MASARYKOVA UNIVERZITA Filozofická fakulta Ústav pedagogických věd Systémy certifikace vzdělávání dospělých v ČR Andragogika Brno 2004 Vendula Hlavatá Lucie Kozáková Petra Vrbová Petra Válková V.ročník SYSTÉMY CERTIFIKACE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH V ČR Definování systémů certifikace viz druhý příspěvek k tomuto tématu. Tento referát vychází z internetových stránek Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a ze zkušeností vzdělávacích agentur. Je zaměřen více prakticky. Příspěvek by měl seznámit s rekvalifikačními kurzy akreditovanými MŠMT, které jsou nabízeny u nás a zejména, jak postupovat při ucházení se o akreditaci pro rekvalifikaci u MŠMT. Na závěr uvedeme statistické údaje týkající se vzdělávání dospělých, které je akreditované MŠMT. Rekvalifikační vzdělávání je součástí aktivní politiky zaměstnanosti a má svou legislativní úpravu. Vzdělávací instituce, které uskutečňují rekvalifikační vzdělávací programy realizované v rámci působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, musí mít akreditaci MŠMT. 1. Podmínky a návod k podání žádosti o akreditaci pro rekvalifikace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky v návaznosti na vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí ČR sjednotilo v roce 1992 postup pro zpracování žádosti o pověřování vzdělávacích zařízení k vydávání dokladů o kvalifikaci po ukončení rekvalifikace do následujících zásad, podle kterých se zpracovává žádost: v subjekty oprávněné k podání žádosti o pověření - vzdělávací zařízení s právní subjektivitou (právnická nebo fyzická osoba) - podnik (organizace) pro vlastní vzdělávací zařízení nebo pro vnitropodnikový útvar, pověřený organizačním řádem podniku (organizace), vzděláváním pracovníků. v náležitosti žádosti - uvedení pracovních činností, pro které má být prováděna rekvalifikace (nikoliv prohlubování kvalifikace). Pro interdisciplinární činnosti a pro nově vzniklé pracovní činnosti připojit výstižné označení s připojením popisu profilu pracovní činnosti. - vzdělávací projekt v obsah vzdělávacího projektu - název vzdělávací akce, který vyjadřuje stručně obsahovou specializaci a formu vzdělávací činnosti a okruh pracovníků, pro který se akce připravuje - jméno organizátora a jméno odborného garanta, který odpovídá za zpracování projektu a současně za průběh vzdělávací akce - charakteristika a cíl vzdělávací akce, základní údaje o výchozí situaci, stanoví vzdělávací záměry a koncepčně vymezuje obsahovou náplň /vzdělávací cíle, tj. osvojení konkrétních znalostí a dovedností s případným odvoláním na dokumenty určující obsahovou náplň vzdělávací akce/ - forma vzdělávací akce (internátní studium, denní studium, distanční studium, kombinované studium, víkendové studium apod.) a doba mezi jednotlivými soustředěními - kritéria pro výběr účastníků vzdělávací akce obsahující vstupní požadavky, které musí splňovat účastníci vzdělávací akce, jako jsou např. stupeň školního vzdělání, délka odborné praxe, apod. Je-li to třeba, určí se i forma přijímacího řízení. Za výběr a přijímací řízení odpovídá organizátor vzdělávací akce. - obsahovou náplň vzdělávací akce, kterou tvoří účelově a logicky uspořádaný soubor vědomostí a dovedností, jež se mají pedagogickými prostředky přenést do vědomí a jednání účastníků vzdělávací akce - hodinová dotace jednotlivých tematických celků musí zabezpečovat alespoň průměrné zvládnutí obsahu vzdělávací akce. Do časové dotace se nezapočítává čas na závěrečné zkoušky. U některých rekvalifikačních kurzů je minimální časová dotace určena komisí pro akreditaci vzdělávacích programů minimálním rozsahem vyučovacích hodin /přehled níže/. - metodika, učební pomůcky a didaktická technika. Uvede se i konkrétní studijní literatura a její dostupnost pro účastníky vzdělávací akce. - údaje o vybavení a prostorovém členění učebních prostorů. Připojí se event.doklad o zabezpečení učebních prostorů. Uvede se dále počet účastníků v jedné vzdělávací akci. - jmenný seznam lektorů doplněný prohlášením o odborné a pedagogické kvalifikaci vyučujícího - informace o ukončení vzdělávací akce, které může být různé /např. zkouška odpovídající zápočtu, závěrečná zkouška (teoretická i praktická), obhajoba závěrečné práce, organizování resp. přímé řešení konkrétních problémů provozní praxe/ v přílohy žádosti - doklad o zřízení vzdělávacího zařízení (výpis z obchodního rejstříku nebo živnostenský list vydaný podle živnostenského zákona nebo statut, příp. výpis z organizačního řádu). Ve všech těchto dokumentech musí být uvedena vzdělávací činnost jako předmět podnikání nebo jako vnitropodniková