Teorie hudebního zápisu ( Osnova předmětu pro Akademii staré hudby) 1. lekce (5. 3. 2005) 1. TEMATICKÝ OKRUH - Základní pojmy Písmo, notace, notační znak, systémy syntetického vyjadřování, systémy analytického vyjadřování, diastematičnost, frazeologie, vývojové podoby notačních systémů: notace alfabetické, notace akcentické, notace neumové, notace chorální, notace menzurální Literatura: Assmann, Jan; Plocek, Václav (viz seznam literatury na konci sylabu) 2. TEMATICKÝ OKRUH - Latinské neumy 2.1 Vymezení pojmu a problematika historická 2.2 Neumové znaky (názvy, klasifikace, hudební význam znaků, tabula neumarum) 2.3 Neumová notace a písmo - pomocné znakové systémy (literrae significative, Romanusbuchstaben, diastematický systém Hermana Contracta, notace Boethiova, dazijská notace) 2.4 Typologie neumové notace 2.41 Typologie znaková (identifikace podle předložené ukázky) 2.42 Typologie druhová (identifikace podle předložené ukázky) Literatura: Hutter, Josef; Stäblein, Bruno; Rybarič, Richard Ukázky č.: 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 3.TEMATICKÝ OKRUH - Nota choralis 3.1 Vymezení pojmu ( Hutter x německá škola: Wagner, Stäblein) 3.2 Vymezení hlavních znaků noty choralis 3.3 Vysvětlení termínů: osnova spatiová, osnova chordální, osnova linková, osnova linová, osnova quidonská, klíč, klíče sylabické, klíče alfabetické, klíče barvené, custos, caesura, neumae usuales, neumae irregulares, neumae regulares, neumae musicae, conjunctae, compositae, fusae 3.4 Typologie noty choralis 3.41 Typologie znaková (identifikace podle předložené ukázky) 3.42 Typologie druhová ( identifikace podle předložené ukázky) Literatura: Hutter, Josef, Stäblein, Bruno, Rybarič, Richard Ukázky č.: 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 4. TEMATICKÝ OKRUH -- Notace menzurální 4.1 Vymezení pojmu a výčet typů 4.2 Modální notace 4.21 Vymezení pojmu 4.22 Mody a jejich identifikace Ukázky č.: 4.21, 4.22, 4.23, 4.24, 4.25, 4.26 4.3 Předfrankonská a frankonská notace 3.31 Vymezení obou pojmů 3.32 Hlavní znaky předfrankonské notace 3.33 Hlavní znaky frankonské notace Ukázky č. 4.31, 4.32, 4.33, 4.34 Literatura: Appel, Willi, Rybarič, Richard 2. lekce (19. 3. 2005) 4.4 Černá menzurální notace 4.41 Vymezení pojmu 4.42 Identifikace hlavních typů černé menzurální notace 4.43 Základní rysy francouzské notace (menzura a její koncepce, notae simplices, ligatury a pravidla pro jejich čtení, alterace, imperfekce) 4.44 Základní rysy italské notace, rozdíly od francouzské 4.45 Hlavní prameny francouzské a italské notace 4.46 Francouzská a italská notace ve středověkém hudebním písemnictví 4.47 Terminologie: trecento divisio secunda divisio tertia ars nova ars subtilior balada moteto rondeau prolatio pausa triorum temporum virelai punctus additionis imperfectio imperfectio ad totum pausa duorum temporum imperfectio ad partem imperfectio ad partem remotm talea imperfectio ad partem remotissimam isorytmie isometrie ligatura hoquetus alterace clos isoperiodicita divisio divisio binaria divisio ternaria divisio quaternaria divisio senaria perfecta divisio senaria imperfecta octonaria novenaria ouvert duodenaria Literatura: Apel, Willi; Rybarič, Richard Ukázky č.: 4.41, 4.42, 4.43, 4.44, 4.45, 4.46 3. lekce (2. 4. 2005) 4.48 Zásady přepisu francouzské notace - demonstrovat na předložené ukázce 4. lekce (16. 4. 2005) 4.5 Bílá menzurální notace 4.51 Vymezení pojmu 4.52 Notační znaky 4.53 Menzura a ligatury- vymezení pojmu a charakteristika základních typů 4.54 Color - vymezení pojmu a jeho hudebního významu Literatura: Appel, Willi; Rybarič, Richard 5. lekce (30. 4. 2005) 4.55 Proporce - vymezení pojmu, základní typy a jejich hudební význam -- proporční kánon Literatura: Apel, Willi; Rybarič, Richard Ukázky: 4.51, 4.52, 4.53, 4.54 6. lekce (14. 5. 2005) 4.56 Zásady přepisu bílé menzurální notace - demonstrovat na předložené ukázce 4.57 Terminologie ligatura obliqua modus longarum maximodus modus maximarum modus minor alla longa modus maximarum imperfectus com modo longarum perfecto cum tempore perfecto cum prolatione perfecta menzurní čára taktová čára color color temporis color prolationis color minimarum hemiola hemiola temporis poloviční color hemiola maior color minor proporce courantový color integer valor genus multiplex genus superparticulare genus superpartiens genus multiplex superpartiens genus multiplex superparticulare proportio dupla proportio tripla proportio quadrupla proportio quintupla proportio sesquialtera proportio supertripartiente tertias proportio tripla sesquitertias alla semibreve proportio dupla supertripartiente quartas menzurní kánon alla breve proportio subdupla supertripartiente quartas