INTELIGENCE, MYŠLENÍ, MODELY INTELEKTU 1923 E. G. Boring: "...inteligence je to, co měří inteligenční testy..." Konvergentní myšlení -- uplatňuje se v situacích, kdy je vhodné konvenční řešení problému, u úloh s jediným možným či jednoznačným způsobem řešení. Divergentní myšlení -- má-li problém více vyhovujících řešení, k nimž lze obvykle dospět několika různými cestami. Implicitní teorie inteligence (laici, kteří nemají žádné hlubší psychologické znalosti považují za inteligenci tři široké kategorie schopností). ˙ Praktická schopnost řešit problémy -- logické a přesné myšlení, schopnost nacházet souvislosti mezi myšlenkami a vidět každý problém z různých hledisek. ˙ Verbální schopnosti -- pohotové vyjadřování, bohatá slovní zásoba, schopnost číst s hlubokým porozuměním. ˙ Sociální kompetence -- tolerantní akceptování druhých lidí, schopnost připouštět své vlastní omyly, zájem o dění ve světě. Badatelé obvykle nesouhlasí se začleňováním sociální kompetence do oblasti inteligence. L. Thurstone na základě faktorové analýzy odvodil sedm nezávislých primárních inteligenčních schopností: ˙ Verbální porozumění ˙ Slovní plynulost ˙ Numerické počítání ˙ Prostorová vizualizace ˙ Paměť ˙ Percepční rychlost ˙ Induktivní usuzování H. Gardner prezentuje teorii rozmanitých inteligencí, které mají vlivem dědičnosti i prostředí u různých lidí odlišnou úroveň: ˙ Lingvistická inteligence ˙ Logicko-matematická inteligence ˙ Prostorová inteligence ˙ Muzikální inteligence ˙ Tělesně-pohybová inteligence ˙ Intrapersonální inteligence ˙ Interpersonální inteligence Sternbergova triarchická teorie inteligence: Inteligence se skládá ze tří složek, které společně přesahují schopnosti měřené běžnými inteligenčními testy. Tyto složky fungují ve vzájemné součinnosti. ˙ Komponentová inteligence ˙ Zkušenostní inteligence ˙ Kontextová inteligence P. Salovey koncept emoční inteligence: Znalost vlastních emocí Zvládání emocí Schopnost sám sebe motivovat Vnímavost k emocím jiných lidí Umění mezilidských vztahů Hass přichází s pojmem morální inteligence -- smysl pro povinnost, zodpovědnost za blaho druhých lidí, schopnost morálně se chovat a uvažovat. Část psychologické obce s tímto rozšířením pojmu inteligence (emoční, morální) nesouhlasí, přesto je třeba si těchto tendencí všímat.