Sylabus ke kurzu Inkulturace hinduismu v českých zemích Cílem kurzu je uvést studenta prostřednictvím několika případových studií metodologicky a historicky do problematiky výzkumu akulturace hinduismu v Česku. Studium akulturace hinduismu je v kontextu kurzu chápáno jako studium hinduismem inspirovaných a ovlivněných náboženských diskursů (ev. diskursů o hinduismu), jež se v české kultuře objevují mezi druhou polovinou 19. a první polovinou 20. století. Základní otázkou je: jak, v jakém kontextu a s jakými záměry se tyto diskursy formovaly? Ta vychází z předpokladu, že takto pojaté studium bude přínosné nejen pro vyjasnění některých zajímavých momentů českých kulturních dějin, ale také pro pochopení způsobů, jakými jsou indické inspirace zpracovávány v současném náboženském životě Čechů. Metodologicky je kurz výrazně inspirován archeologií vědění, jak ji rozpracoval M. Foucault (Archeologie vědění, Slova a věci, Dějiny šílenství). Protože zájem o indické nábožensko-filosofické myšlení a způsob jeho realizace se rodí v určitých konkrétních společenských podmínkách, které musí studium akulturace vzít v úvahu, na něž se ovšem Foucaultova archeologie neptá, bude diskutován také možný přínos teorie jednání P. Bourdieu (Teorie jednání). K rozkrytí dějinného kontextu (na evropské úrovni) jsou využívány zejména dosavadní výzkumy na téma orientalismus, v souvislosti s otázkou po českém kontextu vzniku zájmu o hinduismus jsou diskutovány některé aspekty českého boje za politické sebeurčení v průběhu 19. století a problémy české společnosti v období její transformace ve společnost moderního typu. V případových studiích jsou rozebírány české překlady jógové pramenné literatury (Bhagavadgíta, Jógasútry, Hathajógapradípika) a duchovní a společenské pozadí a záměry jejich autorů (F. Čupr, V. Procházka, P. Maternová, O. Griese, K. Weinfurter). Následuje rozpis seminářů s povinou literaturou. Položky označené "K" budou k vypůjčení u paní sekretářky Ústavu religionistiky. Ostatní knihy lze bez problémů vypůjčit v ÚK FF nebo knihovně FSS. Struktura semináře: 1. seminář Úvod Seznámení s průběhem semináře, s jeho předmětem a s metodologickým přístupem 2. seminář Metodologický úvod: problematika analýzy diskursu četba: Foucault, M. (1994) "Co je autor?", In: Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda, s. 41-73. - K bourdieu, P. (1998) "Za vědu o dílech", In: Teorie jednání. Praha: Karolinum, s. 41-68. 3. seminář Evropský zájem o Orient a jeho kulturní kontext četba: Clarke J.J. (1997) "Passage to India, The Age of Romanticism", In: Clarke J.J., Oriental Enlightenment. London -- New York: Routledge, s. 54-70. King, R. (1999) "The modern myth of 'Hinduism'", In: King, R., Orientalism and Religion. London -- New York: Routledge, 96-117. King, R. (1999) "'Mystic Hinduism': Vedanta and the politics of representation", In: King, R., Orientalism and Religion. London -- New York: Routledge, s. 118-142. 4. seminář František Čupr: Česko a orientální renesance četba: Burrow, J.W. (2003) "Imanence, zjevení a transcendence", In: Burrow, J.W., Krize rozumu. Brno: CDK, s. 217-254. Janáček, A. (1929) "František Čupr a Schopenhauer", Česká mysl 1/25, s. 12 -- 27. - K čupr, f. (1877) "Úvod" In: Bhagavadgita. Učení pantheistického boha zjeveného. Staroindická náboženská kniha složená dávno před narozením Kristovým. Praha: Kněhkupectvi Frant. Urbánka, s. 1-14. - K čupr, f. (1877) "Předmluva", tamtéž, s. III-IV. - K 5. seminář Okultismus a krize české moderní kultury četba: Masaryk, T.G. (2000) Moderní člověk a náboženství. Praha, s. 13-38. Nakonečný, M. (1995) Novodobý český hermetismus. Praha: Vodnář, s. 31-60. Zouhar, J. (2000) Minulý konec století. Brno: MU, s. 7-14, 52-65. 6. seminář Exkurz: Pataňdžaliho Jógasútry a Bhagavadgíta, filosofie sánkhji a jógy četba: Filipský, J.; Vacek, J. (1976) "Bhagavadgíta a její význam v indickém myšlení", In: Bhagavadgíta. Praha: Odeon, s. 26-34. Rádhakrišnan, S. (1962) "Jógový systém Pataňdžaliho", In: Indická filosofie II. