Aspekty vyprávění Prameny a literatura k jednotlivým tematickým okruhům: 1. Přehled naratologických typologií; pohled současné české literární vědy studenty vybrané ukázky; Richard Weiner: Stigma (in Škleb); vlastní texty Doležel, Stanzel, Rimmon-Kenanová, slovníky a příručky; Bílek (s. 120-178, kap. "Vyprávění jako struktura, v níž se odehrává význam: interpretační přístupy k vnitřní výstavbě vyprávění"), Trávníček (s. 17-69, kap. "Vyprávět a vědět (pokus o hermeneutiku moderní prózy)"), Kubíček 2. Subjekty v literárním díle: vypravěč a postava; vypravěč mezi autorem a čtenářem Milan Kundera: Já truchlivý bůh (in Směšné lásky); Jiří Kratochvil: Truchlivý Bůh; Richard Weiner: Prázdná židle (in Škleb); vlastní návrh studenta Hodrová a kol.(vybrané studie; studie Aleny Macurové "Subjekty a text" doporučena obecné pozornosti); Jedličková; Rimmon-Kenanová 3. Tematizace zprostředkovanosti versus scénický způsob zobrazení; antiiluzívnost jako gnoseologická past Richard Weiner: Prázdná židle, Hra doopravdy; další texty dle návrhu studentů Hodrová; Mravcová 4. Dětské vědomí jako fokalizátor Jerzy Kosinski: Nabarvené ptáče; Frank McCourt: Andělin popel; Hans Grimmelshausen: Dobrodružný Simplicius Simplicissimus; další tituly dle návrhu studentů Rimmon-Kenanová (kapitola o fokalizátoru) 5. Příběh jako funkce myšlení; narativní strategie v experimentální próze Georges Perec: Život návod k použití; týž: Kabinet sběratele; Julio Cortazár: Nebe peklo ráj; Bryan S. Johnson: Nešťastníci; Italo Calvino: Když jedné zimní noci cestující Rimmon-Kenanová (kapitoly o příběhu); Kratochvil 6. Narativní aspekty využití ustálených (znakových) systémů v uměleckém textu Italo Calvino: Hrad zkřížených osudů; vlastní texty libovolná kniha o tarotu (tarotové karty jako ustrnulé fragmenty příběhů) 7. Téma dle zájmu studentů Literatura: o Bílek, Petr A.: Hledání jazyka interpretace k modernímu prozaickému textu. Host, Brno 2003. o Doležel, Lubomír: Narativní způsoby v české literatuře. Český spisovatel, Praha 1993. o Hodrová, Daniela: "Sebereflexívní román". In: Poetika české meziválečné literatury. Československý spisovatel, Praha 1987. o Hodrová, Daniela a kol.: Proměny subjektu I, II. Ústav pro českou literaturu, Pardubice 1993, 1994. (V prvním svazku nás zajímá především studie Aleše Hamana "Subjekt ve filozofii a umění moderní doby" a studie Aleny Macurové "Subjekty a text"; ve druhém svazku tyto texty: Proměny autorského vypravěče (Jiří Holý); Vyprávějící "já" a prožívající "já" (Marie Mravcová); Personalizace vyprávění (Marie Mravcová); Postava-definice a postava-hypotéza (Daniela Hodrová); Postava-subjekt a postava-objekt (Daniela Hodrová); Tematizovaný adresát v próze (Alice Jedličková).) o Chatman, Seymour: Dohodnuté termíny. Univerzita Palackého, Olomouc 2000. o Jedličková, Alice: Ke komu mluví vypravěč? Ústav pro českou literaturu, Praha 1993. o Kratochvil, Jiří: Vyznání příběhovosti. Petrov, Brno 2000. o Kratochvil, Jiří: "Budoucnost literatury je v silných příbězích". Host 2001, č. 1, s. 5-9. o Kubíček, Tomáš: Vyprávět příběh. Host, Brno 2001. o Mravcová, Marie: Tematizovaná zprostředkovanost vyprávění. In: O poetice literárních druhů. ÚČL AV ČR, Praha 1995. o Ricoeur, Paul: Čas a vyprávění I. Oikoymenh, Praha 2000. o Rimmon-Kenanová, Shlomith: Poetika vyprávění. Host, Brno 2001. o Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Odeon, Praha 1988. o Todorov, Tzvetan: Poetika prózy. Triáda, Praha 2000. o Trávníček, Jiří: Příběh je mrtev? Schizmata a dilemata moderní prózy. Host, Brno 2003.