působnost. - doklad o vzdělání a kvalifikaci garanta rekvalifikačního kurzu v poznámky - pověření je udělováno na dobu tří let. Žádosti se neprodlužují, po skončení platnosti je nutno podat novou žádost. - za udělené pověření se vybírá správní poplatek ve smyslu zákona ČNR č. 368/1992 Sb.o správních poplatcích vybíraných správními orgány České republiky. Pověření se vydá až po zaplacení výše uvedeného poplatku. - pověření pro kursy výpočetní techniky se uděluje za předpokladu, že na 1 účastníka kursu je při výuce 1 počítač (prohlášení uvést v žádosti). - vyučovací jednotkou je vyučovací hodina. Minimální délka vyučovací hodiny je 45 minut. V jednom vyučovacím dni nesmí být překročen počet osmi vyučovacích hodin výkladového charakteru. Počet vyučovacích hodin může být z osmi zvýšen na deset, budou-li mít další vyučovací hodiny charakter praktického nácviku či diskuse. Pro práci s PC platí požadavek nepřekročení osmi vyučovacích hodin. V běžném pracovním týdnu smí být takto realizováno maximálně 50 vyučovacích hodin příslušného rekvalifikačního kursu. - na závěr kurzu se vydává OSVĚDČENÍ. Instituce vydávající toto osvědčení je povinna uvádět charakteristiku kurzu s názvem, na který bylo vydáno + pověření a rozsah hodin kurzu /vzor níže/. - komise zasedá 1x měsíčně (kromě července a srpna), žádosti je nutno předložit nejpozději 10 dní před jejím zasedáním - žádost se zasílá na adresu: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Komise pro akreditaci rekvalifikačních programů Karmelitská 7 Praha 1 118 12 v vzor osvědčení Název vzdělávacího zařízení O S V Ě D Č E N Í Číslo:................................. Jméno:......................................................... ............................................................. Den, měsíc a rok narození:...................................................... ................................ Absolvoval(a).................................................. ............................................................... ............................................................... ............................................................. v rozsahu ........................... hodin. Pověření k vydávání dokladu o kvalifikaci s celostátní platností ve smyslu vyhlášky č. 21 / 91 Sb. ve znění vyhlášky 324 / 92 Sb. uděleno MŠMT ČR dne ...................................................... pod č.j. .............................................................. V ....................................................dne ............................................................... .... ........................................................... ........................................................... předseda zkušební komise statutární zástupce vzdělávacího zařízení razítko vzdělávacího zařízení 2. Některé rekvalifikační kurzy a jejich minimální hodinové dotace Vstupní předpoklad vzdělání ________________________________ N á z e v základní střední odborné úplné střední úplné střední odborné rozsah rekval. rozsah rekval. kurzu kurzu v hod. v hod. SKUPINA: Kovy a kovové výrobky Kovářské práce 600 300 Zámečnické práce 600 300 Nástrojařské práce 600 300 Kovoobráběčské práce 600 300 Galvanizérské práce 600 300 Smaltérské práce 600 300 Slévárenské práce 600 300 SKUPINA: Motorové a ostatní dopravní prostředky Opravy motorových vozidel 600 300 Opravy karoserií 600 300 Opravy ostatních dopravních prostředků 600 300 SKUPINA: Zdravotnické výrobky a výrobky jemné mechaniky Hodinářské práce 600 300 SKUPINA: Zpracování kameniva a zemin, keramika Povrchové úpravy skla 600 300 Kamenické práce 600 300 SKUPINA: Chemická výroba 600 300 Výroba kosmetických přípravků 600 300 SKUPINA: Potraviny a nápoje Řeznické a uzenářské práce 600 300 Mlynářské práce 600 300 Pivovarnické a sladovnické práce 600 300 Mlékárenské práce 600 300 Pekařské, cukrářské práce 600 300 SKUPINA: Textilie a oděvy Barvení a chemická úprava textilií 600 300 SKUPINA: Kůže, kožené výrobky, pryžové výrobky a výrobky z plastických hmot Zpracování kůží 600 300 Zpracování kožešin 600 300 Zpracování gumárenských směsí 600 300 SKUPINA: Dřevařská výroba, výroba nábytku, hudebních nástrojů a ostatních výrobků Truhlářské práce 600 300 Zlatnické a klenotnické práce 600 300 Opravy hudebních nástrojů 600 300 SKUPINA : Papírenská a polygrafická výroba Polygrafická výroba (posuzovat individuálně podle specializace) 600 300 SKUPINA: Stavebnictví Zednické práce 600 300 Tesařské práce 600 300 Obkladačské práce 600 300 Pokrývačské práce 600 300 Klempířské práce 600 300 Štukatérské práce 600 300 Podlahářské práce 600 300 Vodoinstalatérské