Reforma veřejné správy v České republice S koncem roku 2002 byla ukončena činnost dosavadních 73 okresních úřadů. Byly srovnatelné s okresními úřady ve Spolkové republice. Jejich pravomoci byly přeneseny na 205 vybraných obcí s rozšířenou působností (z celkové počtu 6259 obcí) a v malé míře i na 14 krajských úřadů, zřízených nově od 1. 1. 2000. Hlavními kritérii pro stanovení "obcí s rozšířenou pravomocí" byla minimální velikost správního celku 15.000 obyvatel a jejich dobrá dopravní dostupnost pro občany. Cílem reformy bylo zvýšit efektivitu a výkonnost centrální správy státu. Evropská komise podpořila projekt "Vzdělávací systém pro úředníky územních správních celků (okresů a obcí) částkou 1,6 Mill. EURO. Decentralizace státní správy však probíhala již od roku 1997. V roce 2000 bylo se sedmiletým zpožděním v souladu s úkolem zakotveným v ústavě zřízeno 14 krajských úřadů. První volby do krajských zastupitelstev se ve 13 krajích konaly roku 2001, v Praze se volilo[1] až v roce 2002, souběžně s komunálními volbami. V čele krajského úřadu stojí krajský hejtman. Financování obcí a územních správních celků probíhá od l. ledna 2003 přidělením výnosu určitých daní. Majetek centrálních úřadů byl převeden na obce a vyšší správní celky. Kromě toho byly v květnu 2002 ambiciózním zákonem o státní službě vytvořeny podmínky pro profesionální a nezávislou státní zprávu; nové předpisy mají být realizovány postupně do roku 2006. Úředníci regionálních a komunálních úřadů podléhají zákonu o úřednících územních samosprávných celků. Tento zákon má zaručit profesionální správu na regionální a komunální úrovni. (240 slov) ------------------------------- [1] doslova hlasoval: snaha vyhnout se dvěma stejným kořenům sousedních slov