podnikatele a také o možnostech rekvalifikací. V ústředí Asociace institucí vzdělávání dospělých (AIVD) je k dispozici databáze evidující členy sdružení, která obsahuje pouze základní kontaktní údaje 3. Informační a poradenská střediska pro volbu povolání (IPS) Služby IPS, které se vážou k vzdělávání dospělých ˙ prostřednictvím počítačového programu je možné vyhledat studijní nebo učební obor v celé ČR, včetně informací o nástavbové, vyšším, odborném (pomaturitním) a vysokoškolském studiu ˙ IPS nabízí ke shlédnutí krátké informativní videofilmy, které dokumentují obrazem i slovem základní pracovní činnosti jednotlivých profesí, včetně ukázek konkrétního pracovního prostředí ˙ IPS poskytuje podrobné popisy jednotlivých profesí, obsahující výčet pracovních činností, používaných pracovních prostředků, popis pracovního prostředí ˙ IPS má k dispozici počítačový program pro samoobslužné testování profesních zájmů ve vazbě na povolání a příslušné vzdělání ˙ IPS provádí individuální a skupinové poradenství nejen pro ^áky ZŠ a ZvŠ, ale také absolventy škol a další zájemce z řad veřejnosti, související s volbou povolání a jejich následným uplatněním v praxi ˙ IPS pořádá besedy o problematice vstupu do zaměstnání, trhu práce, seznámení s činností úřadu práce a možnostech dalšího studia ˙ IPS jako součást úřadu práce spolupracuje se všemi odděleními Úp, zvláště s odděleními rekvalifikací, analýzy trhu práce a poskytuje všechny dostupné informace z těchto oblastí ˙ IPS informuje o možnostech rekvalifikací ˙ IPS poskytuje celostátní přehled povolání, karty povolání, informační letáky o jednotlivých povoláních, informační letáky jednotlivých škol Všechny služby poskytované úřadem práce jsou bezplatné. 4. Národní informační středisko pro poradenství Dalším významným orgánem v oblasti poradenství ve vzdělávání dospělých je Národní informační středisko pro poradenství (NIPS), které bylo ustaveno při Národním vzdělávacím fondu v červenci 1998 za podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva práce a sociálních věcí. Středisko je součástí evropské sítě Euroguidance, která sdružuje více než 50 Národních informačních středisek pro poradenství (NISP) ze 30 evropských zemí (členů EU i přidružených). Hlavním úkolem sítě Euroguidance je šíření a výměna informací o národních vzdělávacích a poradenských systémech a spolupráce na různých projektech majících souvislost s posláním sítě. Šíření a výměna informací probíhá různými způsoby. Jedním z prostředků šíření a výměny informací je portál PLOTEUS. Portál poskytuje širokou škálu informací o vzdělávacích systémech, o studijních příležitostech, o různých národních či nadnárodních aktivitách usnadňující studium v zahraničí a další užitečné informace pro ty, kteří mají v úmyslu jít studovat či pracovat do některé ze zapojených zemí. Vkládání informací do portálu Ploteus zajišťují a průběžně inovovují NISP - členové sítě Euroguidance jednotlivých zemí. Naše NISP plní úkoly vyplývající z jeho poslání a z jeho členství v síti Euroguidance. Zajišťuje vkládání odpovídajících informací o České republice do výše uvedeného vzdělávacího portálu. Mimo to se podílí na řešení národních i mezinárodních projektů, které přispívají k rozvoji poskytování poradenských služeb, celoživotního a odborného vzdělávání. Podílí se také na koncepčních pracích souvisejících s rozvojem českého poradenského systému a jeho propojování, se způsoby podpory a rozvoje poradenství v celoživotním a odborném vzdělávání, s hledáním dalších možností spolupráce s odborníky i cílovými skupinami. K těmto tématům také organizuje různé akce, semináře a konference. 5. Poradenství v celoživotním učení na VŠ Dalšími významnými orgány v poradenství v celoživotním učení jsou poradenská střediska různých vysokých škol. Tato střediska poskytují studentům např. informace o jejich studijním oboru a možnostech umístění na trhu práce. 6. Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR (AIVD) AIVD vznikla jako dobrovolná nevládní a nepolitická organizace 18. 12. 1990. Jde o sdružení organizací a institucí, které se profesionálně zabývají vzděláváním dospělých na území České republiky. AIVD sídlí v Praze, ale má působnost na celém území ČR. Program Asociace: - zajistit svým členům všechny výhody společného podnikání v dohodnutých oblastech a směrech, - reprezentovat výsledky odborné činnosti svých členů, zprostředkovávat informace odborného i komerčního charakteru, - chránit právní nároky svých členů - napomáhat svým členům v rozvíjení potřebné specializace ve vybraných oborech - poskytovat bezplatný servis přehledů o lektorech ve frekventovaných oborech včetně podkladů pro zajištění studijní literatury a pomůcek, - vydávat vlastní periodikum -- informace o významných počinech AIVD a jejích členů - spolupracovat s dalšími institucemi a organizacemi, které se zabývají vzděláváním dospělých - posuzovat návrhy a uplatnění legislativních opatření v oblasti vzdělávání dospělých - organizovat odborné a popularizující akce dle návrhů členů - zajišťovat poradenské, expertizní a konzultační služby ve všech směrech - vytvářet katalog členských organizací a institucí, katalog akcí a dalších služeb Členem Asociace se může stát každá instituce, která splňuje poslání AIVD, požádá o členství v písemné přihlášce a zaplatí členský příspěvek (asi 4000,- Kč/rok) Na webové adrese www.aivd.cz lze členské organizace vyhledávat podle jednotlivých krajů. Členské organizace AIVD nabízejí převážně: - otevřené i zakázkové vzdělávací kurzy pro firmy i ostatní veřejnost, rekvalifikace a semináře zejména v těchto oblastech: manažersko -- obchodní, marketing, psychologie, řízení a organizace -- včetně řízení lidských zdrojů, personalistika, podnikání a komunikace - pracovní diagnostiku, psychodiagnostiku a autodiagnostiku - poradenství a konzultace ve všech výše zmíněných oblastech -- nejčastěji v oblasti podnikání, daňové a účetní poradenství - analýzu pracovního potenciálu a schopností pracovníků, personalistické služby při výběru nových pracovníků, odbornou pomoc při vytváření pracovních týmů, vytváření projektů pro Assessment Centre (AC) - koučing zaměstnanců -- zejména manažerů - dále např. odborné činnosti a poradenství či konzultace zaměřené na motivaci pracovníků, analýzu a zlepšení psychosociálního klimatu firmy, rozvoj firemní kultury a public relations atd. Literatura: http://www.nvf.cz/sitemap/index.htm http://www.mpsv.cz/scripts/clanek.asp?id=928&lg=1 http://www.nvf.cz/euroguidance/index.htm www.aivd.cz