Strategické plánování + NPM přednáška 9.5.2005 Co to je strategické plánování Doporučená literatura n Strategické plánování pro neziskové organizace (Jiří Bárta, NROS 1997) n Čítanka pre nezikové organizácie I. (kolektiv, Partners for democratic change Slovakia -- www.pdcs.sk) Kroky strategického plánování n Příprava procesu n Analýza prostředí n Tvorba strategie n Zpracování strategického plánu n Realizace strategického plánu Příprava procesu n Zda a kdy strategické plánování provést; očekávané přínosy a rizika n Potřeba konzultantů n Dohodnutí plánovacího procesu n Vytvoření plánovacího týmu Přínosy, obavy a omezení strategického plánování Potřeba odborné pomoci n samostudium - články a publikace n zkušenosti jiných organizací n odborný poradce n návrh postupu n vyškolení vlastního týmu n vedení procesu v organizaci n vyvedení z krize n vypracování dílčích analýz n konzultace v průběhu SP Věcný a časový postup n kolik času chcete a můžete SP věnovat n s kým a kolikrát se sejdete, co budete na schůzkách řešit Příslušné Murphyho zákony: "Prvních 80% práce na projektu vám zabere 80% času a posledních 20% práce vám zabere dalších 80% času" * "Práce vyplní veškerý čas, který na ni máte k dispozici" Vytvoření plánovacího týmu n alespoň 3 lidé, optimum do 5-8 n důležité skupiny lidí n rozhodující členové správní rady n výkonný ředitel/ka n klíčoví pracovníci n lidé mimo organizaci -- klienti, významní dárci, odborníci z oboru apod. n odborní poradci (procesní) Analýza prostředí n Zhodnotit minulost a současnost organizace n Definovat či redefinovat poslání n Provést SWOT analýzu n Provést další analýzy Definování/redefinování poslání n současné poslání n charakteristiky organizace n o co usiluje? n kdo jsou klienti? n jaké programy, produkty nabízí n jaká je působnost (územní či oborová)? n na jakých hodnotách staví svoji činnost? n jaká je její filosofie? n jaké jsou její přednosti? n navržení nového znění poslání Možné analýzy n Současní a potenciální klienti n jejich potřeby n jak je organizace uspokojuje n jak je organizace chce uspokojovat n Konkurenti a spolupracující organizace (současní/potenciální) n v čem je konkurence n relativní výhody/nevýhody organizace n oblasti spolupráce n oblasti možné spolupráce n Analýza finančních zdrojů (struktura příjmů, výdajů; srovnání za více let -- procentní) Tvorba strategie n Stanovení kritických faktorů n Stanovení dlouhodobých cílů n Využití TOWS matice n Využití QSPM (quantitative strategic planning matrix) matice n a další metody výběru strategie TOWS Zpracování strategického plánu n Mise (poslání) a strategie n Plán zaměstnanců a dobrovolníků (lidské zdroje) n Finanční plán n Implementační plán n Plán PR a marketingu n a jiné podle potřeby Obecný vzor strategického plánu Naplňování strategického plánu n Akční plány n Monitorování a vyhodnocování n Korekce n Aktualizace Dobře míněné rady n Chápejte SP jako nekončící proces. n Neexistuje obecně platný postup. n Pracujte tvořivě. n Usilujte o jednoduchost a přímočarost plánování. n Zapojte do plánování všechny rozhodující pracovníky organizace. n Plánování se nerovná růst. I útlum aktivit může být výsledkem plánu. n Všichni mají mít možnost se vyjádřit, ale ne všechny názory se musí promítnout v plánu. n Pokud plánování nemá podporu celé organizace, má malou šanci na úspěch. Váš úkol na příští seminář: Zpracujte postup strategického plánu pro Nadaci Veronika, resp. o.s. Trialog. naplánujte potřebné schůzky (kdy, kdo je svolá, kdo se jich zúčastní, co se na nich bude řešit apod.); neměli byste zapomenout na následující činnosti: n získání podpory, vyjasnění očekávání n sestavení týmu n ověření poslání organizace n situační analýzy n dlouhodobé cíle a kritické faktory n vytvoření strategií n zpracování strategického plánu n schválení a implementace strategického plánu NPM New Public Management Heslo NPM: "Šetřit a současně zvyšovat efektivnost" založeno na myšlence "štíhlého státu" Poselství hesla n Kvalita veřejné správy se měří působením a účinností služeb veřejnou správou poskytovaných Důvody vzniku n Služba veřejnosti se odvíjela od hosp.systému a byla podřízena pol.systému n Veř.správa převzala úkol toho, kdo koriguje chybný vývoj hospodářství, což vedlo k byrokratizaci státního aparátu n V NPM hospodářství zpětně koriguje byrokratický státní aparát Historie NPM n 80. léta 20. století n První místo -- Nový Zéland a jeho daňová