Prameny a literatura (základní tituly): Apel, Willi: Die Notation der polyphonen Musik 900 - 1600, VEB Breitkopf - Härtel Musikverlag, Leipzig 1962 (anglická jazyková verze: The Notation of polyphonic Music) Assmann, Jan: Kultura a paměť, Prostor, Praha 2001 Besseler, Heinrich - Gülke Peter: Schriftbild der mehrstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern III/5, Leipzig l973 Coussemaker, Edmond de: Scriptorum de musica medii aevi nova series, I - IV, Paris 1864 - 1867 Gerbert, Martin: Scriptores ecclesiastici de musica sacra potissimum, I - III, St.Blasien 1874 Hutter, Josef: Česká notace I, II, Praha 1926,1930 Mužík, František: Úvod do kritiky hudebního zápisu, AUC UK Praha 1961 Parrish, Carl: The Notation of Medieval Music, Pendragon Press, New York 1978 Plocek, Václav: Teorie a dějiny notace, in: Hudební věda II ( Lébl, Vladimír- Poledňák, Ivan [eds]), SPN, Praha 1988, s. 591- 606 Rybarič, Richard: Vývoj europskeho notopisu, Bratislava 1982 Stäblein, Bruno: Schriftbild der einstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern III/4, Leipzig 1975 Vela, Maria, Caraci (ed.): Kritika hudebního textu. Metody a problémy hudební filolofie, KLP Praha, 2001 Wolf, Johannes: Handbuch der Notationskunde I, II, Leipzig 1913, 1919 Příslušná hesla v hlavních muzikologických encyklopediích (MGG, Riemann, Grove,Slovník české hudební kultury ad.) Poznámka: Tituly vytištěné obyčejným písmem jsou povinné, tituly vytištěné kurzívou jsou nepovinné. Podmínkou pro vykonání zkoušky je: a) spolehlivá znalost problematiky historického vývoje v rozsahu přednesené látky; b) spolehlivá znalost principů černé a bílé menzurální notace a zásad jejich transkripce; c) vyhovující zpracování závěrečného písemného testu (přepis předložené ukázky v rozsahu 10 taktů a test teoretických znalostí). Přehled notových ukázek +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | | | | | | | | Ukázka | Legenda | | | | | | | číslo | | | | | | | | | | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 2.1 |Tabulka neumových typů | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 2.2 |Neumová notace - typ virgální | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 2.3 |Notace neumová - typ jacentní | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 2.4 |Notace neumová - typ jacentní | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 2.5 |Notace neumová -- typ punktální | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 3.1 |Notace chorální -- typ gotický | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 3.2 |Notace chorální -- typ kvadrátní | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 3.3 |Notace chorální -- typ rombický | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 3.4 |Notace chorální -- typ rombický | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.21 |Notace modální - tabulka modů | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.22 |Organum duplum | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.23 |Organum triplum | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.24 |Clausula | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.25 |Conductus | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.26 |Dvouhlasé notredamské moteto | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.31 |Tabulka ligatur | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.32 |Figurae simplices | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.33 |Tabulka pravidel pro čtení ligatur | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.34 |Pravidla pro čtení ligatur | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.41 |Pravidla pro identifikaci menzury | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.42 |Pravidla pro čtení imperfekcí | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.43 |Talea + color | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.44 |Ukázka pro přepis černé menzury 1 | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.45 |Ukázka pro přepis černé menzury 2 | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.46 |Italská notace-divisiones | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.51 |Color -- příklady aplikace coloru 1 | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.52 |Color -- příklady aplikace coloru 2 | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.53 |Ukázka pro přepis bílé menzury 1 | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | 4.54 |Ukázka pro přepis bílé menzury 2 | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | | | | |----------------+--------------------------------------------------------------------+------| | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+