CJA009 Morfologie II jaro 2006, M. Ziková Procesuální a rezultativní jména: názvy dějů a výsledků děje 1. verbální substantiva: n+í/t+í (1) Morfematická struktura [[[[kořenV]téma]n/tN]íNeu] (2a) [[[lez]en]í], [[[kos]en]í], [[[sáz]en]í], [[[[[opis]ov]á]n]í], [[[[hrab]á]n]í] (2b) [[[[sek]nu]t]í], [[[pi]t]í], [[[li]t]í] stejná distribuce sufixů ­n-/-t- jako u pasivních participií (3) lézt: lezení, lezen; kosit: kosení, kosen; sázet: sázení, sázen; opisovat: opisování, opisován; hrabat: hrabání, hrabán seknout: seknutí, seknut; lít: lití, lit (4a) vyslat: vyslán ­ vyslání fotit: focen ­ focení kupovat: kupován ­ kupování (4b) cestovat: *cestován ­ cestování šilhat: *šilhán ­ šilhání sedět: *seděn ­ sedění (4c) padat: *padán ­ padání bloudit: *blouděn ­ bloudění kolabovat: *kolabován - kolabování pasivní participia ­ jen z tranzitivních V s Agens X verbální s. ­ od všech typů V: tranzitivní, in- tranzitivní s Ag i s Pat 2. ostatní slovotvorné typy: [[V]eka]N, [[V]eba]N, [[V]ot]N, konverze derivace z verbálního kořene (4) [hlíd]V [[hlíd]Veka]N, [sáz]V [[sáz]Veka]N, [přednáš]V [[přednáš]Veka]N, [sráž]V [[sráž]Veka]N (5) [udrž]V [[údrž]Veba]N, [vysad]V [[výsad]Veba]N, [mal]V [[mal]Veba]N, [hon]V [[hon]Veba]N (6) [písk]V [[písk]Vot]N, [brek]V [[brek]Vot]N, [chrap]V [[chrap]Vot]N, [výsk]V [[výsk]Vot]N (7a) [hon]V [[hon]V]N [Masc], [přednés]V [[přednes]V]N [Masc], [vylov]V [[výlov]V]N [Masc], [prostřel]V [[průstřel]V]N [Masc] (7b) [nakaz]V [[nákaz]V]N [Fem], [vystav]V [[výstav]V]N [Fem], [her]V [[hr]V]N [Fem] derivace verbálních s. je předpověditelná ­ distribuce sufixů je vázána na morfologické vlastnosti V (konjugační typ): (8) ležet: ležení, leh hanět: hanění, hana zkoušet: zkoušení, zkouška stavět: stavění, stavba syčet: syčení, sykot kypět: kypění, funět: funění, Procesuální vs. rezultativní význam stejná forma, ale různá vnitřní struktura verbální s. mají typicky procesuální význam, tj. zachovávají verbální vlastnosti (9) reflexivita modlit se: *modlitba se/modlení se hádat se: *hádka se/hádání se nakazit se: *nákaza se/nakažení se zpívat si: *zpěv si/zpívání si hrát si: *hra si/hraní si (10) vid zkoušet - vyzkoušet : během/při zkoušení ­ *během/*při vyzkoušení dělat ­ udělat : během/při dělání - *během/*při udělání vyklízet ­ vyklidit : během/při vyklízení - *během/*při vyklizení opisovat ­ opsat : během/při opisování - *během/*při opsání (11) iterativnost hrát ­ hrávat : hraní ­ hrávání chodit ­ chodívat : chození ­ chodívání nést ­ nosívat : nesení ­ nosívání (12) aktionsart (způsob slovesného děje) (pře-/na-/pro-)číst : (pře-/na-/pro-)čtení X četba, *přečetba, *načetba, *pročetba (roz-/před-/do-/pře-/na-)nášet : (roz-/před-/do-/pře-/na-)nášení X roznáška, přednáška, donáška, ?přenáška, ?nanáška (13) valence (13a) tranzitivní V zkoušení studentů/zkouška studentů, plašení ptáků, chválení dcery/chvála dcery, lovení ryb/lov ryb profesorovo zkoušení/*zkouška žáků, učitelčino chválení/chvála dcery zkoušení/*zkouška studentů profesorem, plašení ptáků dětmi, chválení/*chvála dcery učitelkou, lovení ryb domorodci (13b) intranzitivní V s Pat zkolabování počítače, padání listí, zkvašení moštu, hubnutí Marie (13c) intranzitivní V s Ag cestování studentů, běhání žáků po chodbách, plavání kojenců (13d) procesuální vs. rezultativní význam dopsání úkolu - *dopis úkolu, budování pomníku - *budova pomníku, doplnění zboží - *doplněk zboží, vyšívání monogramů ­ *výšivka monogramu (14) verbální s. mohou mít i rezultativní význam pohoštění turistů/pro turisty, krmení zvěře/pro zvěř, vázání květin/lyžařské vázání, bednění, čalounění, topení, kování