Rétorika - Teze Obecné zákonitosti rétorického projevu Co je a co není rétorika. Vyjasnění základní orientace rétoriky, která je chápána komplexně, od výběru tématu až po konečné ztvárnění řeči. Rétorické principy ve všech oblastech lidské komunikace, tj. jejich realizace nejen v psaném veřejném textu, ale i v jiných typech komunikátů. Jazyková kultura jako samozřejmá součást veřejné komunikace mluvené i psané. Obecné nároky na kvalitní řečnický projev: konkrétnost, přesnost, srozumitelnost, přiměřenost, působivost a účinnost řečnického projevu jako základní předpoklady úspěšné komunikace. Rétorický projev jako komunikát působící na intelekt i cit posluchače v bezprostředním kontaktu s ním, rozvíjející jeho představivost a formující postoje k problému. Informační, přesvědčovací a formující složka komunikátu jako společný prvek všech řečnických projevů. Rétorický projev jako dialog. Komplexnost rétorické komunikace. Komunikační proces a jeho složky. Komunikační bariéry. Rétorika jako nauka o persvazivní komunikaci. Typy persvaze (předvědčování - propagace - agitace). Persvazivní komunikace a složky persvazivního působení. Příprava řečnického projevu Fáze stylizačního procesu: invence, kompozice (dispozice), stylizace; přednes (event. grafické ztvárnění). Postup přípravy: Výběr tématu: přiměřenost, aktuálnost, zajímavost pro adresáta, míra odborné přesnosti; míra novosti. Problémy se "zadaným" tématem, s tématem opakujícím se, s tématem adresátu málo přiměřeným.Soustřeďování poznatků, jejich hierarchizace, analýza látky (musím - mohu - smím - nechci -nesmím), ověřování správnosti faktografických údajů. Kompoziční (dispoziční) příprava: volba induktivního (pro laiky zajímavější) nebo deduktivního postupu. Výhody chronologického uspořádání látky. Modely dispozice: výhoda modelu pro řečníky i pro posluchače; slabiny modelu. Doplňování "hluchých míst" v materiálu podle toho, jak se rýsuje kompozice řečnického projevu. Teze - věcně správné a v logickém sledu, ale nemusejí být jazykově dokonalé. Často začínáme obecnou osnovou, kterou koncipujeme z vlastních zkušeností, a dodatečně k ní dohledáváme věcné argumenty. Části řečnického projevu Úvod, stať, závěr: Nedostatečnost takovéto osnovy pro skutečnou práci, i když je takové členění klasické a nutné. Existuje ve všech delších textech. Úvod: rozsah; cíl úvodu - aktivizace posluchače (způsoby aktivizace). Stať: rozsah; uspořádání dle cíle řeči i dle tématu. Základní linie textu a odbočky. Možnosti oživení výkladu (žert, narážka, příklad). Umělecké prostředky v řeči a jejich funkce. Závěr - paralela úvodu; stručně, jasně, kontaktově - vliv na postoj posluchačů k hodnocení projevu. Vlastní příprava - stylizace Zvolit doslovnou stylizaci textu určenou k přečtení - nebo pracovat jinak? Výhody i nevýhody obou způsobů. Vhodný postup pro začínajícího řečníka. Jazyková stavba projevu Stylizovaná mluvenost jako základní rys jazyka řečnického projevu. Jazyková správnost. Přiměřenost jazyka obsahu a posluchači (míra terminologizace, cizí slova, věcné údaje, složitost větných struktur, nebezpečná parazitní slova). Prostředky jazykového oživení textu - aktualizace výrazu. Způsoby ozřejmení myšlenek Definice pojmů a vysvětlení pojmů. Práce s terminologií. Přirovnání, aforismy, přísloví, rčení jako součást textu. Citáty. Příklad jako součást textu. - volba pęíkladu a jeho zaęazení. Opakování myšlenek, jejich amplifikace (rozvíjení). Řečnický úsudek - enthymema (viz dále). Řečnická argumetace jako působení na rozum i cit. Názorné pomůcky. Funkce uměleckých prostředků v rétorické komunikaci Posílení názornosti, hierarchizace sdělení, budování vertikální linie textu a upevnění jeho koherence, tvorba napětí mezi objemem informace a textu, aktivizace posluchače tvořením kontaktu s ním, emocionalita, uvolnění posluchačovy tenze. Řečníkovi slouží k prezentaci osobnosti,jsou i prostředkem "přihlášení se" k žánru. Rozdíl mezi textem, řečnickým a uměleckým. Zápis řečnického projevu a příprava na přednes "Mluvná forma" a zápis. Technika zápisu. Zápis pro jedno použití a zápis pro možná opakování. Technika mluveného projevu. Tréma a její překonávání. Výběr literatury ARISTOTELES: Rétorika. Přeložil Antonín Kříž. Praha 1948 (a další novodobá vydání téhož díla). FORET, M. Komunikace s veřejností. Brno : MU, 1994. GRUBER, D. Řečnické triky. Ostrava : Gruber TDP, 1994. JELÍNEK, M., ŠVANDOVÁ, B. aj. Argumentace a uměni komunikovat. Brno : PedF MU, 1999. KOHOUT, J. Rétorika. Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha : Management Press, 1995. KRAUS, J. Rétorika v dějinách evropské kultury. Praha : Academia, 1998. LANGER, A. Úspěch veřejné promluvy. Praha : Fortuna, 1993. LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha : Victoria Publishing, 1995. LOTKO, E.: Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc : UP, 1997. MAŘÍKOVÁ, M. Rétorika. Manuál komunikačních dovedností. 3. vyd, Praha : Professional publishing, 2002. MISTRÍK, J. Rétorika. 3.vydání Bratislava : SPN, 1987. PLAŇAVA, I.: Jak (to) spolu mluvíme. Brno : MU, 1992. QUINTILIANUS, Marcus Fabius: Základy rétoriky. Přeložil V.Bahník. Praha : Academia, 1985. REINEKE, W. Jak vést úspěšně jednání. Breviář vyjednávání. Praha : Svoboda, 1991. SANDEL, R. Linguistic Style and Persuasion. London, 1977. STRAHL, V. Novinář před mikrofonem. Praha : UK, 1993. SZYMANEK, K. Umění argumentace. Terminologický slovník. Olomouc : UP, 2003. ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha : Grada, 2003. Knihy a brožury, které mají v názvu slova rétorika a komunikace vycházejí každoročně, v různých nakladatelstvích, edicích, s různým zaměřením atd. Nelze je předem přijmout ani odmítnout, při výběru je nutno se řídit i vlastním rozumem. A pamatovat, že pouhou četbou příručky se nikdo nic nemůže naučit.