reforma n Tillburg (Nizozemí) n St.Gallen (Švýcarsko) -- výzkumné centrum n SRN - vězeňství Teoretické základy NPM n Teorie veřejné volby -- její kritika prostřednictví větší konkurence, možnosti privatizace a contractingu, většího množství informací a větší kontroly byrokracie n Teorie organizací -- zdůrazňování zásadní pozice zastupitelské vlády nad byrokracií, a to posilováním moci politických lídrů prostřednictvím centralizace, koordinace, kontroly a contractingu n Manažerismus -- nabízející nové metody pro plnění funkcí státu -- plánování, vyjednávání a diverzifikace n Neo-taylorizmus -- pro odstranění neefektivnosti byrokracie navrhuje zvýši kontrolu ekonomických a finančních informací, zaměřit se na hodnocení výkonu a odvození odměny od dosaženého výsledku n Veřejné podnikání -- vznik správy s podnikatelským duchem T R E N D Y N P M : n Dynamická organizace a její služby -- politická instance neřídí vstupy, ale vytyčuje cíle n Delegování výkonných pravomocí -- a také zodpovědnosti na co nejnižší úrovně řízení n Globální rozpočet -- pro předem definovaný výkon stanoven rozpočet, který rozděluje vedoucí dle vykonané práce, ruší tabulky n Controlling -- interní či nezávislá vnější grémia pravidelně prověřující služby veřejné správy n Benchmarking -- srovnání srovnatelných veřejných jednotek s tou, která dané služby poskytuje nejlépe Dvě roviny New Public Mangementu n Cíle - filozofie NPM n Úsilí o změnu, pokus vnést tržní principy do VS n Prostředky - soubor nástrojů NPM n Snaha o revitalizaci správních procesů změnou stávajících systémových zákonitostí, které by v rámci VS umožnily podnikatelské chování C Í L E N P M: n orientace na vliv či dopad poskytnuté služby -- důraz na stanovování cílů a kontrolu služeb VS n orientace na zákazníka -- sledování spokojenosti občanů se službami VS, vyhledávání jejich potřeb n orientace na náklady -- spojených s činností VS prostřednictvím sloučení odpovědnosti za poskytnutou službu a rozpočet n orientace na produkt -- s uvědoměním si charakteru veřejných statků a služeb obecně P R O S T Ř E D K Y N P M: n náhrada pravidel a ustanovení zakázkami a smlouvami n oddělení strategických a operativních kompetencí n delegování zodpovědnosti n model koncernu P R O S T Ř E D K Y N P M: n smlouvy o provedení práce, resp. pracovní zakázky n globálního rozpočet n vytvoření motivačního systému ke zvýšení pracovní výkonnosti n zavedení elementů soutěže Přínos NPM - parlamentu n více prostoru pro řešení politických problémů, n méně detailních otázek, n lepší rozhodovací, řídící a kontrolní nástroje. Přínos NPM - vládě n větší prostor pro samotné vládnutí a vedení, n méně správních úkolů. Přínos NPM - obyvatelům n kompetentní služby, které budou poskytovány rychle, partnersky a nekomplikovaně, n přiblížení se veřejné správě a její větší transparentnost, n otevřenost vůči jejich problémům a potřebám. Přínos NPM - veřejné správě více možností: n jak reagovat na změny rychle a efektivně, n jak se chovat hospodárně a úsporně a n jak poskytovat své služby v souladu s potřebami obyvatelstva. Přínos NPM - zaměstnancům a spolupracovníkům veřejné správy n větší samostatnost a více vlastní iniciativy, n více zodpovědnosti, n motivaci díky lepší rozpoznatelnosti kvality poskytnuté služby, n více uznání v práci i na veřejnosti. Na službu orientované řízení organizací veřejného sektoru není tedy jen jakýmsi opatřením, které se zavede a hned přinese kýžené úspěchy. Je to dlouhotrvající proces, jehož úspěšnost závisí na tom, jestli jsou všichni zúčastnění připraveni promítnout do svého jednání drobné a nepatrné kroky vedoucí ke změně. Jde vlastně o změnu kultury, která sice jednou začne, ale nikdy nekončí. Zdroje NPM n Nauka o organizaci n Struktura koncernu s operativní autonomií n Management -- externí/interní trhy n Elementy soutěže (účelové dohody) n Finální místo kondicionálního řízení n Marketing n Orientace na zákazníka a produkt n Management kvality n Controlling n Audit n Evaluace Hodnocení výkonu NPM - obtížné n Ideologie NPM dosahuje v nejvyspělejších zemích různých úrovní při usilování o změny. n Toto úsilí bylo v některých případech směřováno do všech oblastí, v jiných se týkalo jen vybraných oblastí. n Některé z reforem byly úspěšné dle vlastních měřítek jednotlivých zemí. n Přesto je často obtížné zajistit, aby výsledky přesně odpovídaly slibům. n V každém případě jsou výsledky jasně nespecifikovatelné.