INTELIGENCE, MYŠLENÍ, MODELY INTELEKTU 1923 E. G. Boring: "...inteligence je to, co měří inteligenční testy..." Konvergentní myšlení -- uplatňuje se v situacích, kdy je vhodné konvenční řešení problému, u úloh s jediným možným či jednoznačným způsobem řešení. Divergentní myšlení -- má-li problém více vyhovujících řešení, k nimž lze obvykle dospět několika různými cestami. Implicitní teorie inteligence (laici, kteří nemají žádné hlubší psychologické znalosti považují za inteligenci tři široké kategorie schopností). o Praktická schopnost řešit problémy -- logické a přesné myšlení, schopnost nacházet souvislosti mezi myšlenkami a vidět každý problém z různých hledisek. o Verbální schopnosti -- pohotové vyjadřování, bohatá slovní zásoba, schopnost číst s hlubokým porozuměním. o Sociální kompetence -- tolerantní akceptování druhých lidí, schopnost připouštět své vlastní omyly, zájem o dění ve světě. Badatelé obvykle nesouhlasí se začleňováním sociální kompetence do oblasti inteligence. R. B. Cattelll rozlišil fluidní inteligenci x krystalickou. W. Stern inteligenci chápe jako obecnou schopnost jedince přizpůsobit myšlení novým podmínkám a životním úkolům, které nelze zvládnout naučenými dovednostmi a návyky. Co všechno může být inteligence? Přizpůsobení -- inteligentní člověk se snaží jednak přizpůsobovat svému prostředí, druhak přizpůsobit si prostředí (střídání akomodace a asimilace). Schopnost abstraktně myslet Vhled a pochopení Schopnost učit se -- přiměřené tempo učení, Feursteinova koncepce C. Spearman -- G-faktor, obecný faktor inteligence, který je společný všem intelektovým činnostem, představuje obecnou vrozenou mentální energii. L. Thurstone na základě faktorové analýzy odvodil sedm nezávislých primárních inteligenčních schopností: o Verbální porozumění o Slovní plynulost o Numerické počítání o Prostorová vizualizace o Paměť o Percepční rychlost o Induktivní usuzování H. Gardner prezentuje teorii rozmanitých inteligencí, které mají vlivem dědičnosti i prostředí u různých lidí odlišnou úroveň: o Lingvistická inteligence (jazyková) o Logicko-matematická inteligence o Prostorová inteligence o Muzikální inteligence (hudební) o Tělesně-pohybová inteligence o Intrapersonální inteligence o Interpersonální inteligence Sternbergova triarchická teorie inteligence: Inteligence se skládá ze tří složek, které společně přesahují schopnosti měřené běžnými inteligenčními testy. Tyto složky fungují ve vzájemné součinnosti. o Komponentová inteligence -- je vyčleňováno množství komponent, viz. Thurstone, nejčastěji se zkoumá ve výzkumech, ne vždy se osvědčuje pro predikci životní úspěšnosti o Zkušenostní inteligence -- souvisí s tvořivostí, závisí na ní reálné výkony lidí zejména v interpretačních a svobodných povoláních o Kontextová inteligence -- je to, co zajišťuje úspěšnost člověka v běžném životě, praktická chytrost, schopnost vyznat se v různých situacích P. Salovey koncept emoční inteligence: Znalost vlastních emocí Zvládání emocí Schopnost sám sebe motivovat Vnímavost k emocím jiných lidí Umění mezilidských vztahů Hass přichází s pojmem morální inteligence -- smysl pro povinnost, zodpovědnost za blaho druhých lidí, schopnost morálně se chovat a uvažovat. Část psychologické obce s tímto rozšířením pojmu inteligence (emoční, morální) nesouhlasí, přesto je třeba si těchto tendencí všímat. Jak rozpoznat nadání? Čím se vyznačují nadané děti? Test -- sebeposouzení vlastních intelektových schopností dle pojetí H. Gardnera.