práce 600 300 Izolatérské práce 600 300 Kominické práce 600 300 Topenářské práce 600 300 Vodoinstalatérské, topenářské práce 600 300 Montáž suchých staveb 600 300 SKUPINA: Ostatní Čištění textilu a oděvů 600 300 Holičské a kadeřnické práce 600 300 Hostinská činnost 600 300 Kosmetické služby 600 300 Pedikúra-manikúra 300 150 Fotografické práce 600 300 Aplikace, výroba a opravy ortopedické obuvi - 440 x) Samostatně stojí Nehtová modeláž xx) 40 40 Nehtová modeláž 160 80 Manikúra 200 100 Pedikúra 200 100 x) vstupní předpoklad - vyučen v příbuzném oboru, úplné střední odborné s maturitou xx) vstupní předpoklad - absolutorium kurzu manikúra nebo pedikúra nebo manikúra a pedikúra. SKUPINA: Chemická výroba Výroba a zpracování paliv a maziv 600 300 Nákup, prodej a skladování paliv a maziv 600 300 SKUPINA: Ostatní Výkon zeměměřických činností 600 300 SKUPINA: Průvodcovská činnost Horská, průvodcovská činnost 200 120 Průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu 200 120 Provozování cestovní agentury 600 300 Vodní záchranářská služba 300 180 Jednoduché účetnictví 40 40 Podvojné účetnictví 120 120 Mzdové účetnictví 80 80 Celní deklarant 300 150 trvalé líčení (permanentní make-up) xx) - 64 Masérské, rekondiční a regenerační služby - 150 xx) přístup do kurzu podle podmínek provozování živností vázaných "činnosti, při kterých je porušována integrita lidská kůže". Provozování solárií - 40 x) Aplikace, výroba a opravy a) protéz - 310 b) trupových ortéz - 190 c) končetinových ortéz - 300 d) měkkých bandáží - 220 xx) SKUPINA: Výroba strojů a přístrojů všeobecná a pro určitá hospodářská odvětí Puškářské nebo nástrojařské práce 600 300 SKUPINA: Ostatní Pracovník bezpečnostní služby - 150 Asistent likvidátora - správce konkursní podstaty - 120 x) přístup do kurzu podle provozování živnosti vázané " provozování solárií" xx) střední v příbuzném oboru 3. Statistika rekvalifikačních kurzů Při průzkumu byly využity kontaktní adresy firem, organizací, institucí, nadací, škol apod., které měly do konce roku 2002 platnou akreditaci /firmy, které získaly platné ověření v letech 1999 -- 2002/. 1124 firem je druhý nejvyšší výsledek v historii průzkumu a odpovědělo také 440 firem, což je nevíce v absolutním vyjádření. Návratnost dotazníků byla čtvrtá nejvyšší v historii průzkumu. Také počet akreditovaných oborů vzrostl o 19 % na hodnotu 1442. Celkový počet rekvalifikovaných osob (39703) se dramaticky nesnížil ani nezvýšil. Obdobně také průměrný počet rekvalifikovaných na firmu -- 110 osob. U technickohospodářských pracovníků je vidět znatelný posun v profesích/ pracovních činnostech, ke kterým je udělována rekvalifikace. Vedle klasických, po řadu let opakujících profesí/oborů (vše co souvisí s PC, účetnictvím, marketingem) se objevují nové profese jako je správce konkurzní podstaty, řízení rozvoje organizace, řízení lidských zdrojů, systém práce s lidmi, obchodní zástupce, vzdělávání spojené s EU, různé druhy manažerů a jejich specializací. U pracovníků služeb nechybí osvědčené kosmetické a sportovní profese a další klasické služby. Objevuje se větší počet rekvalifikovaných u jednoho z největších zaměstnavatelů -- Českých drah. Nově vzrůstají počty rekvalifikovaných u dříve neprovozovaných služeb v oblastí zdravotně sociální, v oblasti jakosti a měření a dalších rekvalifikačně neznámých profesí/ pracovních činností jako je například podnikový ekolog, lektor školitel, tlumočník -- překladatel. U dělnických profesí je velká skupina oblíbených činností spojených s oblastí dopravy, obsluhou motorových pil a dalších zařízení. Významné místo si stále udržují nespecifické rekvalifikace. Nově vznikají některé profese/pracovní činnosti, které jsou úzce specializované, případně vycházejí z technických a bezpečnostních norem. Je patrná velká různorodost forem rekvalifikačních aktivit. Tyto formy jsou podmíněny obsahem kurzů, délkou, počtem opakování i rozsahem hodin a kvalitou studujících. Až na drobné výjimky vede v regionálním rozložení kurzů hlavní město Praha a severomoravský region. Trvale nejnižší hodnoty, které vykazoval jihočeský region. Z rozdělení trhu v oblasti rekvalifikací vyplývá, že školy včetně soukromých dlouhodobě zaujímají pouze hodnotu kolem 20 % (průzkum sleduje pouze počty škol a firem). V úhradách rekvalifikací vidíme posun ve prospěch od účastníků kurzu a úřadů práce a naopak podstatné snížení podílu úhrady rekvalifikací vlastními podniky. Podnikového vzdělávání se zúčastnilo 6 % firem z respondovaných firem. Vykázané procento je mírně vyšší než-li v minulých letech. Stále však podstatně zaostává za publikovanými údaji ze zemí EU.