Obecný model písemné části zkoušky, o němž jste informováni prostřednictvím ISu, je skutečně jen obecný. Ti, kdo docházejí do výuky, mají možnost jisté konkretizace. Upozorňujeme, že tyto otázky se v písemce nevyskytnou, "model" problémů k řešení však ano. Slepá - modelová - verze l. úkol Jediný spolehlivý způsob, jak se nesetkat s tchýni, je neoženit se. Peter did not need a tourist map, because he knows the country wery well. Čeština i angličtina uplatňují v pravopise také historický princip - angličtina daleko více než čeština. Jste anglisté, dokažte to tedy na uvedeném anglickém textu, tj. opište text a podtrhněte případy, kdy je anglické psaní opravdu dáno historicky. Existují však i případy, kde korelace psané - vyslovené v angličtině existuje, jen je jiná než v češtině. Vypište z textu nejméně 2 příklady, které to dokumentují. 2. úkol Transkribujte nadiktovanou větu podle zásad, které jste v semináři užívali. (Diktuje dr.Tomková .) 3. úkol Popište z fonetického hlediska posledních 5 hlásek z Vámi transkribované věty. Využijte tabulky. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |vokalické zvuky |u diftongů |u monoftongů | |------------------+--------------+----------------------------------------------------------| |monogtong-diftong |typ diftongu |horizontální |stupeň otevřenosti|labializace |kvantita | | | | | | | | | | |pozice jazyka | | | | |------------------+--------------+--------------+------------------+-------------+----------| | | | | | | | |------------------+--------------+--------------+------------------+-------------+----------| | | | | | | | |------------------+--------------+--------------+------------------+-------------+----------| | | | | | | | |------------------+--------------+--------------+------------------+-------------+----------| | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |konsonantické zvuky|typ konsonantu |místo tvoření |auditivní ch. |napjatost |aspirovanost | | | | | | | | | | | |(způsob tvoření)|(znělost) | | |-------------------+---------------+--------------+----------------+----------+-------------| | | | | | | | |-------------------+---------------+--------------+----------------+----------+-------------| | | | | | | | |-------------------+---------------+--------------+----------------+----------+-------------| | | | | | | | |-------------------+---------------+--------------+----------------+----------+-------------| | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 4. úkol Vysvětlete termín, uveďte vhodný příklad z angličtiny; překlad termínu není vysvětlení! o fonologicky relevantní kvantita vokálů o aspirovanost o standardní výslovnost o klesavá melodie 5.úkol V učebnici pro samouky jsme četli: Dvojhlásku v angličtině vyslovujeme jako jednu slabiku; [i] nenahrazujeme souhláskou [j]. Uvažte přesnost tohoto tvrzení, zformulujte vhodnější formulaci a doplňte i 2-3 příklady ukazující, zda dané tvrzení opravdu platí. Volte příklady tak, aby jim rozuměl začátečník.