Osobnost v průběhu života Charlotte Buhlerová: Lidský životní běh jako psychologický problém Cvičení Nakreslete si úsečku jako vlastní životní cestu. Vývojové úkoly a překonávaní vývojových krizí 2 typy -- transitorní x neočekávané Periodizace životního vývoje Prenatální období Novorozenecké období Kojenecké období -- první rok života Batolecí období -- druhý a třetí rok života Předškolní věk (rané dětství) -- do šesti až sedmi let Nižší školní věk (střední dětství) -- do dvanácti let Počátek dospívání (pubescence) -- třináct až sedmnáct let Pozdní dospívání (adolescence) -- osmnáct až dvacet dva Raná dospělost -- do 35 let Střední dospělost -- do 50 let Pozdní dospělost -- do 65 let Stárnutí a stáří -- po 65. roce života Temperament a vývoj C. G. Jung: dětství -- cholerické období dospívání -- melancholické období dospělost -- sangvinické období stáří -- flegmatické období Vývojové krize v životě mužů a žen Muži -- krize rané dospělosti, krize třicátníků, krize středního věku, krize šedesátníků Ženy -- krize v období prvního těhotenství, krize při provdání či oženění dětí (syndrom prázdného hnízda) Různé vrcholy v oblasti karierní Období stability -- různé oblasti lidského života jsou ve vzájemné rovnováze (rodina, přátelé, práce, ideály, plány, veřejné funkce...). Přitom některé komponenty mohou být dominantní v daném období lidského života. Tato období trvají různě dlouho, dle Levinsona 6-8 let. Období změny -- nespokojenost s dosavadním životem, rozpor s ideály, pocity promarněnosti, touha po změně, hledání toho, pro co stojí za to žít. Pokud se vyřeší nazývá se etapa pozitivní desintegrace, je podmínkou zrání osobnosti. Pokud nemá člověk dost sil tato období zvládnout, dochází k neurotickým či psychosomatickým onemocněním, závislostem apod. Stadia manželského a rodinného života podle Duvalla Literatura z této oblasti: Říčan, Pavel (1990). Cesta životem. Praha: Panorama.