PSB_06 Psychologické charakteristiky filmových postav Klíčové body psychologické analýzy filmového příběhu: 1. Hrdina -- "kdo je pro mě hrdinou příběhu" (nejsympatičtější, nejvíce souznívající), "kdo mi je naopak protivný" -- antihrdina 2. Podněty prostředí -- celkové uspořádání, všeobecná situace, specifické podněty (živé bytosti, neživé předměty, sociální síly a nátlaky) a jejich charakteristiky. 3. Chování hrdiny -- činnosti, k nimž dal podnět hrdina vzhledem k objektům nebo situacím - aktivity, k nimž dal podnět hrdina vzhledem k druhým lidem - hrdinovy reakce na aktivity, ke kterým dali podnět druzí 4. Citový přízvuk podnětů -- objekty, činnosti, lidé či ideje, jež přitahují nebo odpuzují hrdinu (->hrdinovy potřeby). 5. Vnitřní stavy -- city a emoce, jež prožívají hrdinové, studujeme okolnosti jejich vzniku a řešení (radost, štěstí, vzrušení, konflikt, podezření, smutek, pesimismus aj.). 6. Způsob, jímž se projevuje chování -- hrdina může reagovat na úrovni: - fantazie (pouze si představuje, sní o tom, jak by se projevil) - premotorické (dělá plány, uvažuje o nich, ale buď je zamítá, nebo se rozhodne je neprovést) - brzděného chování (hodlá něco učinit, ale zdrží se toho pro obavy z následků) - motorické (provádí své plány a jeho reakce jsou na zjevné úrovni) 7. Závěry -- zda jsou šťastné, nebo nešťastné, úspěšné, nebo neúspěšné, zda jsou hrdinovy problémy vyřešeny, jeho potřeby saturovány, nebo zda stav konfliktu trvá. Problémy se dají roztřídit do skupin: - rodina (vztahy mezi rodiči a dětmi,..) - láska, sexualita, manželství - sociální vztahy - práce, zaměstnání - vlastní "Já" - hodnoty a světonázorové problémy 8. Obecné zhodnocení motivů, tendencí, citů hrdiny vzhledem k vnějším silám v hrdinově okolí --obecná charakteristika hrdinova sociálního prostoru (zaznamenána v intenzitě, změna poměru sil ve vývoji příběhu, ve směru působení -- od hrdiny k sociálnímu okolí a naopak -- co z toho převažuje: vnější či vnitřní síly, pozitivní či negativní síly?). Rysy, které se objevují u lidí, se kterými hrdina jedná (spíše přátelské či nepřátelské?). Charakteristické znaky starších žen, starších mužů a dětí v příběhu. Opakující se tendence. Poměr sil vycházející z hrdiny a sil vycházejících ze sociálního okolí. Kolik sil hrdina projevuje, jak reaguje, setká-li se s odporem. Vytváří hrdina sám situace nebo se v nich bez vlastního přičinění ocitá, ovládá druhé, nebo je sám ovládán, za jakých podmínek selhává...?? 9. Témata příběhu -- jejich charakter, tendence se opakovat, propojenost se základním tématem. Obecné zhodnocení vlastních pocitů z filmu -- známost/neznámost témat a mikrotémat, situací, zážitek silně nepříjemné scény (noční můra), vztah k filmovému příběhu -- citová neutralita až pocit vyjádřený větou: "ten film mě dostal". Identifikace s hrdinou/antihrdinou/ jinou postavou příběhu a proč (čím je mi vybraná postava známá blízká, proč mám pocit, že ji rozumím, atd.)