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, s. 334-370. - K Nebo: Bhagavadgíta. Praha: Odeon 1976. Vivekananda, Swami (1925) Radža joga čili o ovládnutí vnitřní podstaty. Díl II. Pataňdžaliho výroky o jógu. Praha: Zmatlík a Palička (nebo Patanjali (?) Yoga Sutras. Chennai: Sri Ramakrishna Math nebo jiný překlad Jógasúter). 7. seminář Česká teozofie I: Václav Procházka a jeho Bhagavadgíta četba: Zdražil, T. (1997) Počátky theosofie a anthroposofie v Čechách. Rudolf Steiner -- Praha, Opava a Třebovice. Březnice: IOANES, s. 7-53. Bhagavad Gita čili vznešená píseň o nesmrtelnosti. (1900) Praha: A Koch. - K 8. seminář Česká teozofie II: Pavla Maternová a její Bhagavadgíta četba: Maternová, P. (1920) "Čtenáři odvěké moudrosti", In: Besantová, A., Odvěká moudrost. Praha: Hejda a Tuček, s. 5-6. - K Maternová, P. (1920) "Předmluva", In: Besantová, A., Odvěká moudrost. Praha: Hejda a Tuček, s. 7-8. - K Maternová, P. (1920) "Slovo úvodní", In: Bhagavad-Gítá. Klatovy: Cyril M. Höschl, s. 3-4. - K Maternová, P. (1921) "Úvod", In: Hanish, O.Z., Dech a zdraví. Dle nauky mazdaznanu. Klatovy: Cyril M. Höschl, s. 3-11. - K 9. seminář Griese a Weinfurter: dva póly českého hermetismu četba: Griese, O. (1909) "Předmluva k českému vydání", In: Judge, W.Q. (1909) Patanjaliho systém Radža-Jogy. Praha: Ústředí okultních děl, s. 5-6. - K Nakonečný, M. (1995) Novodobý český hermetismus. Praha: Vodnář, s. 77-80, 120-132, 231-232, 238-240. scheufler, j. (1991) Mystický učitel Karel Weinfurter a jeho doba. Olomouc: Nakladatelství přátel duchovních nauk. - K 10. seminář Karel Weinfurter a jeho překlady: jóga pro moderního člověka četba: Weinfurter, K. (1936) "Předmluva", In: Svatmaram Svami, Lampa k hatha-jógu (hatha-yoga pradipika), Praha: Zmatlík a Palička, s. 3-9. - K Weinfurter, K. (1935^2) "Předmluva k prvnímu a druhému vydání", In: Bhagavad-Gita. Píseň o božství čili nauka o božském bytí a nesmrtelnosti. Praha: Zmatlík a Palička, s. 3-22. - K 11. seminář Touhy a potřeby moderního Čecha -- meze rozumění a nevyhnutelnost "českého hinduismu" Závěrečná diskuse Podmínky: K získání kolokvia je třeba odevzdat esej (5-10 str.), v níž je analyzován konkrétní případ akulturace hinduismu v Česku. Doporučená literatura: BUDIL, I. T. (2002) Od prvotního jazyka k rase. Utváření novověké západní identity v kontextu orientální renesance. Praha: Academia. Bhagavadgita. Učení pantheistického boha zjeveného. Staroindická náboženská kniha složená dávno před narozením Kristovým. (1877) Praha: Kněhkupectvi Frant. Urbánka (přel. Fr. Čupr). Bhagavadgíta. (1976) Praha: Odeon (přel J. Filipský a J. Vacek). Bhagavadgíta aneb Zpěvy o Vznešeném. (1998) Praha: Santóš (přel. S. Kostić). Bhagavad-Gítá. (1920) Klatovy: Cyril M. Höschl (přel. P. Maternová). Bhagavad-Gita. Píseň o božství čili nauka o božském bytí a nesmrtelnosti. (1935^2) Praha: Zmatlík a Palička, první vydání 1926 (přel. K. Weinfurter). FOUCAULT, M. (2002) Archeologie vědění. Praha: Hermann a synové. Foucault, M. (2000) Slová a veci. Archeológia humanitných vied. Bratislava: Kalligram. Heelas, P. (1996) The New Age Movement. The Celebration of the Self and the Sacralization of Modernity. Oxford: Blackwell Publishers. INDEN, R.B. (2000) Imagining India. Bloomington and Indianopolis: Indiana University Press. Loukotka, J. (1980) "Weinfurterova 'Česká škola křesťanské mystiky'", Filosofický časopis, 5/28, s. 717-742. KRÁSA, M. (1969) Looking towards India. A Study in East-West Contacts. Praha: Orbis. Strnad, J., Filipský, J., Holman, J., Vavroušková, S. (2003) "Indové a my", In: Dějiny Indie. Praha: Lidové noviny, s. 859 - 886. Śrimad Bhagavadgita (With English Translation & Transliteration) (1995^6) Gorakhpur: Govind Bhavan Karyalaya Gita Press, obsahuje sanskrtský text v dévanagarí i přepisu do latinky, (přel. Jayadal Goyandka). Judge, W.Q. (1909) Patanjaliho systém Radža-Jogy. Praha: Ústředí okultních děl. Svatmaram Svami (1936) Lampa k hatha-jógu (hatha-yoga pradipika), Praha: Zmatlík a Palička, (přel. K. Weinfurter). Vivekananda, Swami (1925) Radža joga čili o ovládnutí vnitřní podstaty. Díl II. Pataňdžaliho výroky o jógu. Praha: Zmatlík a Palička.