W. Stern rozlišil dvě základní paradigmata v psych. osobnosti: Nomotetické (generalizující) -- snaží se formulovat obecné principy a zákony, vystihuje to, co je společné všem lidem, ztrácí se zřetel k individualitě. Idiografické (individualizující) -- snaží se popsat jedince, vystihnout jedinečné. Cvičení -- vymyslet příklady nomotetických a idiografických tvrzení, které popisují lidské chování, jednání, prožívání. Teoretická psychologie osobnosti (Smékal, 2002): ˙ Co je to osobnost ˙ Z čeho se skládá = struktura osobnosti ˙ Jak spolu tyto komponenty souvisí ˙ Jak se osobnost mění v průběhu ontogeneze ˙ Jak osobnost funguje = dynamika osobnosti ˙ Jak je možné osobnost poznat ˙ Jaké jsou poruchy osobnosti Praktická psychologie osobnosti ˙ Jakou osobností je tento člověk ˙ Jak se bude tento člověk chovat v takové a takové situaci ˙ Jak bude tento člověk řešit daný úkol ˙ Proč je tento člověk takový, jaký je ˙ Jak se bude utvářet osobnost tohoto člověka, když na něj budou působit takové a takové podmínky, okolnosti Laická psychologie (lidová, folková psychologie, implicitní psychologické teorie) Východiska folkové psychologie: ˙ Člověk disponuje značným množstvím sdílených znalostí o světě, které mu umožňují anticipovat události a být v interakci s druhými lidmi. ˙ Lidé mají obecně tendenci hledat a nacházet kauzalitu ve vztazích mezi prvky událostí. Souvisí s tzv. common sense = zdravým rozumem, laickým, selským rozumem. Do laického rozumu patří naše implicitní znalosti, vědomosti o jednotlivých oblastech světa a života (různé obory -- fyzika, chemie...psychologie) Jak se vytváří vědomosti laické psychologie? Pozorování chování druhých lidí + pozorování vlastního chování a prožívání > zobecnění postřehů o lidském chování, zobecnění postřehů o vlastnostech osobnosti a o lidské psychice. Vztahy a rozdíly mezi folkovou a vědeckou psychologií Cvičení -- přijít na to. Folková psychologie ˙ Zabývá se jen tím, co je nutné nebo naléhavé pro život společnosti ˙ Mentální logika -- promítání mimoracionálních postupů do zpracování informací. ˙ Běžný jazyk, pojmy se nedefinují. ˙ Idiografická. ˙ Normativně zabarvená. ˙ Singularismus -- rozpory mezi poznatky se nelibě nesou. Vědecká psychologie ˙ Všestranné systematické studium předmětu bádání. ˙ Postupy, jejich norma je dána formální logikou. ˙ Přesné vymezení pojmů, definice. ˙ Nomotetická. ˙ Nehodnotící. ˙ Pluralistická. Popularizace poznatků vědecké psychologie ovlivňuje vývoj folkové psychologie!!! Temperament Latinské "temperamentum" = "správné smísení, správný poměr". V původním pojetí je ideální temperament vyvážený, daný dokonalou proporcí všech složek. V běžné řeči "temperamentní" znamená velkou míru vitality, živosti, projevové bohatosti. Kategoriální pojetí již Hippokrates -- melancholik, cholerik, flegmatik, sangvinik. Fólie, povídání o tom, skupinky -- klient daného typu a řešení problémové situace. Pojetí J. H. Eysencka Tento britský psycholog německého původu předpokládá, že struktura osobnosti je tvořena dvěma dimenzemi -- neuroticismem a introverzí-extroverzí. Neuraticismus není totéž, co neurotičnost, ale jeho vysoký skór představuje disponovanost k neurotickému onemocnění. Osoba s nízkým neuroticismem je neuropsychicky stabilní, s minimální tendencí emočně reagovat a po emociogenních situacích se velmi rychle vrací do stavu psychické rovnováhy. Je to člověk spokojený, klidný, vyrovnaný a dobře se kontroluje. Osoba s vysokým neuroticismem je neuropsychicky labilní, má sklon k úzkosti, ke starostem, depresím, je náladový. Obvykle mívá špatný spánek a trpí na různé psychosomatické obtíže. Bývá přehnaně emotivní, lehce reaguje na různé podněty a obtížně se uklidňuje po vzrušujících zážitcích. Silné emoční reakce se projevují i v horší přizpůsobivosti, vedou k iracionálním, často rigidním způsobům chování a k perseverujícím prožitkům. Extroverze-introverze je dvojice, jejíž pojmenování vychází od C. G. Junga. Typický introvert je klidný, stažený, introspektivní, dává přednost idejím před lidmi, je zdrženlivý a uzavřený vůči lidem. Pokud vůbec dokáže navázat intimní vztah, tak jen s málo vybranými lidmi. Má sklon dělat si plány do budoucnosti a dlouho se rozmýšlí než začne jednat. Nedůvěřuje aktuálním podnětům. Nemá rád vzrušení a má rád život zorganizovaný řádem. Silně kontroluje své city, zřídkakdy se projeví agresivně, málokdy se rozhněvá. Je spolehlivý, trochu pesimistický a dává velký důraz na etickou stránku života. Typický extrovert je družný, má rád zábavu a společnost, má mnoho (spíše povrchních) přátel. Potřebuje být obklopen lidmi, s nimiž si může povídat. Nerad dělá něco o samotě. Touží po vzrušení, rád riskuje, často se vystavuje nebezpečí, jedná na základě momentálních impulzů a i celkově je impulzivní. Rád vtipkuje, vždy pohotově reaguje a má rád změnu. Je bezstarostný, nenucený, optimistický, rád se směje a je veselý. Rád se pohybuje a je aktivní, má sklon k agresivnímu jednání, snadno se rozhněvá. Své city snadno manifestuje a není na něj vždy spolehnutí. Cvičení -- vyhodnocení testu KUD Dimenze osobnosti Položky jednotlivých pólů dimenzí jsou vybírány tak, aby zachycovaly následující vlastnosti (charakteristiky) osobnosti. Extroverze -- kooperativita, společenskost, otevřenost, sociabilita, sdílnost. Introverze -- nespolečenskost, uzavřenost, rezervovanost, nesdílnost, chladnost navenek. Aktivita -- rychlost, průbojnost, energičnost, dynamičnost, vitalita, rozhodnost. Pasivita -- pomalost, neprůbojnost, adynamičnost, snížená vitalita, nerozhodnost. Labilita -- vznětlivost, nevyrovnanost, neklid, impulsivita. Stabilita -- klid, vyrovnanost, rozvaha, sebeovládání, stálost. Dominance -- panovačnost, sebejistota, samostatnost, autoritativnost, agrese. Submise -- podrobivost, poslušnost, nesamostatnost, podřizování se autoritě, snášenlivost. Racionálnost -- střízlivost, reflexivnost, objektivnost, rozumovost. Smyslovost -- imaginativnost, intuitivnost, bezprostřednost, subjektivnost. Domácí příprava Jiný temperamentový koncept. Test Eysencka.